מנהלת 'חומה' במפא"ת שבמשרד הביטחון מסרה היום (רביעי) סוללת 'כיפת ברזל' מפיתוח חברת רפאל לצבא ארצות הברית, במסגרת הסכם בין משרד הביטחון הישראלי למשרד ההגנה האמריקני.

מסירת סוללת כיפת ברזל לצבא ארה"ב (צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון)

אירוע המסירה התקיים בקו היצור של חברת רפאל תחת מגבלות הקורונה, בהשתתפות שר הביטחון, בני גנץ, שר הכלכלה, עמיר פרץ, ראש מפא"ת, תא"ל (מיל') ד"ר דני גולד, יו"ר רפאל, עוזי לנדאו ומנכ"ל רפאל, יואב הר אבן. בחודש אוגוסט 2019 חתמו משרדי הביטחון של ישראל וארה"ב על הסכם ראשון מסוגו לאספקת שתי סוללות 'כיפת ברזל' להגנת כוחות צבא ארה"ב. הסוללה הראשונה נמסרת לצבא ארה"ב בזמן שיא, ללא תקדים במערכות נשק מהסוג הזה, תוך עמידה מלאה בלוחות הזמנים. הסוללה השנייה תסופק בהתאם לחוזה, בתוך מספר שבועות. מערכת כיפת ברזל תשמש להגנת כוחות פרוסים של צבא ארה"ב מפני מגוון של איומים בליסטיים ואוויריים.

שר הביטחון, בני גנץ, אמר: "מערכת כיפת ברזל, כחלק מהמערכת הרב שכבתית להגנה מפני טילים היא עדות נוספת לעוצמתה של מערכת הביטחון הישראלית. בזכות יעילות המערכת, נמנעו הרוגים רבים בעורף הישראלי בדרום הארץ והיא בעלת השפעה משמעותית על זירת הקרב. אני גאה שהמערכת המתקדמת הזו תגן גם על חיילי צבא ארה"ב. זהו הישג אדיר למשרד הביטחון ולתעשיות הביטחונית שלנו. בשבוע שעבר ביקרתי בארה"ב ודנתי עם בכירי משרד ההגנה והצבא האמריקאי, בין השאר, על נושא הרכש הביטחוני והידע הטכנולוגי שאנו חולקים. השלמת העסקה, היא עוד הוכחה שהברית הביטחונית המתבססת על ערכים ואינטרסים משותפים, חזקה מאי פעם. בהזדמנות זו ראוי ונכון להודות לשר עמיר פרץ, שקידם את פיתוח המערכת לפני למעלה מעשור, כשכיהן בתפקיד שר הביטחון".

"מערכת 'כיפת ברזל' תשלים בשנה הקרובה עשר שנות מבצעיות, יותר מ-2,400 יירוטים מבצעיים והצלת מאות חיי אדם במדינת ישראל", ציין ראש מנהלת חומה, משה פתאל – "זוי זכות גדולה של מדינת ישראל למסור סוללה ראשונה של 'כיפת ברזל' מתוך שתיים, שתוכל להגן על כוחות אמריקאיים פרוסים. עצם העובדה שאנו מוסרים סוללה ראשונה, שנה לאחר חתימת החוזה, מהווה הישג בפני עצמו, כאשר לצד המשך הייצור לטובת מדינת ישראל, עמדנו ביעד הצבא האמריקאי".

ראש חטיבת הגנה אווירית ברפאל, פיני יונגמן, אמר שמערכת 'כיפת הברזל' שתשרת את הצבא האמריקאי, מותאמת לדרישות האמריקאיות. "עם זאת, הביצועים נשארים אותם ביצועים", הוא הבהיר.