הממשלה הכריזה בשבוע שעבר על סגר כללי, לצד האפשרות שיש כמעט לכל אזרח לצאת מביתו למטרות המאושרות, גם אם בכוונתו להערים על השוטרים והפקחים העירוניים. המשטרה אומנם פרסה מיום שישי בשטח כוחות גדולים, אך חלק מהשוטרים מוצאים עצמם לפעמים חסרי אונים בפני ההסברים או התירוצים שהאזרחים מעלים בפניהם, אשר מאפשרים לאותם אזרחים תנועה חופשית למרות הסגר, נוכח ההקלות המפליגות.

המשטרה אוכפת את הסגר (צילום: דוברות המשטרה)


באזור תל אביב וגוש דן הבדיקות נוקשות ומחמירות יותר. "כל רכב נבדק ומתושאל, אבל אין הרבה מה לעשות לאור ההקלות שניתנו לציבור", מספרים ל"מעריב" שוטרים שנמצאים במחסומים. "אנחנו מבחינתנו מבצעים את העבודה, אבל זה לא באמת סגר. יש לאזרחים המון אופציות לתחמן או לאפשר מעבר חופשי. מי שמגיע וטוען שהוא בדרך לקניות זוכה למעבר חופשי. מי שנוסע ברכב לבד וטוען שהוא בדרך לעבודה, גם הוא עובר חופשי".

"אנחנו עומדים שעות על גבי שעות וזה לא הכי אפקטיבי, אבל לא צריך להפנות אלינו את השאלות האלה אלא אל מקבלי ההחלטות בממשלה. אנחנו רק נציגים של זרוע האכיפה ומשתדלים לעשות את עבודתנו נאמנה", הם מוסיפים.

מנגד, ישנם שוטרים שסבורים שעצם הנוכחות שלהם מהווה הרתעה. "אי אפשר לצאת מנקודת הנחה שהציבור תחמן או שקרן, ולכן בעצם העובדה שהאזרחים יודעים שאנחנו פרוסים יש בה הרתעה. אי אפשר להטיל סגר, לכלול בו הקלות למכביר, ולדרוש אכיפה אגרסיבית או חסימה מוחלטת, זה בלתי סביר".

ביממה האחרונה ניתנו על ידי המשטרה 1,974 דוחות בגין ההפרות השונות, מרביתם בגין יציאה ממקום המגורים לפעולה או למטרה שאינה מותרת (1035), ובהם גם 851 דוחות בגין אי־עטית מסיכה במרחב הציבורי וכן 32 דוחות בגין הפרת חובת הבידוד.