בין 16 ל־22 בספטמבר צוין ברחבי אירופה "שבוע הניידות האירופי", שהגיע לשיאו ב"יום התחבורה הציבורית הבינלאומי", אשר מטרתו לעודד את השימוש בתחבורה ציבורית, באופניים ובהליכה ברגל, על חשבון השימוש ברכב פרטי. בכל רחבי אירופה ציינו את המועד, בין היתר על ידי סגירת מרכזי הערים לכניסת כלי רכב למשך יממה שלמה, והגעה באמצעות רכבת תחתית בלבד או רכיבה באופניים - במקום השימוש ברכב הפרטי.

השנה צוין שבוע זה בצל וירוס הקורונה, אשר שינה סדרי תחבורה בכל רחבי העולם וגם בישראל. כמדינה שאיננה מצטיינת באיכות התחבורה הציבורית גם בתקופות שגרה, מצבם של האנשים בישראל שנאלצים לנסוע בתחבורה הציבורית הולך ומחריף. החשש מהידבקות בקורונה גורם לציבור להדיר רגליו מהאוטובוסים והרכבות. סקר חדש שערכנו לקראת "יום התחבורה הציבורית הבינלאומי" חשף כי 44% מהציבור לא עושה שימוש בתחבורה הציבורית כדי להגיע לעבודה בשל החשש מהקורונה. הציבור העניק את הציון הממוצע הנמוך 4.03 להתנהלות המדינה בתחום התחבורה הציבורית במשבר הקורונה. ציבור משתמשי התחבורה הציבורית הוא למעשה ציבור שבוי. מדוע? כי אדם בעל אמצעים ויכולות כלכליות יבחר לרכוש רכב פרטי ולא להיות תלוי בחסדי האוטובוס או הרכבת. הסקר מראה כי צעירים נוסעים יותר באוטובוס ופחות ברכב, וככל שעולים בגיל, כך עולה שיעור הנוסעים ברכב. בנוסף לכך, בעלי הכנסה מתחת לממוצע נוסעים יותר באוטובוס ופחות ברכב, וככל שעולים ברמת ההכנסה, כך עולה שיעור הנוסעים ברכב ויורד שיעור הנוסעים באוטובוס.

שוטרים עוצרים חולה קורונה בנסיעה באוטובוס בכביש 1

לאחרונה התקיים דיון בוועדת הכלכלה, שממנו התברר כי רק כ־5% מהנוסעים בתחבורה הציבורית עוברים בדיקת חום לפני העלייה לאמצעי התחבורה. בנוסף, התברר כי עד היום הותקנו כ־700 מחיצות לנהגי אוטובוס מתוך 8,000 אוטובוסים. אם כך הם פני הדברים, אין פלא שהציבור חושש לעשות שימוש בתחבורה הציבורית.

מערך הסעת ההמונים בישראל הוא החמצה לאומית של כל הממשלות עד כה. הנזק הכלכלי כיום בגלל הפקקים הוא 15 מיליארד שקלים בשנה. עלות נסיעה בתחבורה ציבורית למשק היא כשליש מעלות נסיעה בודדת בתחבורה הפרטית. שינוי של 1% בשיעור הנסיעות לטובת תחבורה ציבורית במטרופולינים נאמד בכ־650 מיליון שקלים. כלומר, השקעה בשיפור מערך התחבורה הציבורית תחזיר את עצמה מהר מאוד.

אנחנו בפתחה של תקופה חדשה ומאתגרת אשר תוביל לצמצום כלכלי בקרב משפחות רבות. חלקן ייאלצו להחזיר את רכב הליסינג שקיבלו מהעבודה, לחלקן רכב שני הוא מותרות שלא יוכלו להרשות לעצמן. כדי להגיע ממקום למקום רבים ייאלצו לעשות שימוש יומיומי באוטובוס או ברכבת. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים להיערך לירידה בשימוש ברכב הפרטי ולעלייה בנסיעה בתחבורה הציבורית. שיפור מערך הסעת ההמונים יכול להביא ציבורים חדשים לשנות את הרגלי הנסיעה היומיומיים שלהם, כך שגם כאשר מצבם הכלכלי ישתפר, הם עדיין ייהנו מהיתרונות הרבים שהתחבורה הציבורית מביאה עמה. תחבורה ציבורית טובה היא כלי חשוב לצמצום פערים, לחיסכון למשק הישראלי וגם דרך טובה לצמצם את תאונות הדרכים. מהמשבר הזה ניתן לצאת מחוזקים.

הכותב הוא מנכ"ל עמותת "אור ירוק"