המרוץ לנשיאות ארצות הברית הגיע במהלך הלילה לנקודת רתיחה, כאשר שני המועמדים לתואר התכתשו ביניהם במשך כשעה וחצי, בשלל התבטאויות חריגות והאשמות, אך מבלי לעסוק כמעט בכלל במדיניותם. עורך ג'רוזלם פוסט, יעקב כץ, התראיין היום (רביעי) בתכניתם של בן כספית ואריה אלדד ברדיו 103FM, התייחס לעימות החזיתי הסוער בין השניים, וטען כי "עצוב לראות שלמקום הזה התדרדרו הפוליטיקה והשיח בארצות הברית".

בן: "נסה בשפה נורמלית, כי אני מבין שלא כך היה האירוע, לספר מה קרה במהלך העימות הראשון מבין שלושה, שאירע אתמול בין הנשיא טראמפ למתחרהו ג'ו ביידן".
"זה היה תוהו ובוהו מהרגע שזה התחיל – פשוט מאבק מלוכלך. במהלך שעה וחצי הם כמו זרקו בוץ אחד על השני, והמנחה לא הצליח להרגיע את הרוחות או להשתלט על השיח. זה עצוב לראות שלמקום הזה התדרדרו הפוליטיקה והשיח בארצות הברית. באיזשהו מקום זה אולי אפילו דומה למה שקורה כבר שנים רבות אצלנו, ואני אומר את זה בעצב".

אריה: גם בהיאבקות בוץ מחליטים בסוף מי ניצח, וראיתי סקר של ה-CNN שאומר די בביטחון שביידן ניצח. אבל אתה יודע – זה כמו לשאול את להב"ה, אם הם מעדיפים את בל"ד או רע"מ-תע"ל. יש סקרים אחרים – אוביקטיביים יותר?
"אין סקר שמצביע על ניצחון של טראמפ, אבל אם אתה רוצה לראות נרטיב נגד טראמפ תצפה ב-CNN, אם בעד טראמפ – תצפה בפוקס ניוז. בכל אופן, ה-CNN מצביעים על 60% לביידן 28% לטראמפ ועוד כמה מתלבטים. ב-CBS מדברים על 47% לביידן לעומת 40% לטראמפ. כולם מצביעים פחות או יותר על ניצחון לביידן בפער של בין שישה לשבעה אחוזים. 

טראמפ וביידן מחליפים קללות במהלך העימות הסוער (צילום: רויטרס)

בן: "תסביר לנו איך יכול להיות שבכל הסקרים ביידן מנצח? היה רגע אחד, מכונן, שיירשם כניצחון לביידן? כלומר, אם אתה מדבר על האבקות בוץ ברור שזה "הפורטה" של טראמפ. ביידן נגרר לשם. אפילו נדמה לי שהוא אמר בשלב מסוים 'יאללה סתום ת'פה כבר'".
"תזכרו שרף הציפייה מביידן היה מאוד נמוך. חודשים רבים אנחנו שומעים מטראמפ שביידן סנילי, שיש לו אלצהיימר ושהוא לא יכול להוציא משפט קוהרנטי אחד. פתאום, אנחנו רואים את ביידן מדבר במשך שעה וחצי - אמנם איטי יותר מטראמפ, לוחש יותר, אבל יודע להוציא משפט. בשלב מסוים באמת אפילו אמר 'סתום את הפה', שזה דברים משהו שאתה מצפה לשמוע ממנו. ובדיוק בגלל רף הציפיות הנמוך הזה, הוא השפיע. אוסיף לכך עוד נדבך: אתם יודעים איך קוראים לביידן בארה"ב? הדוד ג'ו. הוא בן אדם קצת זקן, אנשים אוהבים אותו – הוא מאוד חמוד". 

בן: "טראמפ קורא לו סליפי (ישנוני) ג'ו".  
"נכון, ופתאום אתה רואה את טראמפ, שהוא קצת בירון, תוקף את הדוד ג'ו בעימות הזה. זה מוציא את הרגש מאנשים – הם לא רוצים לראות את דוד ג'ו החמוד במתקפה. 

בן: "זה מזכיר קצת את העימות ב-99' בין נתניהו לאיציק מרדכי, כשכולם היו בטוחים שנתניהו פירק אותו לגורמים, אבל עצם זה שמרדכי ישב שם, ענה לו ולא התפרק – הפך אותו למנצח הגדול".
"בדיוק – רק שביידן לא רק שרד, לפי כל הסקרים הוא ניצח. אבל זה מוקדם לומר. צריכים להיות עוד שני עימותים בין המועמדים, למרות שיש קולות שאומרים לביידן לוותר כי אין בכך צורך. עוד משהו עצוב בכל הסיפור הזה הוא שלאורך כל ועימות הזה לא היה שיח בכלל על מדיניות. אף אחד לא יודע מה מבדיל בין שני המועמדים האלה". 

דונאלד טראמפ, ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
דונאלד טראמפ, ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

בן: "דבר אחרון, אתה מאלה שחושבים שצריך שיקרו דברים גדולים כדי שטראמפ ידביק את הפער וינצח?"
אני לא חושב שצריך שמשהו גדול ייקרה. אתה זוכר לא פחות טוב ממני מה קרה ב-2016, כשכולם הימרו על הילרי (קלינטון), וטראמפ בסוף הפתיע. 

אריה: גם בסוף העימות הראשון בין הילרי לטראמפ התוצאות נעו בין 60 ל-40 אחוזים בערך. 
הכול פתוח. מושל פלורידה הרפובליקני ניצח ב-40,000 קולות ב-2018. תומך מובהק של טרמאפ. יכול להיות שהשלושים ארבעים אלף קולות האלה יגיעו לטראמפ.