כדי לקבל את הכרת המוסד לביטוח לאומי באירוע לבבי כפגיעה בעבודה, העובד יצטרך להוכיח כי קדם לו אירוע חריג או מאמץ פיזי בלתי רגיל הקשורים לעבודה אשר היוו טריגרים להופעת אוטם שריר הלב. הוכחה מסוג זה נדרשת לידע מקצועי מיוחד. 

לפניה ישירה אל עורכת דין שרון בירון מרקוביץ, לחץ/י כאן

מהם התסמינים של אוטם בשריר הלב?
התסמינים של אוטם בשריר הלב כוללים בין היתר כאבים לוחצים בחזה הנמשכים בין 20 ל-30 דקות. במקרים מסוימים הכאב עלול להקרין לגב, לבטן, לכתפיים ולידיים ויכול להיות מלווה בבחילה, הקאה, קוצר נשימה, דפיקות לב ואף אובדן הכרה. האבחנה הרפואית של אוטם שריר הלב נעשית באמצעות בדיקת אק"ג אשר מנטרת את הפעילות החשמלית בלב, ועל ידי בדיקות דם ובדיקות הדמיה דוגמת מיפוי לב או אקו קרדיוגרפיה.

זכויות עובד לאחר הכרה באוטם שריר הלב כפגיעה בעבודה
הסיכויים כי תביעה להכרה באוטם בשריר הלב תאושר גבוהים הרבה יותר כאשר אתה מיוצג על ידי בעל מקצוע עם ידע וניסיון בתחום. במקרה שהמוסד לביטוח לאומי הכיר כבר באוטם שריר הלב כתאונת עבודה, העובד יהיה זכאי לקבל תשלום דמי פגיעה לתקופה של עד 90 יום שבמהלכם היה באי כושר לאחר האירוע. במהלך תקופה זו על העובד להגיש תביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה על מנת שיקבעו לו אחוזי נכות בגין מצבו הרפואי. העובד עשוי להיות זכאי למענק נכות או קצבת נכות זמנית או קבועה בהתאם לשיעור הנכות שתיקבע לו. במקרה שדרגת הנכות הקבועה שנקבעה לעובד גבוהה מ-20% תשולם לו קצבה חודשית לכל חייו ואילו כאשר דרגת הנכות הקבועה נמוכה מ-20% ישולם לעובד מענק חד פעמי.

לצורך קבלת הכרה של המוסד לביטוח לאומי באוטם שריר הלב כפגיעה בעבודה, העובד מחויב להוכיח כי לפני האירוע התרחש אירוע חריג או נעשה מאמץ בלתי רגיל הקשור לעבודתו. הקביעה שמדובר באירוע חריג או במאמץ בלתי רגיל שקדמו לאירוע הלבבי תיעשה לאחר ביצוע בחינה סובייקטיבית של השפעת האירוע על העובד מאחר שאירוע כלשהו עשוי להשפיע בצורה שונה על אנשים שונים. במקרה זה, חשוב מאד להיוועץ עם עורך דין מומחה עוד טרם מילוי הטפסים למוסד לביטוח לאומי. 

עורכת הדין שרון בירון מרקוביץ (צילום: מישל אמזלג)
עורכת הדין שרון בירון מרקוביץ (צילום: מישל אמזלג)

בחינה סובייקטיבית של האירוע שקדם להופעת אוטם שריר הלב
בעוד ויכוח חריף עם קולגה או לקוח במהלך העבודה עשוי להיראות בעיניי עובד אחד כאירוע שגרתי, עובד אחר עלול לחוות את אותו האירוע כטראומטי וחריג. הבחינה של האירוע שקדם להופעת אוטם שריר הלב תיעשה על בסיס הצהרות העובד בטופס התביעה לתשלום דמי פגיעה, התיעוד הרפואי מבית החולים שנעשה על ידי הרופאים בזמן אמת, חקירות של העובד בביטוח הלאומי ועוד. אמנם חריגות האירוע שקדם לאוטם שריר הלב תיבחן באופן סובייקטיבי ביחס למבוטח, אך הוא יידרש להציג ראיות אובייקטיביות שתומכות בטענותיו בדבר עצימות האירוע וחריגותו.

בחינת קיומו של קשר סיבתי רפואי בין האירוע החריג ובין התקף הלב
לאחר שנקבע כי האירוע שקדם להתקף הלב היה כרוך במאמץ בלתי רגיל או שמדובר באירוע חריג, המוסד לביטוח לאומי ייבחן קיומו של קשר סיבתי רפואי בין האירוע החריג ובין התקף הלב. במסגרת זו ייבחן האם גורמי הסיכון של העובד השפיעו על היווצרות אוטם שריר הלב יותר מהאירוע החריג בעבודה כאמור. נוסף על כך, תיבחן סמיכות הזמנים בין האירוע החריג הקשור לעבודה ובין מועד התרחשותו של התקף הלב.

חשוב לציין כי בכל הקשור לסדר התרחשות האירועים, ככל שהם התרחשו בסמוך יותר זה לזה, כך יעלה הסיכוי לקביעת קשר סיבתי ביניהם. 

במקרה שתביעתו של העובד תאושר, הוא יופנה להיבדק בפני ועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי שתקבע את דרגת נכותו כתוצאה מהאירוע הלבבי שעבר. גם במקרה של דחיית התביעה על ידי פקיד התביעות בטענה כי לא אירע לעובד אירוע חריג בעבודה לפני התקף הלב או כאשר הוחלט כי אין קשר סיבתי בין האירוע החריג ובין התקף הלב, רצוי לפנות לעורך דין מקצועי שעוסק בתחום תאונות עבודה ומייצג מבוטחים בפני המוסד לביטוח לאומי, לצורך בחינת אפשרות להגשת ערעור על ההחלטה של המוסד לביטוח לאומי לבית הדין האזורי לענייני עבודה במחוז הספציפי בו מתגורר הנפגע.

ייצוג משפטי מקצועי מול המוסד לביטוח לאומי יסייע לכם בהכרת תביעתכם וקבלת מלוא הפיצוי
ההתנהלות מול המוסד לביטוח לאומי בתביעה להכרה באירוע לבבי עשויה להיות מורכבת וממושכת ומחייבת מומחיות, ידע וניסיון. לכן, במקרים של תביעות להכרה באירוע לבבי כפגיעה בעבודה, מומלץ להיעזר בעורך דין שעוסק בתחום תאונות העבודה או מחלת מקצוע מוקדם ככל האפשר בסמוך לאירוע וטרם מילוי הטפסים של המוסד לביטוח לאומי. עורך הדין ייבחן את נסיבות המקרה ביסודיות ויתכנן עם הלקוח אסטרטגיית פעולה מתאימה לצורך מיצוי מיטבי של זכויותיו.

עורכת דין שרון בירון מרקוביץ מתמחה בתביעות נגד המוסד לביטוח לאומי ובתאונות עבודה, מייצגת מבוטחים בפני ועדות רפואיות של המוסד לביטוח לאומי ובתביעות להכרה בפגיעה בעבודה ומחלות מקצוע. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לתאונות עבודה LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.