בתאריך 24.9.20 הממשלה אישרה תיקון לתקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה)(הגבלת השהייה במרחב הציבורי והגבלת פעילות). תיקון זה נכנס לתוקף בתאריך 25.9.20 בשעה 14:00 ובמסגרתו הוטלו הגבלות נוקשות על יציאה ממקום המגורים למרחב הציבורי, כמו גם הגבלות על התקהלות ועל פעילות ציבורית ועסקית. המטרה העיקרית של החמרת ההגבלות היא לבלום את העלייה החדה בכמות הנדבקים במחלת הקורונה ולהשיג שליטה במגפה.

יש לכם שאלה בנושא זכויות עובדים בתקופת הקורונה? לחץ/י כאן

איסור על יציאה ממקום המגורים - הכלל והחריגים
התיקון לתקנות הנ"ל קובע איסור על יציאה ממקום המגורים למרחב הציבורי כאשר במסגרת הנחיית מנהלת הקורונה מס' 30 פורטו כל הפעולות שהותרו לביצוע חרף ההגבלות. בין היתר נקבע כי האיסור לצאת ממקום המגורים לא חל על עובד או על מועמד לעבודה שמגיעים למקום העבודה ועל יציאה של חייל לצורך ביצוע תפקידו במסגרת שירותו הצבאי. עוד נקבע כי תתאפשר יציאה ממקום המגורים לצורך הצטיידות בתרופות, במוצרים חיוניים ובמזון. יציאה לצורך קבלת טיפול רפואי או טיפולי רפואה משלימה ותרומת דם הוחרגו אף הם מהאיסור.

במסגרת ההחרגות מותרת גם יציאה ממקום המגורים לצורך השתתפות בהפגנה, בהלוויה, בברית ובהליך משפטי, יציאה לצורך פעילות ספורטיבית או יציאה לשדה התעופה לצורך טיסה מחוץ לישראל ועוד. הסנקציה שנקבעה בתקנות עבור יציאה ממקום המגורים לפעולה או למטרה שאינה מותרת היא קנס מנהלי בסך של 500 שקלים. יש לציין כי כל השוהים במרחב הציבורי ובמקומות ציבוריים או עסקיים מחויבים לשמור על מרחק של שני מטרים לכל הפחות בין אדם אחד לרעהו, למעט אנשים שמתגוררים באותו מקום.

איסור התקהלות במבנים ובשטחים פתוחים
נדבך נוסף להגבלות ניתן למצוא בהגבלת ההתקהלות שכוללת איסור להשתתף או לקיים התקהלות שמספר האנשים בה עולה על 10 אנשים במבנה או 20 אנשים בשטח פתוח. עוד נקבע כי ניתן לקיים תפילות בשטחים פתוחים בהשתתפות של עד 20 אנשים כאשר הוטל איסור מוחלט לקיים תפילות במבנה בנוכחות אדם אחר. קיום תפילה במבנה עם אדם אחר היא עבירה שתיאכף על ידי המשטרה באמצעות הטלת קנס מנהלי בסך של 500 שקלים. 

בתקנות נקבע כי שוטר רשאי להורות על פיזור התקהלות המתקיימת בניגוד לדין. במקרה שאדם סירב להוראת שוטר להתפנות מהמקום, השוטר רשאי להשתמש כלפיו בכוח סביר כדי לפזר את ההתקהלות ותוך כך גם להטיל עליו קנס מנהלי בסך של 1000 שקלים. בהקשר התחבורתי נקבע כי נסיעה בכלי רכב פרטי תותר ל-3 אנשים בלבד, למעט אם מדובר באנשים שמתגוררים באותו המקום.

איסור על קיום פעילות עסקית וציבורית
כחלק מההגבלות על הפעילות העסקית והציבורית נקבע איסור על הפעלת מקום פתוח לציבור או בתי עסק שכוללים מקומות בילוי, תרבות, מסחר, תיירות ופנאי, בריכות שחייה, מסעדות, שווקים, חדרי כושר וסטודיו. עם זאת הוחרגו מהאיסור בתי מרקחת, מכוני אופטיקה, חנויות למכירת מוצרי היגיינה ובתי עסק לממכר מזון. כמו כן נקבע כי עסק למכירת מוצרים חיוניים לבית וחנויות למכירת מוצרי תקשורת או מחשבים יוכלו להמשיך לפעול בכפוף לשמירת מרחק ולדרישות התו הסגול. אדם שמפעיל עסק שהפעלתו נאסרה בתקנות מבצע עבירה שקנס של 5,000 שקלים לצידה.

התקנות קובעות גם איסור שהייה במקום עסקי או ציבורי שפתיחתו לציבור נאסרה, ואיסור לשהות בחוף הים שלא למטרות פעילות ספורטיבית או עבודה. עבירה על האיסורים הללו תיאכף באמצעות קנס מנהלי בסך של 500 שקלים. עוד נקבע בתקנות כי גם בבתי עסק או במקומות ציבוריים שפעילותם הותרה יחולו הגבלות ביחס לתפוסה המקסימלית. על כן, מפעיל בית עסק מחויב להפעיל מנגנון לוויסות כניסת אנשים למקום כך שבכל רגע נתון מספר האנשים במקום לא יעלה על 10 אנשים במבנה ו-20 אנשים במקום פתוח (למעט עובדים במקום). 

קביעת מנגנון לוויסות כניסת אנשים לעסק
בעל עסק שהפר את החובה להפעיל מנגנון לוויסות כניסת אנשים כאמור מבצע עבירה שתיאכף באמצעות קנס מנהלי בסך של 2,500 שקלים. במקרה של הפעלת מקום עסקי או ציבורי לאחר שראש שירותי בריאות הציבור, רופא מחוזי או סגנו הורו על סגירתו עקב הימצאות של אדם שנושא את הנגיף, יוטל קנס של 5,000 שקלים על המפעיל.

למרות הקושי הכרוך בשמירה על ההנחיות דווקא במהלך תקופת החופש והחגים, חשוב להקפיד לציית להן בדווקנות כדי לבלום את התפשטות הנגיף. התנהלות ציבורית אחראית עשויה לסייע להשתלט על המגיפה ולשטח את עקומת ההדבקה.

הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לזכויות עובדים LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.