קבינט הקורונה אישר הלילה (חמישי) את הארכת תקנות הקורונה המגבילות את השהות במרחב הציבורי ב-14 ימים. בין היתר החליטו השרים כי קנס של 500 שקלים יוטל על מי שישהה במקום מגורים של אדם אחר, כולל בסוכה שאינה שלו. היום תתכנס ועדת החוקה של הכנסת על מנת לדון בתקנות החדשות, כולל הגבלת ההפגנות למרחק של 1,000 מטר מהבית.

 ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר במהלך הדיון כי הוא מעוניין בהידוק הסגר, ושר הביטחון בני גנץ הגיב: "שיגענו את המדינה, ואם אנשים לא מצייתים זה לא משנה אם נהדק". הערב הוחלט על הארכת הסגר בשלושה ימים - עד ה-14 לאוקטובר.

אכיפת הסגר (דוברות משטרת ישראל)

מוקדם יותר בדיון הוחלט על הכפלת מספר הבדיקות בבתי האבות והמוסדות הגיראטריים, בניית מתווה לביקור של בן משפחה של אדם מבוגר שחי בגפו, מתן קדימות בתורים למבוגרים ומאמץ הסברה ייעודי לאוכלוסייה המבוגרת. בנוסף, הוחלט גם על מתן קדימות בתור לאזרחים ותיקים בשירותים ציבורים וצרכניים, בדגש על בנקים ועל רשתות שיווק מזון ויקודם יום בחודש, ה-28 לכל חודש, שזהו היום שבו מבוצעת חלוקת קצבת הזקנה, שבו יוקצו שעות מסויימות בהן בנק הדואר יעניק שירות אך ורק לאזרחים ותיקים.

בקבינט עלה גם הצורך בקמפיין הסברה ייעודי לאוכלוסייה המבוגרת, וסוכם כי על השרה מירב כהן להציג בפני שרי קבינט הקורונה הצעה למהלך הסברתי וכמו כן את דרכי הגישה לאוכלוסייה המבוגרת. מאמצי ההסברה יתמקדו בעידוד האוכלוסייה המבוגרת ליציאה להתאווררות בטוחה מהבית מעת לעת, וכמו כן בעידוד היציאה לטיפולים רפואיים ולבדיקות רפואיות.

בנוסף, השרים עודכנו כי טרם הועבר השיפוי הדרוש לבתי האבות הפרטיים שנאלצו להתמודד עם הוצאות גדולות מאוד עקב משבר הקורונה וכי יש לשמור על איתנותם הפיננסית, כי אם מצבם הכלכלי יתערער, הראשונים לשלם את המחיר יהיו דיירי המוסדות הקשישים. סוכם כי אגף תקציבים יישב עם נציגי המוסדות וידון עימם על פרטי השיפוי הדרוש.

פרויקטור הקורונה, פרופסור רוני גמזו, המליץ במהלך הדיון להגדיל קנסות על הפרת הסגר - בעיקר על עסקים המפרים את ההנחיות. על פי הצעתו, הקנס על אי עטיית מסכה יעלה ל-1,000 שקלים, מי שיפר בידוד או יפתח עסק בניגוד לתקנות ייקנס ב-10,000 ש"ח, והקנסות על קיום אירוע רב משתתפים או על פתיחת מוסד חינוכי בניגוד לתקנות יעלו ל-50 אלף שקלים.

סדר יום קבינט הקורונה (צילום: צילום מסך)
סדר יום קבינט הקורונה (צילום: צילום מסך)

פרופ' גמזו דרש במהלך הדיון הגדלה של היצע המיטות בבתי החולים ברחבי הארץ. לדרישתו של גמזו, עד ה-15.10 יושמשו 1,500 מיטות חדשות. יתר על כן, על פי הנתונים שהציג, עד סוף שנת 2020 יוכלו להגדיל את היצע המיטות לחולים המאושפזים ל-10,000 (תוך הסתמכות על משאבים הן ממערך בתי החולים הכלליים, והן על בתי חולים גריאטריים). גמזו מתכוון גם להגביר את כמות כוח האדם והצוותים הרפואיים במלר"דים (מרכזים לרפואה דחופה) ברחבי הארץ, תוך הסבת סטודנטים שנה ה' ו-ו' לרפואה, לצד סטודנטים שנה ג' לסיעוד, סטז'רים מחו"ל ופרמדיקים - כ-5,000 בני אדם סה"כ לאיוש תקנים חסרים. 

שר האוצר ישראל כ"ץ דרש במהלך בדיון להחליט על חזרה מדורגת של המגזר הפרטי שאינו מקבל קהל לפעילות מלאה, מיד לאחר סוכות ב50% היקף פעילות, וכעבור שבועיים נוספים לפעילות מלאה בהתאם לתו הסגול ולתוכנית הלב הפועם. לפי תוכניתו, החינוך לגיל הרך יוכל להיפתח לאחר סוכות, בהתאם לנתוני התחלואה, במתכונת שפעל בעבר בשל העובדה שלא שימש כמקור הדבקה ובשל נחיצותו לפעילות המשק. 

לדידו, באשר לשאר המשק יש לגבש תוכנית, מותנית בירידה בהיקפי התחלואה, של חזרה הדרגתית של ענפים מקבלי קהל כמו: המסחר, הנופש, וההסעדה ואחרים לפעילות מבוקרת. "כדי להלחם בקורונה, ישראל חייבת משק חזק וכלכלה חזקה כדי למנוע פגיעה קשה במשק, וכדי לאפשר לממשלה את החופש לקבלת החלטות לצעדים הכרחיים בהמשך, יש להחזיר את המשק לפעילות", אמר כ"ץ. 

ישראל כ''ץ (צילום: פלאש 90)
ישראל כ''ץ (צילום: פלאש 90)

אתמול אמר שר הבריאות יולי אדלשטיין כי הוא צפוי להביא לקבינט תכנית הדרגתית ליציאה מהסגר. "לא נחזור על הטעויות של פתיחה מהירה במשק או ענפים שונים, נהיה זהירים מאד", אמר אדלשטיין.

את הדברים אמר השר במהלך סיור משותף בתל אביב עם השר לביטחון פנים אמיר אוחנה ומ"מ מפכ"ל המשטרה ניצב מוטי כהן. הסיור נערך אתמול לצורך בדיקת אכיפת הנחיות הסגר. שר הבריאות ציין כי ניכר כי קיימות הפרות מצד האזרחים, אך הוסיף כי "רוב הציבור הישראלי שומר על הבריאות ומקשיב להנחיות. נכון שיש מפרים, ובהם מטפלת משטרת ישראל. זו משימה לא פשוטה". 

המשטרה אוכפת את הסגר. צילום: רון ירקוני יחסי ציבור

בתוך כך, הבוקר התראיין סגן שר הבריאות, ח"כ יואב קיש, ברשת כאן ב' והוסיף על דבריו של השר בנוגע להצגת המתווה המדורג במהלך הדיונים היום. "אנחנו הולכים להליך ארוך של סגר עם מגבלות של יותר מחודש, אבל לא כל שבוע יראה כמו זה שלפניו. אני מאמין שמה שיקרה יחסית מהר זה שנפתח את שוק העבודה", אמר קיש. 

במהלך הדיונים הוצגה מצגת של המטה לביטחון לאומי, ובה נתונים על היקף התחלואה נכון לרגע זה. הנתונים מראים כי מספר החולים הקשים כפול ממספרם לפני כ-41 ימים, ועומד עתה על 799 בני אדם, מתוכם 203 חולים הזקוקים להנשמה. 

בנוסף, בשבוע החולף נרשמו 174 מקרי מוות של חולים בנגיף, כלומר ממוצע של 25 בני אדם ביום. נתון מדאיג נוסף מעיד על עלייה באחוז הבדיקות שיצאו חיוביות שעומד נכון לרגע זה על 14.4% מתוך כ-34 אלף בדיקות שנערכו ביממה האחרונה, וכן הנתון על תפוסת המיטות בבתי החולים ברחבי הארץ, שעומדת על 85%.