צום יום הכיפורים הסתיים הערב (שני) ברחבי הארץ בצלו של הסגר שהוטל על ישראל ביום שישי האחרון וצפוי להימשך עד לצאת חג שמחת תורה. בטרם נכנס החג עברו בתי החולים ברחבי הארץ למתכונת חירום כאשר רק צוותים מצומצמים נותרו בכוננות כדי לייתן מענה רפואי.

מערך הסגר ערב יום הכיפורים (דוברות המשטרה)

במגן דוד אדום נערכו לחג שחל השנה בשיאו של גל התחלואה השני בנגיף הקורונה ותחת חום כבד ששרר היום ברחבי הארץ. תחנות מד"א תוגברו בחובשים ופרמדיקים, ולכונני מד"א בבתים ובבתי הכנסת סופק ציוד רפואי מציל חיים. 

כמדי שנה, גם הפעם היו ידי צוותי מד"א עמוסות עבודה ביום הכיפורים: החובשים והפרמדיקים של מד"א הוזנקו להעניק טיפול רפואי ל-2,360 בני אדם ברחבי הארץ, מתוכם 1,818 פונו להמשך טיפול בבתי החולים. 305 התעלפו, התייבשו וחשו ברע עקב הצום. 129 בני אדם נפגעו ונזקקו לעזרה ראשונה עקב פציעה מרכיבה על אופניים, גלגיליות, קורקינטים וסקייטבורד, מהם חמישה במצב בינוני.

17 בני אדם נפצעו בתאונות דרכים, בהם הולכת רגל בת 54 שנהרגה לאחר שנפגעה מרכב בכפר חילף. 18 בני אדם נפצעו באירועי אלימות שאירעו ברחבי הארץ, בהם אחד באורח בינוני. צוותי מד''א הוזעקו גם להעביר 136 יולדות לבתי החולים, שתייפ מתוכן יולדו ע"י צוותי מד"א בירושלים ובית שמש.

במהלך יום הכיפורים המשיכו במד"א את המלחמה במניעת התפשטות נגיף הקורונה ודוגמי מד"א מהמגזר הערבי לקחו 1,595 דגימות ביישובי המגזר. שירותי הדם של מד"א סיפקו לבתי החולים בארץ 298 מנות ומרכיבי דם ו-38 מנות פלסמה לטיפול בחולי קורונה במהלך יום הכיפורים. 

בנוסף, שתי תקריות של יידוי אבנים על אמבולנסים והפרעה לצוותים על ידי בני נוער נרשמו בחדרה.

תחנות הכיבוי במחוז דרום פעלו בכ-50 אירועים שונים בגזרת המחוז מכניסת הצום ועד צאת הצום.

שריפת חדר עם נפגעים בקמפוס החרדי בגן יבנה: בעקבות מספר הודעות שהתקבלו במוקד 102 של מחוז דרום הוזנקו כשעה לאחר כניסת הצום למקום לוחמי האש מתחנות גן יבנה ואשדוד וכאשר הגיעו למקום זיהו עשן שיוצא מחדר במבנה בן שתי קומות. לוחמי האש החלו מיד בסריקת המבנה לאיתור לכודים ובמקביל פעלו לכיבוי השריפה. בתום פעולות הכיבוי בוצע אוורור של המבנה מעשן. מהמקום פונו שלושה ילדים במצב קל בעקבות שאיפת עשן. חוקר שריפות  החל בחקירת האירוע.

שריפה בבית כנסת באשקלון: לפנות בוקר התקבלו מספר קריאות על עשן אשר נראה מבית כנסת ברחוב טשרניחובסקי. למקום הוזנקו צוותי כיבוי מתחנת אשקלון. לוחמי האש אשר הגיעו למקום זיהו שריפה של מספר כיסאות פלסטיק בתוך מבנה בית הכנסת ופעלו לכיבוי השריפה. אזרח אשר ניסה לכבות את השריפה טרם הגעת הצוותים נפגע קל משאיפת עשן אך סרב להתפנות מהמקום. חוקר שריפות החל בחקירת האירוע.

עוד פעלו תחנות מחוז דרום במספר אירועי חילוץ ממעליות, בסיוע בפריצת דלת ובאירועים שונים ללא נפגעים.

בעוד שבמהלך היום היתה תנועה דלילה ברחובות, בערב כיפור נראו לעיתים רחובות סואנים.

יצאו לרחובות עם מסיכות

"זה נראה כמעט כמו בכל שנה, רק שהפעם אנשים עם מסיכות", העירה מרים, תושבת ותיקה בגבעתיים בליל כיפור, על רקע הרחובות השוקקים ברוכבי אופניים, קורקינטים ועוברי אורח רבים.

כבר משעות הערב המוקדמות נראו ילדים רוכבים על אופניים בכבישים, משפחות מטיילות ופוגשות חברים ואף שכנים שהורידו כיסאות למדרכה וקיימו מפגשים חברתיים.

לא רק צעירים ומשפחות מילאו את הרחובות, כאשר רובם עוטים מסיכות.

 על רקע "פסק הזמן" מדיבור בטלפון הסלולרי בכיפור בחוצות העיר, נשמעה מטפלת זרה המדברת בטלפון בשפת האם שלה, כאשר לצידה יושבת על כיסא גלגלים הקשישה בה היא מטפלת.

גם קבוצות של בני נוער וצעירים נראו בחוצות הערים. באי תנועה בצומת אלוף שדה-רבין-רזיאל שעל גבול רמת גן-גבעתיים, שישה בני נערים שיחקו להנאתם שש-בש.

קיומן של תפילות בשטחים הסמוכים לבתי כנסת ובמקומות פתוחים, הביא להקמת מתחמים במקומות ציבוריים ברמת גן ובגבעתיים ולעיתים, גם נשמעו תפילות בחצרות בניינים.

רכיבה על אופניים ביום כיפור בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
רכיבה על אופניים ביום כיפור בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

במזרח תל אביב התאספו עשרות מתפללים בחצר בניין, לשם גם הובא ספר תורה מבית הכנסת.

בעוד הרחובות שוקקים בעוברים ושבים, הכבישים נראו שוממים ורק לעיתים רחוקות עבר רכב חירום, כאשר הוא נאלץ לצפור על מנת שהכביש יהיה פנוי לנסיעה.

במהלך יום כיפור הרחובות כבר נראו כמעט שוממים. החום הכבד הותיר רבים בבתים. רק מידי פעם נראו רוכבי אופניים ועוברי אורח.

"ביום כזה חם עדיף להישאר בבית. זו סכנת נפשות לצאת החוצה ועוד לרכב על אופניים", סיפרה רחלי, שגם ילדיה לא יצאו כמידי שנה לסיבוב עם האופניים.

לפנות ערב נראו יותר רוכבי אופניים ועוברי אורח ברחובות. "הולכים לשמוע את תקיעת השופר", סיפר משה, שהיה בדרכו לרחבת בית כנסת במזרח תל אביב.

במהלך כיפור לא נראתה אכיפה של המשטרה ברחובות. אמנם ניידות סיירו, אבל ניכר היה שזה יותר לנוכחות ועל מנת לוודא שאין אירועים חריגים.

בשעות הבוקר של יום ראשון הוצבו מחסומים בעיקר ביציאות מחלק מהערים. לעיתים נוצרו עומסי תנועה, בשל הביקורת והשוטרים ביצעו תשאול אקראי של נהגים. היו שחששו לצאת מהבתים, גם כדי לאחל גמר חתימה טובה לסבא ולסבתא. "מאוד רציתי לצאת לסבא ולסבתא שלי ואפילו לאחל להם מבחוץ שנה טובה, אבל חששתי שתהיה אכיפה ואיחלתי להם חתימה טובה בזום", סיפרה צעירה מגבעתיים – "אנחנו בסרט בדיוני בהמשכים".