"לא באתי לדאוג לנתניהו": ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון, בני גנץ, עלה היום (שבת) בתכנית 'פגוש את העיתונות' בערוץ 12, והתייחס להסכמים הביטחוניים האחרונים ולביקור שערך בארה"ב, להיקף התחלואה המדאיג בנגיף הקורונה ובביקורת המוטחת כלפי התנהלות הממשלה. "נכנסנו לממשלת אחדות מתוך הבנה שאנחנו בשעת חירום - היה לי ברור איזה מחיר אישי אשלם", אמר גנץ. 

בפתח דבריו סיפר על הביקור החד-יומי שקיים השבוע בארה"ב. "הייתי בשליחות מדינית ביטחונית, מצויד בהבנות מאוד טובות ושיח טוב עם דרגים מדיניים וביטחוניים ומקצועיים בארה"ב. שוחחנו על המשך הלחץ על איראן ועל משמעויות הסכמי השלום האחרונים. שוחחנו על המשך שיתוף הפעולה עם ארה"ב. מצאתי אוזן קשבת בצד השני. בשבועות הקרובים נשלים את התהליכים שאנחנו עובדים עליהם", הסביר. 

גנץ בביקור בארה''ב (צילום: SHMULIK ALMANY/ISRAELI EMBASSY IN THE US)
גנץ בביקור בארה''ב (צילום: SHMULIK ALMANY/ISRAELI EMBASSY IN THE US)

ביחס לנתונים המדאיגים ומספר הנדבקים ההולך וגדל מידי יום, אמר כי "מדובר במציאות מאד חמורה. יש למעלה מ-8,000 נדבקים, וכנראה שיש עוד שעוד לא הגענו אליהם. קמנו את מפקדת אלון כדי שנוכל להגיע להגדלת הדיגום והבידוק למצב של 15 אלף בדיקות בישראל. זה משקף לנו אמת קשה אבל לפחות אנו יודעים למי לגשת. בנתונים הקיימים ובהיקף התחלואה שלנו כרגע, שהסיבות הן ההתקהלויות בעיקר במקומות סגורים אבל לא רק, נדרשת אסטרטגיה של בלימה להוריד את התחלואה. נדרש גם להרים את מספרי הקיבולת של בתי החולים, לקטוע את שרשראות ההדבקה, לפצות כלכלית את כל מי שנפגע, אני מברך את שר האוצר על התוכניות הכלכליות. בניגוד לפעם הקודמת כשנרצה לצאת מהמצב הזה נעשה את זה מדורג מאוד, מבוקר מאוד ולוודא שכל פעולה שעושים לא מכניסה אותנו לבעיה חדשה". 

גנץ בביקור במכון הביולוגי. צילום: טל עוז - משרד הביטחון

עוד הוסיף כי "הייתה החלטת ממשלה שתורגמה לדבר חקיקה, הועברה לכנסת כפי שראוי שיקרה במשטר דמוקרטי מסודר. לצערי, הליכוד פעל כדי לשבש את החקיקה של הממשלה שהוא חלק ממנה, באמצעות הסתייגויות, כדי להעביר תקנות שעת חירום לאיסור הפגנות. היו ארבע הסתייגויות שאני לא מוכן לאף אחת מהן. יש העברת סמכויות יתר". 

ביחס להפגנות, אמר כי "יש העברת סמכויות יתר, הפסקת ההפגנות וחוסר איזון בין הממשלה לכנסת, שאני לא מוכן להם. אני גם לא מוכן להעברת תקנות לשעת חירום בזמן ממשלה וכנסת מתפקדות. כחול לבן ממשיך להגן על הדמוקרטיה בהנהגתי. בעידן הזה ראוי שכולם יורידו טון. יתפללו ויפגינו באחריות כדי שנוכל לצאת לדרך חדשה ונפסיק להתקוטט. כדי שנדאג למדינה ולא לאיש אחד. אני לא באתי לדאוג לנתניהו". 

גנץ ונתניהו (צילום: מרק ישראל סלם)
גנץ ונתניהו (צילום: מרק ישראל סלם)

עם זאת, ריכך את דבריו ואמר כי הוא מאמין שלראש הממשלה אכפת ממצב האזרחים וממדינת ישראל, אך הוסיף וטען כי "הוא נושא באחריות כבדה לכל המתרחש, הפגנות, בריאות, יחסי חוץ - הוא האחראי לכל הדברים האלו". 

לקראת סוף הראיון, אומת גנץ עם החלטתו לחבור לליכוד והאם הוא מתנצל על המהלך בפני הבוחרים שלו במערכת הבחירות הקודמת. "אני נכנסתי לממשלת האחדות בראשות כחול לבן מתוך הבנה שאנו נמצאים בשעת חירום. לא נכנסתי על מנת לקדם אינטרסים אישיים. היה לי ברור כמה כואב זה יהיה ואיזה מחיר אישי אשלם. אני רוצה לבקש סליחה מהציבור בישראל. אני לא חושב שאנחנו נותנים לאזרח שירות מספר הומוגני ואיכותי. אנחנו יותר מדי עסוקים בריבים והיינו צריכים להיות מזמן אחרי תקציב שנת 2021". 

נתניהו וגנץ במליאה (צילום: דוברות הכנסת, יהונתן סמייה)
נתניהו וגנץ במליאה (צילום: דוברות הכנסת, יהונתן סמייה)

עוד הוסיף לסיום כי "טוב שנכנסתי לממשלה, כי התבצע תהליך מדיני, נעצר הסיפוח, אנחנו מעבירים תקציבים למי שנפגע. אנחנו שומרים על הדמוקרטיה והתרבות. אני מקווה שבתקופה הקרובה נוכל לעצור את עצמנו ואת המחלה ולשרת את כולם, כולל אלו שלא בחרו בנו. יש אזרחים שמגיע שידאגו להם, ויש הרבה מה לעשות".