נגיף הקורונה הוכיח השבוע את ההיקף הגלובלי של פגיעתו ההרסנית. הוא הפך מעמד מכובד ויוקרתי כמו העצרת השנתית של האו"ם לאירוע חיוור ובלתי מרשים. המהלומה שהמגיפה הנחיתה על האירוע המרכזי של הארגון העולמי הייתה קשה במיוחד. השנה מציינת העצרת 75 שנים להיווסדו של האו"ם, אבל הדבר האחרון שהורגש השבוע באולם המליאה במנהטן היה תחושה חגיגית.

החלק המזרחי של רחוב 42, שבקצהו, על שפת הנהר, מתנוסס בניין האו"ם היה השבוע שקט, כמעט שומם. לא נראו מחסומי משטרה, לא חנו מכוניות פטרול, לא צעדו שוטרי חרש ולא נשמעו סירנות של המכוניות הנוסעות בראש השיירות המובילות מנהיגי מדינות. לעצרת השנתית לא הגיעו הפעם נשיאים וראשי מדינות. בכל שנה השתתפותם במושב הפתיחה של העצרת הייתה מעמד מחייב, אירוע שנושא בחובו חשיבות אישית ורווח מדיני שאי אפשר לוותר עליהם, אלא שהקורונה השאירה את כל המנהיגים במדינותיהם.

הם לא ויתרו על זכותם לנאום במסגרת הוויכוח הכללי, האירוע שפותח את העצרת השנתית. לראשונה בתולדות האו"ם דוכן הנאומים נותר ריק. הוויכוח הכללי, שהתחיל השבוע ויימשך עד אמצע השבוע הבא, מתנהל באופן וירטואלי. ראשי המדינות שלחו את נאומיהם, שלוש דקות כל אחד, בסרטוני וידיאו ששודרו על מסך מיוחד באולם המליאה.

לפי דיווחים שפורסמו באמצעי התקשורת, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ שקל ברצינות להופיע באולם המליאה ולנאום במסגרת הוויכוח הכללי. בסוף החליט לשלוח את נאומו בווידיאו.

עד כה הנאומים שנשמעו לא היו מרשימים במיוחד. לא עלתה מהם בשורה מיוחדת, לא נכללו בהם מסרים שנחרטו בזיכרון או יוזמות מדיניות חדשות. אמצעי התקשורת בארה"ב, המדינה המארחת, כמעט לא התייחסו לנאומים ולא דיווחו על תוכנם. האמת חייבת להיאמר: גם בעצרות השנתיות האחרונות, ללא נוכחות הנגיף, הנאומים שנישאו במסגרת הוויכוח הכללי לא הותירו רושם מיוחד.

אולם המליאה נראה כגבינה מלאת חורים. בכל אחד מהמושבים המוקצים ל־193 המשלחות ישב רק נציג אחד עוטה מסיכה, ונשמר ריחוק פיזי בין הנוכחים. אם היה הפסד משמעותי בווירטואליות של העצרת הנוכחית, היה זה היעדר פגישות דיפלומטיות בין ראשי מדינות ושרי חוץ, שמתקיימות מדי שנה בשולי העצרת ובהן נדונים נושאים חשובים ונרקמים יחסים אישיים, המקדמים פתרונות לבעיות ולמחלוקות.  

האדם היחיד שעלה על דוכן הנואמים במושב הפתיחה היה מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש. המזכ"ל האהוד הביט רגע קט בדממה באולם העצרת הכללית. "איזה מראה מוזר", הוא אמר והוסיף, "מגיפת הקורונה שינתה את הכינוס השנתי שלנו לבלי הכר, אבל היא גם הפכה אותו לחשוב ביותר אי־פעם". בהתייחסו ליובל ה־75 של הארגון העולמי, ציין המזכ"ל כי הייעוד המקורי של הארגון - למנוע מלחמות עולם - נשמר. "העולם לא חווה תקופה ארוכה כל כך, כמו התקופה שבה קיים האו"ם, בלי מלחמת עולם".

גוטרש הזהיר כי בעקבות המגיפה העולם מתמודד עם האסון הכלכלי החמור שידע מאז השפל הגדול, והביע דאגה מפני מה שהגדיר: מלחמה קרה בין ארה"ב לסין. "אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו עתיד שבו שתי הכלכלות הגדולות ביותר בעולם מפלגות את העולם", קבע. ואכן, נשיא ארה"ב ניצל את נאומו במסגרת הוויכוח הכללי להטחת אשמה בסין השנואה עליו, כמדינה האחראית להתפרצות הקורונה.

הוא קרא "למצות את הדין עם סין". לדבריו, "סין שולטת על ארגון הבריאות העולמי, ויחד הם שיקרו כאשר קבעו שאנשים בלי תסמינים אינם מידבקים". עם זאת, היה לטראמפ מסר חיובי בנאומו: "אנחנו ננצח את הנגיף ונשים קץ למגיפה", אמר. "אחר כך תבוא לעולם תקופה של פריחה, שגשוג, שיתוף פעולה ושלום".

בעיות יסודיות
נושא שאף אחד מהנואמים לא הזכיר מסיבות מובנות הוא מעמדו והשפעתו של הארגון העולמי, שבשנים האחרונות התערערו באופן משמעותי. הקורונה חשפה ביתר שאת את הכישלונות, המחדלים וחוסר האונים של הארגון העולמי.

"הארגון, שנוסד ב־1945, על חורבות מלחמת העולם השנייה, חוגג את יום הולדתו", נכתב בכתבה שהתפרסמה ב"ניו יורק טיימס". "המילה 'חוגג' נשמעת מוזרה, קוריוזית וזרה על רקע הרשימה הארוכה של סכסוכים ואסונות גלובליים המתרחשים כיום ועל רקע האתגרים הפנימיים שהארגון עצמו חייב להתמודד עמם. ציון יובל ה־75 של הארגון והעצרת השנתית הנוכחית נראים חיוורים לא רק בגין היעדרם של מנהיגים עולמיים בעקבות מגיפת הקורונה - אלא גם מכיוון שהארגון העולמי מתמודד עם שאלות יסוד הנוגעות לאופן תפקודו ואפילו לעצם הרלוונטיות של קיומו".

העיתון ציטט מומחים שיצאו נגד דברי המזכ"ל, שמאז יסוד הארגון לא פרצה מלחמת עולם. "נכון שהארגון מספק סיוע הומניטרי ומקיים כוחות שלום באזורי מתיחות בעולם", טענו המומחים, "אבל האו"ם כשל בגדול באי־יכולתו ובחוסר האונים המוחלט שגילה מול סכסוכים מזוינים ומלחמות פנימיות בסוריה, בתימן, בלוב".

את אחד הדברים החריפים אמרה מרי רובינסון, האישה הראשונה שכיהנה כמפקחת הראשית של האו"ם לזכויות אדם והאישה הראשונה שכיהנה כראש ממשלת אירלנד. "האו"ם הוא ארגון חלש הרבה יותר ממה שהוא נראה", קבעה. קולה של ישראל יישמע במסגרת הוויכוח הכללי ב־29 בספטמבר, למחרת יום כיפור. במושב של משלחת ישראל באולם המליאה, שבסדר החדש ממוקם בשורה הראשונה, יישב לבדו השגריר החדש של ישראל באו"ם גלעד ארדן, ויקשיב לנאומו של נתניהו.

על רקע שני הסכמי הנורמליזציה עם איחוד האמירויות ועם בחריין, לראש הממשלה בנימין נתניהו יהיה קל לדבר על שלום ולהטיף מוסר לפלסטינים על המדיניות הסרבנית שלהם. יש להניח שראש הממשלה לא יחסוך שבטו ממדינות חברות באו"ם שדבקות בהתנהלות עוינת כלפי ישראל.