הדמוקרטיה בסכנה? הכנסת אישרה הלילה (רביעי) את התיקון לחוק הקורונה המגביל קיום הפגנות למרחק של 1000 מטר מהבית. על פי החוק, הממשלה תוכל להכריז על "מצב חירום מיוחד בשל נגיף הקורונה" למשך שבוע, אם שוכנעה בהתפשטות רחבה של הנגיף הגורמת לפגיעה חמורה בבריאות הציבור ובתנאי שתקנות הסגר עומדות בתוקף. 

הפגנה מול הכנסת במחאה על החוק להגבלת הפגנות (צילום: רויטרס)

את ההכרזה תוכל הממשלה להאריך לתקופות נוספות של שבוע עד סה"כ 21 ימים, והיא תובא לוועדת החוקה בסמוך להחלטה על ההארכה, אז תוכל הוועדה לבטל את ההכרזה בדיעבד. הממשלה באישור ועדת החוקה יכולה להאריך את ההכרזה לתקופות נוספות של שבועיים, כל עוד תקנות הסגר בתוקף.

גם ב"מצב חירום מיוחד" שיוכרז בעת סגר, לא ניתן יהיה למנוע לחלוטין תפילות, הפגנות או טקס דתי, אך ניתן יהיה לקבוע הגבלות על ההתקהלות בהם, לרבות הגבלה על מספר המשתתפים. כמו כן ב"מצב חירום מיוחד", ניתן יהיה להגביל את היציאה של אדם להפגנה עד למרחק המותר ליציאה ממקום המגורים, העומד בתקנות הנוכחיות על 1000 מטר.

המהלך גרר ביקורת גדולה מצד האופוזיציה ומצד הארגונים המפגינים נגד ראש הממשלה מול ביתו בירושלים. ארגון "קריים מיניסטר מסר: "נאשם בפלילים לקח את הדמוקרטיה כבת ערובה כדיי לדכא את המחאה נגדו. אם הרוב השפוי לא יתעורר, השלב הבא יהיה פיטוריי היועמ"ש וביטול המשפט. היום חובה לומר - נתניהו מסוכן לישראל. אנחנו קוראים לכל מי שהמדינה יקרה לו להתנגד לטירוף ולקחת חלק במחאה, כל אחד בדרכו וכפי שמצפונו מנחה אותו".

התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ נגד החוק בטענה שהוא מגביל באופן קיצוני את זכות המחאה ופוגע קשות ובצורה לא מידתית בזכות היסוד להפגין ובחופש הביטוי. "החוק מרוקן מתוכן את אחת מזכויות היסוד המובהקות ביותר במשטר הדמוקרטי, אשר אינה רק זכות אזרח אלא גם מהווה את התשתית לבנייה של משטר דמוקרטי. העתירה מציגה תמונה עגומה של פגיעה חמורה וקשה בזכות יסודית המגדירה למעשה דמוקרטיה מהי".

מה אתם חושבים - האם הגבלת ההפגנות היא מהלך הנוגד את הדמוקרטיה, או שמא העלייה בתחלואה מחייבת הגבלות של זכות דמוקרטית בסיסית?