מערכת החינוך חזרה השבוע ללימודים מקוונים תחת הסגר, בליווי ביקורות על ההשבתה הגורפת של מוסדות החינוך וקריאה להשיב את תלמידי השכבות הנמוכות למסגרות החינוכיות. אתמול הפגינה קבוצת הורים בכיכר רבין בתל אביב נגד השבתת גני הילדים והכיתות הנמוכות בבתי הספר היסודיים בדרישה לפתוח אותם לאור אחוזי ההדבקה הנמוכים בקרב ילדים מתחת לגיל 10. לטענתם, הלמידה המקוונת של הילדים הצעירים אינה אפקטיבית ודורשת מההורים לבקר על הלמידה ובכך פוגעת ביכולתם של ההורים לעבוד.

ד"ר רינת פניגר־שאל מהפקולטה למדעי הרווחה והבריאות באוניברסיטת חיפה הביעה עמדתה בנושא ואמרה: "על מנת ללמוד באופן מיטבי, תלמיד זקוק לתנאים מתאימים ולזמינות של מבוגר תומך. בלמידה המקוונת המתנהלת מהבית נכפה על ההורים להיות שותפים ללמידה. במחקר שערכנו בחודש מאי עם כ־1000 מורים, טענו המורים כי שיתוף הפעולה של ההורים הוא קריטי לקיומה של הלמידה המקוונת".

סגר - המשטרה עצרה חולה קורונה במחסום בצפון. צילום: דוברות המשטרה

היום צפוי להיערך בוועדת החינוך של הכנסת דיון בנוגע להגבלת הפעילות של מוסדות החינוך בתקופת הסגר. יו"ר הוועדה ח"כ רם שפע הביע את עמדתו וטען שיש להשיב את תלמידי השכבות הנמוכות ללימודים כדי להקל על ההורים. זאת בניגוד לעמדתו של פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו שתמך מאוד בסגירה גורפת של מערכת החינוך טרם הכניסה לסגר וטען שסגירתה היא אחת המטרות של הסגר.

היום גם ייערך בוועדת החינוך של הכנסת דיון מתוח סביב דרישת ארגונים של כ־9,000 הפעוטונים הפרטיים ברחבי המדינה לפתוח את שעריהם בהחרגה ממגבלות הסגר וההשבתה המלאה של מערכת החינוך בשל אחוזי התחלואה וההדבקה האפסיים בגילי 0־3. דרישת הפעוטונים תואמת את עמדת שר העבודה והרווחה איציק שמולי ומשרדו שהוצגה עוד בישיבת הממשלה בסוף השבוע שעבר לפיה תפקוד המשק - כל עוד מקומות העבודה שאינם מקבלים קהל עובדים במגזר הפרטי בהיקף מלא - תלוי ישירות בהמשך תפקודם של הפעוטונים ושיש להחריגם מהסגר.

משרד הבריאות צפוי להגיע לדיון בוועדת החינוך איתן בעמדתו כי יש להמשיך בהשבתה מלאה של המערכת כולל הגילים הצעירים ביותר.
קרן אוחנה איוס, חנן דגן ורותי יונה, ראשי פורום הגנים הפרטיים, המאגד כ־2,000 פעוטונים, מסרו לקראת הדיון: "התחלואה בגילי לידה עד שלוש היא חצי אחוז. אנחנו נותנים שירות חיוני, הילדים שלנו זקוקים למסגרות חינוך מקצועיות, וההורים צריכים לצאת לעבודה. כל החלטה שתאפשר את פעילות המגזר הפרטי מחייבת את פתיחת גני הילדים. הנזק למשק מסגירת גני הילדים מגיע לכדי מיליארד שקל בשבוע. חייבים לאפשר את פתיחתם".

ראשי הארגונים של הגנים הפרטיים מאיימים כי אם לא תוצג נכונות לפשרה עם משרד הבריאות, רבים מהם יפתחו ממחר את הפעוטונים בניגוד להנחיות.