"הכוורת - ההאב החברתי של ישראל", מיסודם של הג׳וינט וקרנות הביטוח הלאומי, קראה לאחרונה ליזמים חברתיים למצוא פתרונות לאתגרים הבוערים שהביאה הקורונה. השבוע, בשיתוף משרד העבודה והרווחה ומשרד החינוך, הוכרזו שלושת המיזמים הנבחרים שיקבלו מענק של עד 150 אלף שקל ויוכלו לצאת לפיילוט ראשוני בליווי צוות מקצועי מהמשרד הממשלתי הרלוונטי, אשר יימשך על פני שישה עד תשעה חודשים.

בקטגוריה של תעסוקה גמישה מרחוק זכתה "פרשבורד סיטי", מערכת דיגיטלית המסייעת למחפשי עבודה בפריפריה לחזור לשוק העבודה. המערכת אף מאפשרת לערים וקהילות ליצור לוח משרות אוטומטי שבו מעסיקים לא צריכים לפרסם משרות ידנית - אלא הלוח מעדכן את עצמו כל יום לבד, ישירות מאתרי החברות. המיזם פותח על ידי שניר שריסט, מפתח בוגר האוניברסיטה העברית, נתנאל יאנג, מייסד בית התוכנה "בייגל סטודיו", ורועי מונין, מנכ"ל Made in JLM ויזם חברתי זוכה פרסים.

קורונה בישראל: לשכת התעסוקה (צילום: מרק ישראל סלם)
קורונה בישראל: לשכת התעסוקה (צילום: מרק ישראל סלם)

בקטגוריית עבודה עם קהילות באמצעים וירטואליים זכה "מקום Meet", מיזם משותף לפלטפורמת Coing ולעמותת "ארץעיר", המאפשר לעובדות סוציאליות קהילתיות לחזק קהילות מקומיות באמצעים דיגיטליים. בקטגוריה של למידה אפקטיבית מרחוק זכתה "צעדים" - מערכת דיגיטלית המסייעת להורים להיות מחוברים יותר ללמידה מרחוק של ילדיהם, ולמחנכים להיות בקשר אפקטיבי עם ההורים. 

המיזם, שפיתחו רחמים ודביר חניא מאולפנת דולב, בסיוע CloseApp ובתמיכת Edstart, מציע כלי חינוכי ולימודי, המסייע ליצירת שפה משותפת בין הצוות החינוכי, התלמידים וההורים. המיזם תורם להעברת ערכי חינוך ומיומנויות התנהגותיות וחברתיות, במיוחד בתקופה זו שבה חלק מהילדים לא נמצאים פיזית בבתי הספר.

למידה מרחוק  (צילום: חן לאופולד, פלאש 90)
למידה מרחוק (צילום: חן לאופולד, פלאש 90)

רני דודאי, חבר הנהלת ג׳וינט ישראל, אמר לאחר ההכרזה על הזוכים: "מציאות הקורונה מציבה בפנינו מצב חדש, גם מבחינת קצב שינוי המציאות המחייב פיתוח מענים מהירים ואפקטיביים לתופעות חברתיות מורכבות. מודל אתגרי הכוורת מייצר מסלול מואץ לפיתוח פתרונות חברתיים חדשניים מהשטח לרמה הלאומית, תוך הקפדה על כל הקריטריונים המקצועיים".

שר העבודה והרווחה איציק שמולי הוסיף: "שיתוף המגזר הפרטי ועולם החדשנות בגיבוש הפתרונות הוא הכרחי ובעל פוטנציאל תרומה משמעותי ביותר. ניתן גיבוי ודחיפה לכל יוזמה מבורכת כזאת".