סכנה לחופש הביטוי? החוק להגבלת ההפגנות, עליו תכריע הממשלה היום (שלישי) בקריאה שנייה ושלישית, עורר את זעמם של אזרחים רבים מחשש לפגיעה משמעותית בחופש הביטוי, בחסות המאבק הלאומי בנגיף הקורונה. אלק יפרמוב, אחד המפגינים מול כנסת ישראל, התייחס לנושא הבוער בתכנית "איפה הכסף" ברדיו 103FM, ותקף: "חברי כחול-לבן בגדו במצביעיהם פעם אחת כשהמליכו את נתניהו - זה נראה שהם הולכים לעשות את זה פעם שנייה". 

הפגנה מול הכנסת במחאה על החוק להגבלת הפגנות (צילום: רויטרס)

ענת דוידוב: אלק יפרמוב, מפגין מול הכנסת. איפה אתה עכשיו?
"תפסתי פינה שקטה עד כמה שאפשר". 

תגיד, מה יהיה מעכשיו והלאה? כי כנראה שבקריאה שניה ושלישית הגבלת ההפגנות תאושר. ועכשיו כל שבוע זה יוארך לעוד שבוע, ועוד שבוע, ועוד שבוע – עד מי יודע מתי.
"נורא חשוב להגיד לפני זה מה יקרה פה היום - הולך לקרות דבר נורא. בסבירות גבוהה, הולך להתקבל חוק שיהפוך את כל אזרחי ישראל לעבריינים, ואת ישראל לדיקטטורה".

מפגינים משליכים גללי פרות על הכנסת, מחאת אין מצב

למה, כי אתם הולכים להפר את ההגבלות?
"זה לא מה שאני אומר - אנשים שירצו לממש את זכותם הדמוקרטית להפגין יצטרכו לעשות את זה כשהם מפרים את החוק. הדבר הזה קורה וקרה רק במשטרים כמו ברית המועצות, סין ומזרח גרמניה. המשטרים האלה תמיד הגדירו את מתנגדי המשטר כעבריינים, וזה מה שהולך לקרות כאן בעצם. דבר נוסף, זה שבחוק הזה המדינה הולכת להגביל, לבטל למעשה, זכות יסוד בסיסית מאוד כמו זכות ההפגנה, שהיא אחת מהצורות של זכות רחבה יותר – חופש הביטוי".

השאלה היא האם תלכו לבג"ץ והוא יוכל לשנות את החוק, דבר שהכנסת הזאת לא אוהבת? זה איזשהו רעיון, שמי שרוצה יכול לקבל אולי אישור מבג"ץ להפגין, או שבג"ץ לא יתערב, או שלא תפנו אליו.
"אנחנו בהחלט שוקלים גם את זה, אבל אנחנו עוד לא שם. ההצבעה עוד לא קרתה, ההגבלות על ההפגנות עברו בוועדת החוקה אבל זה עוד לא עבר במליאה. אני רוצה להניח שמי ששומע את הדברים האלה שנאמרים הם גם חברי מפלגת כחול לבן. נורא חשוב לי להעביר את המסר הזה: המוחים שנמצאים כאן, עשרות אלפי אנשים שנמצאים ומוחים יחד איתי כבר חודשים, בחלקם הגדול הצביעו לכחול לבן".

"חברי המפלגה שיושבים בממשלה ובכנסת, מי שהציבור הזה שלח אותם, פעם אחת בגדו בשליחות כשהמליכו את נתניהו, אבל כרגע, זה נראה שהם הולכים לעשות את זה פעם שנייה ובאמת מסיבות לא ברורות, של פחדנות או של איזשהן תקוות שווא שבני גנץ איכשהו כן יהיה ראש ממשלה אחרי נתניהו. הם נותנים אישור לחוק שיהפוך את ישראל לדיקטטורה".

אתה לא מבין מה קורה פה, אלק? הרי בסוף ראש הממשלה רוצה בחירות, אז זה ממש לא משנה אם גנץ כן יהיה או לא יהיה. גנץ לוקח את זה בחשבון, הכול זניח.
"אם חברי כחול לבן מחליטים היום שהם לא הולכים עם הפחדנות שלהם אלא הולכים עם השליחות הציבורית שלהם, החוק הזה נופל. זה לא נאיביות, אלה עובדות מתמטיות. אנחנו חוששים מאוד מהאופציה שלא, ולכן אנחנו כאן".

עימותים מחוץ לכנסת (צילום: התנועה לאיכות השלטון)
עימותים מחוץ לכנסת (צילום: התנועה לאיכות השלטון)

אז בשורה התחתונה, מה תעשו? תפנו לבג"ץ, תפרו את החוק או שתמשיכו להפגין?
"אני יכול להגיד שעל זכות ההפגנה אין מצב שאנחנו נוותר. מבחינתי, זכות ההפגנה חייבת להישמר".

וזה מה שרווח בקרב כל המפגינים? 
"אם היית רואה את מה שקורה כאן, אם הייתי יכול להיות עכשיו בלב ההפגנה כדי שתשמעי אותי ואת הקולות, היית שומעת שמדובר באנשים נחושים שלא הולכים לוותר לבנימין נתניהו שיהפוך את המדינה לדיקטטורה, כך שהזכות הזו תישמר. הדברים כאן רק מתחממים כרגע, החוק עוד לא עבר, אני קורא לכולם להמשיך להגיע לכאן מפני שאי אפשר לוותר, וזה ממש הזמן להגיע לירושלים ולכנסת".