המחאות נמשכות: אלפי בני אדם הפגינו אתמול (שבת) נגד התנהלות הממשלה והעומד בראשה, בנימין נתניהו, ברחוב בלפור בירושלים ובמוקדים נוספים ברחבי הארץ. במהלך המחאה, עצרה/עיכבה המשטרה חמישה מפגינים בגין הפרת הסדר הציבורי וחלקם בגין תקיפת שוטרים.

בהמשך, סמוך לחצות, המשטרה כרזה למפגינים שנותרו בצומת, שהיא נערכת לפתיחת הצומת והכבישים לתנועה על מנת להחזיר את השגרה במקום. על אף בקשות המשטרה, חלק מהמפגינים סירבו לפנות את הצומת, והשוטרים נאלצו לפנותם.

במשטרה הסבירו כי בהתאם לחלטת בג"ץ, קראו השוטרים למוחים בבלפור להפסיק את הרעש. כמו כן, הם פעלו לאכיפת ההחלטה וכן לשמירה על תקנות הקורונה, לרבות שמירה על ריחוק של שני מטרים והקפדה על עטיית מסיכות. במסגרת הפעילות, הוחרמו ממשתתפים מערכות הגברה.

ההפגנות בבלפור, קרדיט: דוברות המשטרה

בצהריים יצאה שיירת רכבים ממספר מקומות ברחביי הארץ. המארגנים הודיעו על תכניות לשיירה של מעל ל-3,000 רכבים שתיסע בכביש 1, בסביבת לטרון, ועד למעון בבלפור. אלפי מכוניות תועדו כעת כשהן עושות את דרכן בשיירת הדמוקרטיה לכיוון ירושלים.  מאיחוד המחאות נמסר כי: "הקורונה מסוכנת, אבל הדיקטטורה מסוכנת ממנה. ממשיכים להפגין, בהתאם למגבלות. לא נוותר".

 הפגנות בת''א (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנות בת''א (צילום: אבשלום ששוני)

במקביל, מאות כלי רכב של מפגינים הגיעו להפגנת התנועה לאיכות השלטון מול ביתו של ראש הממשלה בקיסריה. יו"ר התנועה עו"ד ד"ר אליעד שרגא, אמר כי ״אין דרך לפתור את משבר הקורונה ללא אמון הציבור ונתניהו איבד את אמון הציבור. הוא שקוע עד צוואר במשפט שלו ועל כן טובת המדינה היא שנתניהו יפנה את מקומו לאלתר. אין אופציה אחרת״. בהמשך, נמסר מהתנועה כי המשטרה חסמה את הכניסות לקיסריה ומונעת מאלפי מכוניות להצטרף לשיירת. בתגובה לחסימת הצירים, אמר שרגא כי "בושה וחרפה שמשטרת ישראל משתפת פעולה עם הנאשם ומונעת מאנשים את הזכות הבסיסית להפגין״.

מלבד זאת, התקיימו מחאות גם ברחבי העיר תל אביב על הגשרים ובמספר כיכרות. מהמשטרה נמסר כי כוחות פרוסים במוקדים שונים ומחסומי דרך ממשיכים להיות מוצבים על מנת לשמור על הסדר הציבורי, בטחון הציבור ובריאותו.

ההפגנות ברח' בלפור בת''א (צילום: אבשלום ששוני)
ההפגנות ברח' בלפור בת''א (צילום: אבשלום ששוני)

הפגנות בת''א (צילום: אבשלום שושני)
הפגנות בת''א (צילום: אבשלום שושני)

שיירות המפגינים (צילום: ספיר מור)
ההפגנה בכיכר הבימה בת"א (צילום: אבשלום ששוני)
שיירות המחאה בדרך לבלפור (צילם: איחוד המחאות)

מתנועת הדגלים השחורים נמסר אתמול כי המחאה ביוזמתם נערכה ב-315 גשרים וצמתים ברחבי הארץ. ממארגני המחאה נמסר כי "זהו השבוע ה-14 ברציפות שעם ישראל יוצא לכל מקום כדי להתקומם. אנחנו בסגר שני בגלל הכישלון של נתניהו".

הפגנות בת''א (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנות בת''א (צילום: אבשלום ששוני)

מוקדם יותר נמסר מהמשטרה כי הם החלו בפריסת הכוחות על מנת לשמור על הסדר הציבורי ועל ביטחון הציבור ובריאותו. בנוסף, נמסר כי בהתאם להנחיות שנכנסו אתמול לתוקפן, תיאכף שמירת המרחק בין המפגינים ואיסור על הצטופפות  וכן עטיית מסיכות במהלך כל האירוע.

עוד נמסר מהמשטרה כי אנשי הצוות שהוצבו במחסומים ברחבי הארץ הונחו לאפשר לכל משתתף להגיע למוקדי ההפגנות, וכי המשטרה נערכת לקיומן תחת ההגבלות שצוינו לעיל. עם זאת, השוטרים עורכים בדיקות בקרב חלק מהנוסעים, משום שלדבריהם, נהגים רבים השתמשו בתקנות לרעה וניסו לשבש את ניסיונות האכיפה, והם למעשה נעים שלא לפי חוק, ולא לצרכים שהוגדרו חיוניים ומותרים. 

במקביל להפגנות בבלפור ובנקודות רבות ברחבי הארץ, התנהלה הפגנה וירטואלית של תנועת "דרכנו, עם למעלה מחצי מיליון משתתפים. בין הדוברים בהפגנה ראש השב"כ לשעבר כרמי גילון ושר המשפטים לשעבר דן מרידור. מתנועת "דרכנו" נמסר כי למעלה מחצי מיליון בני אדם לקחו חלק בהפגנה.

בין הנואמים, היה ראש השב"כ לשעבר, כאמור, שאמר כי "למדינת ישראל יש בשנים האחרונות ראש ממשלה שהמחשבה הראשונה החולפת במוחו עם הקיצו משנתו היא "מה אעשה היום למען עצמי ולמען משפחתי. לפני שהוא נרדם, הוא מתייסר במחשבה שבזבז  חלק מיומו בזוטות כמו ענייני בטחון, בריאות  האזרחים, התמוטטות העסקים ומיליון המובטלים. זאת עשה במקום להגות בענייני האגו שלו כמו עניין היותו נאשם בשוחד, מציאת עוד סעיף שיגדיל את הונו האישי דרך החזרי מס למשל, ושימוש בכספי נתיניו האזרחים לשיפוץ ותחזוקת הארמון המשפחתי בקיסריה. שילכו לעזאזל  האזרחים ״הוא אומר לעצמו, המדינה זה אני". 

חברי הכנסת מגיבים בתקיפות

חברי הכנסת הגיבו להפגנות הנרחבות וביקרו בחריפות. יו"ר ש"ס, שר הפנים אריה דרעי, אמר כי "ההפגנה כעת בבלפור, כשהמדינה כולה בסגר, היא חוסר אחריות שיוביל לעלייה בתחלואה. כשהם נוהגים בחוסר אחריות, אנחנו נדרשים לאחריות גדולה יותר ולכן אני קורא לכל הציבור הענק שצם ומתפלל ביום כיפור להקפיד על ההנחיות ולהתפלל בחוץ כפי שהורו רבני ישראל". 

שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר: "אני קורא לאזרחי ישראל - אל תיקחו דוגמה מהמפגינים הערב. הם ניצלו משיכת זמן בכנסת כדי להזיק לבריאותם ולבריאות הסובבים אותם. בעזרת ה' ביום שלישי נסיים את החקיקה וגם ההפגנות יוגבלו. אנחנו בערב יום כיפור. בואו נשמור זה על זה, נקפיד על הנחיות הסגר. זו ערבות הדדית. שבוע טוב".

ח"כ מיקי זוהר התייחס גם הוא למחאה וכתב: "רואים את ההפגנות המתריסות, את גנץ ואת כחול לבן, ומבינים מיד שעושים הכל כדי להפוך את הקואליציה לגועליציה. בגל הראשון נתניהו עבד בלי הפרעות - היום מפריעים לנו כדי להחריב". 

ההפגנות ברח' בלפור בת''א (צילום: אבשלום ששוני)
ההפגנות ברח' בלפור בת''א (צילום: אבשלום ששוני)

ההפגנות ברח' בלפור בת''א (צילום: אבשלום ששוני)
ההפגנות ברח' בלפור בת''א (צילום: אבשלום ששוני)