ישראל תיכנס מחר בשעה 14:00 לסגר כללי בן שבועיים בניסיון להפחית את התחלואה בנגיף הקורונה. השר לנושאים אזרחיים וחברתיים במשרד הביטחון, מיכאל ביטון, שוחח היום (חמישי) עם אלון בן דוד ורוני דניאל בתוכנית הקבינט ב-103FM על מתווה היציאה מהסגר הקרוב, ואמר: "כל התנהגות חסרת אחריות תטופל בחומרה ויתנו דוחות. מקווה שהמספרים ירדו, ושזה יהיה הסגר האחרון". 

סגר קורונה - המשטרה הציבה מחסומים באזור תל אביב

בן דוד: איך זה להיות שותף להחלטה הזאת?
"זאת החלטה קשה אבל היא מידתית. כמות החולים הקשים והמתים מקורונה מחייבת פעולה נמרצת, גם עם היא כואבת. אבל אם כבר עושים סגר ולא רוצים לפגוע בכלכלה באופן דרמטי, במידה מסוימת הסגר בחגים יבטל כחמישה ימי עבודה ולא 15 במצב רגיל, לכן כולנו צריכים לעשות מאמץ עכשיו לקבל את הדין ולהתייחס לסגר הזה ברצינות, בתקווה שהמספרים ירדו ונכניס את המשק שוב לפעילות בכל ההיבטים מיד לאחר הסגר, אבל הפעם באופן מבוקר וקפדני, כדי שזה יהיה הסגר האחרון של מדינת ישראל".

בן דוד: אז מה אתם חברי הממשלה מבינים שפרופ' גמזו לא מבין? הוא לא תומך בסגר הזה.
"אני לא חושב שאתם מצטטים נכון את פרופ' גמזו, אני שמעתי אותו אתמול. הוא בא ואמר שנדרשים צעדים דרמטיים להקטנת התחלואה כולל סגר כי הרמזור כרגע לא עובד, כי ההיקפים והערים האדומות הם בכמויות עצומות, אבל לדעתו, וזה דווקא מבט לא רק רפואי, אפשר לקיים 50% מפעילות המשק כדי לא לפגוע בכלכלה. כל ההחלטות של הממשלה הן התלבטות בין כלכלה וצמיחה ויציבות לבין הצלת חיים. מדינת ישראל רוצה להציל את אותם 1,000 מתים מקורונה, ועליהם אנחנו מוכנים לשלם 100 מיליארד שקל ומוכנים להיסגר בבית שלשוה שבועות, זה יהודי".

בן דוד: אבל תסביר לנו איך נצא, תן לנו את מתווה היציאה, מה התקווה שלנו? איך אנחנו יוצאים מזה?
"אנחנו קודם כל צריכים להגיע למצב שבו ההדבקות יורדות ל-1,000, ל-500 אנשים ביום, ושם יש רמזור ומפקדת קורונה וכל איתור של הדבקה מטופל בחומרה, וכל התנהגות חסרת אחריות בקורונה גם בגלל שנוריד את המספרים, תטופל עם קנסות ועם הקנסה יתרה.

רוני: תרשה לי להגיד לך שהביטוי נטפל בחומרה הוא לא ממש אמיתי כי בסוף 500 זה לא מעט כסף, אתה רואה שזה לא מרתיע אנשים".

בן דוד: גם היו פה בעיות קשות של היעדר דוגמה אישית מהמנהיגים שלנו.

דניאל: כן, אבל כשהמנהיגים שלנו ממשיכים להתנהג בחוסר  אחריות זה בסדר.

בן דוד: לא, אין דוגמה אישית אז אנשים מבינים את המסר.

דניאל: אנשים צריכים להבין שלא אכפת לי אם ביבי נתניהו יושב עם ילדיו בליל הסדר על אף ההנחיה שלו, לבין זה שאני צריך להתנהג נכון כי זה הבית שלי. נתניהו לא נותן לי דוגמה איך לנהוג מול ילדיי.

בן דוד: אבל הוא משדר לך שזה לא רציני.

דניאל: כן, אבל לא כל מה שמשודר אתה צריך לקנות.

בן דוד: אז אנשים מסתכלים למעלה.
"אני רוצה להגיד לכם משהו. דוגמה אישית זה דבר שחייב להשתפר גם אצל המנהיגים, ואני אומר לך שגם אני עצמי עברתי תהליך בקורונה, אחת הנקודות הקשות ביותר זה שאדם בן 35 נפטר פה מקורונה בירוחם עם שישה ילדים. גם צעירים נפטרים".

בן דוד: שאגב, העיר עצמה היא מופת לטיפול נכון בקורונה.
"בדיוק, בא הרב הראשי המקומי וראשת עיר הכריזמטית, הטובה והמקצועית, ואומרת בתי הכנסת סגורים, תתפללו בחוץ, נשים מאווררים. עשינו את זה ותוך שבועיים ירוחם היא עיר ירוקה. השבר הזה הוא מהלך של החלטה שלנו כאזרחים להבין שנציל פה חיים, ונשלם מחיר. נתכנס הביתה ולא נתעסק במה היה ומי אשם אלא נהיהעם פנינו קדימה. אני עכשיו בתפקידי מסתכל על אלפי החיילים של פיקוד העורף בעשרות ערים אדומות, במילואים, בסדיר, רואה עוד חיילים של צה"ל תומכים ועוזרים להם. גם הבן שלי במשימה הזאת בצבא, ואני אומר כולנו עכשיו במלחמה ויש פה מחדלים וטעויות וחוסר דוגמה אישית אבל אנו רוצים להתעסק בעיקר, והעיקר הוא לחזור להיות מדינה עם פחות הדבקה שהשמיים והמשק שלה פתוח, שעושים חינוך והכל בזהירות ולאט לאט. זאת המשימה ולשם כך אנחנו חותרים בימים הללו".

בן דוד: תשמע, רעיון שכבר הרבה זמן מתגלגל ואף לא התממש, זה להעביר את אחריות הניהול המלא של המשבר לצה"ל עם היכולות שלו של קבלת ההחלטות והיכולות הלוגיסטיות והניסיון שלו בניהול אופרציות. האם הגענו למצב שבו נכון להעביר את הטיפול במשבר לצבא?
"צה"ל ומשרד החינוך הם דרמטיים בקורונה ובלעדיהם אני אומר לך שהייתה קטסטרופה. כל התפקוד בערים, כל ניהול מערך הבדיקות, העברתן, הסעות, חוקרים אפידמיולוגיים שהכשרנו בערים, מפקדת הקורונה, אלו פעולות שצה"ל הוא דרמטי ומרכזי בהן. אנחנו לא מחליטים על הכללים של הקורונה, את זה הממשלה ומשרד הבריאות ביחד איתנו, אבל מדינת ישראל צריכה להצר את הכובע".

דניאל: ראוי היה שגם בעניין הזה אתם תחליטו ולא רק תבצעו את ההחלטות המבולבלות שבאות מהממשלה?
"אנחנו לא חיכינו לאף אחד. שכללנו את היכולות של צה"ל, נכנסנו לערים אדומות וכתומות, הקמנו את מפקדת הקורונה. צריך לעבוד בחוכמה ובשותפות עם משרד הבריאות. הסמכות להחליט היא לא של צה"ל ולא של משרד הביטחון, אלא של קבינט הקורונה והממשלה. אבל החוכמה היא לעבוד יחד נכון. אבל אני אומר לכם שכיום צה"ל ומשרד הביטחון הם הגורם הדרמטי בביצוע המאבק בקורונה".

דניאל: באיחור, הכל באיחור נורא.
"הכל באיחור, היו טעויות אבל נקיים את הסגר הזה, נקטין את התחלואה, נחזיר את המשק לפעילות בזהירות. זאת פעולה משותפת של אזרחים, ממשלה, כולם צריכים לשפר את דרכם. זה זמן של ימים נוראים, הממשלה צריכה לשפר את דרכה, האזרח צריך לשפר את החלטותיו והתנהגויותיו. עד שהוא לא פוגש את המוות הזה בבית הוא לא מבין שהקורונה הורגת. אני ראיתי את זה בעיניים".

בן דוד: מילה לסיום על נושא שלא קשור לקורונה. כשחנכת השבוע פרויקט של בניית 600 ממ"דים בגבול הצפון, כשאנחנו מכירים אותו היטב, 600 זה נשמע כמו טיפה בים.
"לא רק שזו טיפה בים, התקבלה החלטה טובה לפני שנתיים על ידי השר ליברמן והממשלה למגן את הצפון בחמישה מיליארד שקל. אפס מיגון של ממ"דים בגלל ביורוקרטריה ודרישה מאזרחים קילומטרים מהגבול, לשלם 20% מהממ"ד, דבר שלא נעשה בעוטף עזה. ביטלתי את ההחלטה הזו, הממשלה הלכה איתי, מתחילים עם 103 מיליון שקלים למיגון ממ"דים בצפון, ובתקציב 21 נביא גל נוסף. אני שמח שפתרנו את הבעיה הזאת, שאפו ליישובי קו העימות שהלכו איתי על המהלך, שהבינו שאפשר להתגמש ואנחנו מוציאים את זה לפועל".

דניאל: אלון, המשפטים האחרונים של השר ביטון מזכירים לנו שמלבד הקורונה יש פה מסביב איזו שכונה בעייתית וצריך במקביל להתכונן גם לדברים האחרים.
"וזה בדיוק מה שאמרתם, סליחה, למנהל בית החולים המרשים והאחראי שדיבר פה. הוא בעצם אמר חבר'ה, גם אם  יש עוד 30 מיטות טיפול נמרץ שמחכות לחולי קורונה, פגענו בשירות השוטף, בזמינות של הרופאים, הם כבר שחוקים ועייפים, אנחנו כאזרחים צריכים לרחם על האחיות ועל הרופאים שלנו ולא להביק אף אחד אחר כי הם קורסים".

דניאל: אתה יודע, כל המאמצים האלה מנסים לרוקן את בריכת הקורונה. אבל לתוך הבריכה הזאת ממשיכים לזרום כל מיני חולים חדשים ואתה לא מצליח להוריד את זה. בשבעת אלפים כל המערכת הזו חסרת אונים.
"זה רגע קשה ועשינו דברים בעבר, עשינו סגר טוב, פתחנו את הסגר מהר, כולם נכנסו לשאננות בתקופה שהמספרים ירדו וכולם צריכים לתקן את דרכם, אבל אין לנו ברירה אלא לעשות צעד דרסטי ברגעים האלה".

דניאל: כולם זה להתחיל מלמעלה אגב.
ביטון: אני מקבל את זה, בסוף זאת התנהגות ודוגמה אישית והחלטה איך לפעול בימים האלה וזה חל על כולם.

בן דוד: שתהיה בריאות טובה, חתימה טובה ושנדע ימים טובים יותר.

דניאל: נדע.
"תודה, שנה טובה, בריאות, ביטחון למדינה וגם שלום, הכל ביחד".