"היה היה פה ים", כאן 11 דיגיטל

ים המלח גוסס. טוב, לא גוסס, אבל במצב רע מאוד - וזה לא חדש. בסדרת בת שלושה סרטונים באתר האינטרנט של כאן 11 מסופרים סיפוריהם של שלושה אנשים שבחרו, עוד לפני שנים רבות, לחיות על קו החוף הנסוג, וחווים ביומיום האישי שלהם את שקיעתו של הים.

עוד לפני שדנים בים המלח החולה, ראוי להזכיר את הפורמט שבו צולמו הסרטונים. אורכו של כל אחד מהם הוא חמש דקות בערך, והזמן הנדרש לצפייה באחד מהם, או בכולם, הוא בדיוק זה המתאים למי שהתפנו לו כמה דקות ומשוטט סתם ככה במרחבי המחשב, או שאין לו זמן או חשק להתיישב לשעה שלמה מול המסך ובא לו, שוב, סתם לשוטט בלי להתחייב לכלום, וזה מה ש"היה היה פה ים" מציעה: בקטנה, בלי להתעכב, פיצוחי טלוויזיה, גרעיני אבטיח תוצרת ים המלח.

וזה עובד. מה שפחות עובד הוא פורמט הצילום שמציע לטעם הצופה המיושן קצת יותר מדי אפשרויות. הסרטונים צולמו במצלמות בעלות יכולת צילום של 360 מעלות. הצופה מוזמן (אבל לא חייב) לצפות במסך בעזרת משקפי מציאות מדומה. לכותב מילים אלו אין כוונה לגנוב מבית קולנוע סמוך משקפי מציאות מדומה ולשבת בסלון ביתו כשהוא נראה כמו הדבורה מאיה. בכל זאת, מתגוררים במחיצתו מספר אנשים שעתידים בימים שיבואו לאחר מכן להשמיע קולות זמזום לא פוסקים ולהתעניין בתמימות מתי תהיה מוכנה חלת הדבש.

גם האפשרות לשנות את זווית הראייה ולסובב את התמונה היא תעלול שאפשר לחיות בלעדיו. להתעלם משושנת הרוחות של המצלמה הקורצת ומזמינה שתבוא להשתעשע עמה הרי אי אפשר. ומרגע שנכנסת למשחק הלך הכיף. האוריינטציה הבסיסית אובדת, והצופה לא יודע איפה הוא. אם אין במחשב די זיכרון פנוי, המעבר אינו חלק, והתמונה נעשית קופצנית. הצפייה הפסיבית - יתרונה הגדול של טלוויזיה, מכשיר ההנאה לעצלנים - הופכת לעבודה. לכן, לטכניקת ה־360 יש ככל הנראה עוד עבודה לפני שתצליח לתקוע יתד.

מי שבינתיים עושה עבודת צילום טובה - גם אם לא תופס את תמונות הבולענים במלוא עוצמתן - הוא הרחפן שמעופף מלמעלה ומתעד את חורבן משאב הטבע היקר, ששליחי מדינת ישראל השונים מניחים לו להתרחש. ועל זה נאמר, אז מה? נכון, ים המלח הולך ונחרב. נכון, הבעיה ידועה כבר עשרות שנים, שבמהלכן ירד מפלס הים ב־40 מטר. אבל כאמור - אז מה? מתוך איזה פינוק בא ים המלח ודורש שיטפלו בבעיה שלו? למה מי הוא? אז הוא הולך למות. ביג דיל. בעיות אחרות שקשורות לאיכות הסביבה, נגיד במפעלים מזהמים, מקבלות כאן התייחסות? לפקקים הבלתי נסבלים בכבישים מישהו מחפש פתרון? מישהו לא ישן בלילה בגלל התדרדרות בחינוך וברווחה? בגלל מכשיר ה־MRI שחסר בנהריה? בגלל שני בתי החולים לפחות שלא בנו ב־20 השנים האחרונות בשל הגידול באוכלוסייה? בעצם, קחו את הקורונה. מישהו כאן מתייחס אליה ברצינות? ממתי בישראל פותרים בעיות? אז מה ים המלח רוצה? על זה לעשות סדרה?

לראות או לוותר: נחמד, אבל לא חייבים.