סמנכ"לית הגמלאות בביטוח לאומי, אורנה ורקוביצקי, שוחחה עם ענת דוידוב בתוכניתה "איפה הכסף" ב-103FM וניסתה להסביר את העומס שהם מתמודדים עמו, בשל היציאה לסגר שני. ורקוביצקי חזרה וחידדה את הקריטריונים לזכאות לדמי אבטלה והבהירה כי עובדי הביטוח הלאומי עושים ככל יכולתם לעמוד בכל הפניות. יחד עם זאת הדגישה את החסרון שבעבודה בשחור, בתקופת הקורונה ובכלל, ואף עמדה על המצב הבעייתי שצעירים רבים בוחרים לקבל דמי אבטלה במקום למצוא עבודה: "ככל שאתה יותר זמן מחוץ לשוק העבודה, יותר קשה לך למצוא עבודה אחר כך"

אנחנו מונים היום חצי מיליון ישראלים בחל"ת, מעל 100 אלף נרשמים חדשים כדורשי עבודה מאז יום חמישי האחרון, זה המון, איך אתם מתייחסים לזה?
"תוך פרק זמן מאוד מאוד קצר היינו צריכים להיערך שוב לגל חדש של תביעות לאבטלה. אבל חלקן אלה מובטלים שחזרו לשוק העבודה ושוב יצאו לחל"ת, והם מוכרים לנו, ואנחנו לא מבקשים מהם להגיש תביעה מחדש אלא רק דיווחים. ויש לנו בערך כחצי, אני עוד לא יודעת בדיוק נתונים מדויקים, שהם מובטלים חדשים. כאלו שבתקופת הקורונה, ממרץ, לא הגישו תביעה לאבטלה כי הם עבדו, ועכשיו הם יצאו פעם ראשונה לחל"ת".

סגר קורונה - המשטרה הציבה מחסומים באזור תל אביב

מה התנאים של המובטלים החדשים או של היוצאים לחל"ת בפעם הראשונה?
"אלו שיוצאים פעם ראשונה לחל"ת צריכים להגיש תביעה לדמי אבטלה באתר הביטוח הלאומי".

זה ברור, אבל התנאים הם אותם תנאים?
"התנאים הם, שאם הם יצאו לחל"ת - קודם כל 14 ימים לפחות, אם הם צברו תקופת אכשרה של ותק בעבודה - 6 חודשים לפחות, והם פחות מגיל 67. מעל גיל 67 לא זכאים לדמי אבטלה".

אבל אני חושבת שגם לגבי עצמאים, גיל 67, כלומר היה פה תיקון.
"לגבי גילאי 67 פלוס, הם זכאים למענק הסתגלות, לא לדמי אבטלה, בתנאי שיש להם פנסיה עד 5,000 שקל. יש לנו 3 רמות של תשלום לפי גובה הפנסיה, וכפי שאמרתי, בתנאי שהם יצאו לחל"ת 14 ימים לפחות".

כלומר, אם זו פנסיה עד 5,000 שקל, יש להם את ההשלמה או שיש סכום?
"לא, לא, הם זכאים למענק הסתגלות. גובה המענק הוא בהתאם לגובה הפנסיה, והם יכולים לקבל גם קצבת אזרח ותיק וגם מענק הסתגלות".

מה השתנה בגל הזה של היציאה לחל"ת ושל המובטלים? הרי אנחנו מדברים בגדול על אנשים שיושבים בחל"ת כי נוח להם ולא רוצים לחזור בעצם לעבודה כי התקינו תקנה של חל"ת עד הקיץ הבא. אנשים, נוח להם לשבת, לקבל טיפה פחות, אולי מהצד לעשות עוד כמה שקלים, ולשבת, לא חוזרים לעבודה.
"אני חושבת שהאנשים האלו צריכים להתסכל קדימה, משום שעצם זה שאתה מקבל דמי אבטלה בתקופה שאתה כבר יכולת לעבוד ויש לך לאן לחזור, עדיף לחזור. כי כשאתה מקבל שכר, מנכים לך תשלומים לקרנות וכל ההטבות הסוציאליות משולמות, בעוד שאם אתה מקבל דמי אבטלה, אין לך הפרשות לאף קרן שכבר צברת בה זכויות. עכשיו, מי שעובד בשחור לוקח סיכון. א. ברגע שאנחנו עולים על זה, אז אנחנו שוללים את הזכאות לדמי אבטלה. דבר שני, אדם שעובד בעבודה שהוא לא מצהיר עליה והוא מקבל כסף שחור מה שנקרא, לא מפרישים לגביו שום הפרשה לקרנות ולזכויות סוציאליות. גם עכשיו, במשבר הזה, נוכחנו, לצערנו הרב, שיש אנשים שלא היו זכאים לדמי אבטלה כי בדיווחים שלנו הם לא אנשים עובדים, לא שילמו דמי ביטוח ולא נוכו להם דמי ביטוח מהשכר, והם הפסידו. המעסיק שלהם ששילם להם בשחור פיטר אותם או שהוציא אותם לחל"ת, ואין להם שום זכויות. אז אני חושבת שאנשים צריכים לגלות אחריות ולהסתכל גם קדימה ולהבין את החסרונות והיתרונות במצב שהם נמצאים בו".

מדובר בעיקר בצעירים, נכון?
"נכון. ושלא נדבר על עוד אספקט, שככל שאתה יותר זמן מחוץ לשוק העבודה, יותר קשה לך למצוא עבודה אחר כך".

כלומר זו מן סטגנציה כזאת, אנשים מתרגלים לקצבאות ולבטלה הזאת.
"נכון".

איזה ענפים? על מה אנחנו מדברים? פעם קודמת דיברנו על תיירות, על בתי מלון, על מסעדות. האם זה גם הקו שעובר כרגע? כי אנשים סגרו מעכשיו לעכשיו ואמרו לאלפי אנשים, 'לכו הביתה', שוב.
"נכון, החל"ת הזה, עוד אין לי ממש נתונים של פילוח לפי סוג העיסוק, אבל אנחנו יודעים שאותם עסקים שנסגרו ולא הוכרזו כעסקים חיוניים בסגר, בעצם הרבה מאוד מעסיקים העדיפו להוציא את העובדים שלהם לחל"ת, ולא לשלם להם שכר בגין חופשה מרוכזת כמו שהיו רגילים כל שנה וכו'".

ככל הנראה הולכים לסגר מלא, מוקפד ומהודק, ואני זוכרת את ההתנפלות של הקהל גם על שירות התעסוקה, גם על הביטוח הלאומי, כשבעצם עובדים היום באונליין, עובדים ברשתות. את ממליצה לאנשים לעבוד באתר של הביטוח הלאומי? כלומר, לא תהיה קבלת קהל, לא יוכלו לבוא לסניפים.
"נכון, כבר עכשיו אין קבלת קהל. כבר עכשיו מאז שהתחיל הסגר אין קבלת קהל. כרגע הם עדיין יכולים להגיע לסניפי הביטוח הלאומי ולשלשל בתיבת השירות את המסמכים שהם רוצים, אבל אני ממליצה לכל מי שיודע להתנהל באינטרנט, להיכנס לאתר הביטוח הלאומי, הכול אפשר לעשות שם - להגיש תביעות, לשלוח לנו מסמכים, לחשב חישוב עצמי במחשבונים, 'האם אני זכאי או לא?', לפנות אלינו בשאלות. עכשיו, אני מוכרחה לציין בשקיפות רבה שאנחנו מוצפים בשאלות ומוצפים גם במוקד הטלפוני, ולצערי הרב ישנם זמנים שאנחנו לא יכולים לענות על כל הפניות, וחלקם, לצערי הרב, מתוסכלים, כיוון שאף אחד לא השיב להם".

ויש לכם מוקדנים.
"יש לנו והגדלנו ושילשנו את כוח האדם שעובד היום במוקד הטלפוני".

ועדיין אתם קורסים?
"נכון, אנחנו קורסים, ואני מאוד ממליצה לפנות דרך האתר ב'פנו אלינו', אנחנו נעשה כל מאמץ לענות לאנשים מהר ככל שניתן. אנחנו מתגברים את כוח האדם שעונה עכשיו על השאלות. אנחנו כנראה נאפשר לעובדים גם לעבוד בחול המועד ובשעות הערב כדי שנוכל לעמוד בכל העומס הזה של הפניות, כי הציבור שפונה רשאי לקבל תשובה. אבל מי שיכול, לטייל באתר שלנו, יש לנו אפילו שאלות ותשובות שם בשפה מאוד ידידותית, ואני בטוחה שכל השאלות עונות על לפחות 80-70 אחוזים מהפניות".