בשנים האחרונות ניתן להבחין במגמת שינוי ביחס למודל המשפחתי המסורתי שכלל זוג הורים שנישאים זה לזו ומחליטים להקים משפחה. כיום ניתן לראות מגוון של משפחות בהרכבים שונים, דוגמת אימהות יחידניות, זוגות חד מיניים שבוחרים בהליך פונדקאות, זוגות של ידועים בציבור וזוגות שאינם נשואים ואינם מנהלים משק בית משותף שבוחרים להביא לעולם ילד במסגרת הורות משותפת. בהורות משותפת ההתעברות יכולה להתבצע על ידי הפריה חוץ גופית, יחסי מין, או באמצעות הזרעה בבית חולים או במרפאת פוריות.

חשוב לציין כי כל זוג הורים שמעוניין להקים משפחה רשאי לערוך הסכם הורות וזאת בין אם מדובר בזוגות נשואים, בזוגות של ידועים בציבור או בזוגות שבחרו בהורות משותפת. עם זאת, בפועל רוב ההורים שבוחרים לערוך ביניהם הסכמי הורות הם זוגות של ידועים בציבור, זוגות חד מיניים וזוגות בהורות משותפת. ההסבר לתופעה טמון בצורך של זוגות אלו לקבוע ביניהם הסכמות ברורות ומחייבות בנושא גידול הילדים כאשר הקשר ביניהם אינו ממוסד באמצעות נישואים.

לפניה ישירה אל עורכת דין ומגשרת גילה עיני, לחץ/י כאן

מטרותיו של הסכם הורות משותפת
מטרתו העיקרית של הסכם הורות משותפת היא לוודא שאין הבדלים מהותיים ומשמעותיים בהשקפת עולמם של הצדדים להסכם ביחס לאופן גידול הילד. במקרה של פערים כאמור, ההסכם נועד לגשר בין עמדות הצדדים, לעגן את זכויותיהם וחובותיהם ולהציע פתרונות מוסכמים. זוג שמעוניין להביא ילדים בהורות משותפת לא תמיד מודע למשמעות של גידול ילד במשותף ולכן עלול להיתקל בחילוקי דעות וסכסוכים ביחס לגידול הילד. כאשר אין מסגרת חוקית ברורה כמו נישואים בין הצדדים, יש צורך בהסכם מפורט שיסייע להם לתאם ציפיות ולהסדיר את זכויותיהם וחובותיהם.

הסכם הורות משותפת הוא חוזה שצופה פני עתיד ולכן הוא צריך להיות מקיף ומפורט ותוך כך לכלול כמה שיותר סוגיות הקשורות להבאתו של הילד לעולם ולגידולו. לנוכח מורכבות ההסכם רצוי להיעזר בשירותיו של עורך דין שעוסק בתחום הסכמי הורות משותפת כדי שינסח הסכם שיענה על הצרכים הפרטניים של ההורים ויעניק להם תחושת ודאות וביטחון.

התייחסות לתקופת ההיריון והלידה בהסכם הורות משותפת
על פי רוב, הסכם הורות משותפת ייפתח בהצהרה של ההורים כי אינם מנהלים ביניהם מערכת יחסים זוגית מכל סוג וכי ההתקשרות ביניהם נעשית במטרה להביא ילד לעולם. במסגרת הסכם הורות משותפת מקובל להתייחס לתקופת ההיריון והלידה ותוך כך לקבוע כיצד יתקבלו ההחלטות הקשורות במהלך ההיריון. בהסכם מקובל להתייחס בין היתר לבחירת הרופא המטפל בהיריון, להוצאות הנלוות להיריון, לסיבוכי הריון, לטיפולי הפריה, לחלוקת חופשת הלידה בין הצדדים, לשמו של התינוק ולנושאים רלבנטיים נוספים.

קביעת משמורת על ילד במסגרת הורות משותפת
נושא מרכזי נוסף בהסכמי הורות משותפת הוא נושא המשמורת. בעוד חלק מההורים מעדיפים לקבוע משמורת משותפת על הילד וחלוקת זמני שהות שווה, הורים אחרים מעדיפים לקבוע משמורת מלאה לאחד ההורים וזמני שהות להורה השני. נושא המשמורת הוא רגיש ועלול להוביל לסכסוכים ולחילוקי דעות בין ההורים בעתיד. לפיכך, חשוב להתייחס בהסכם לנושא בצורה מפורטת, ברורה ובהירה ככל האפשר כדי להקטין את הסיכויים לסכסוכים ולמחלוקות.

גידול ילד מלווה בהוצאות כספיות משמעותיות עבור דיור, מזון, הנעלה וביגוד, חוגים, הוצאות חינוך ועוד. במצב שבו ההורים הסכימו על משמורת משותפת ושכרם דומה ייתכן ולא יתעורר צורך בתשלום מזונות של הורה אחד למשנהו מאחר שההורים חולקים בנטל גידולו של הילד באופן שווה ותוך כך גם חולקים בהוצאות.

לעומת זאת, במקרה שבו ההורים החליטו על משמורת מלאה לאחד מהם, הרי שההורה המשמורן יישא בעיקר ההוצאות ולכן מתעורר צורך לקבוע תשלום חודשי של מזונות ילדים. כדי להקטין את הסיכויים לחילוקי דעות בסוגיית המזונות רצוי להסדיר בהסכם ההורות המשותפת את גובה התשלום, מועדו ואופן העברתו. כמו כן, במסגרת ההסכם ניתן לקבוע הסכמות ביחס לדרך חינוכו של הילד ולהחליט האם הילד יתחנך במסגרת לימודית רגילה או בחינוך ביתי, בחינוך דתי או חילוני ועוד. 

עורכת הדין גילה עיני (צילום: צילום עצמי)
עורכת הדין גילה עיני (צילום: צילום עצמי)

קביעת מנגנון ליישוב סכסוכים בהסכם הורות משותפת
לנוכח העובדה כי לא ניתן לצפות כל סכסוך עתידי בין ההורים ביחס לנושאים הקשורים לגידולו של הילד, רצוי להסדיר בהסכם ההורות המשותפת מנגנון מוסכם ליישוב מחלוקות. קביעת מנגנון ליישוב סכסוכים יאפשר להורים לפתור ביניהם סכסוכים במהירות וביעילות ותוך כך להימנע מהליכים משפטיים ממושכים ויקרים. 

מאחר שהקשר בין ההורים מבוסס על רצונם בהורות משותפת ואינו קשר רומנטי ספונטני בין בני זוג, חשוב מאוד לערוך תיאום ציפיות לפני הכנת הסכם ההורות המשותפת ולכלול בו את כלל הסוגיות המרכזיות הנוגעות לגידול הילד. בהסכם ניתן להתייחס לכל נושא רלבנטי לגידולו של הילד ואף לעגן בו הסכמות ביחס לקשר של הילד עם המשפחה המורחבת, להתייחס לאפשרות להוציאו לחו"ל בעודו קטין ולקבוע לפי אילו ערכים הוא יתחנך.

תוקף משפטי של הסכם הורות משותפת
יובהר כי הורים יכולים לחתום על הסכם הורות משותפת כבר בשלב תכנון ההיריון כאשר לאחר חתימתו יהיה לו תוקף של חוזה סטנדרטי שנערך בין שני צדדים. כדי להסדיר את נושא האחריות ההורית, לאחר לידתו של הילד ההורים צריכים להגיש את ההסכם שנחתם ביניהם לאישור בפני בית המשפט לענייני משפחה. במעמד אישור ההסכם השופט יוודא כי ההורים מבינים את השלכותיו ומשמעותו, כי הוא נחתם מרצונם החופשי וכי הוא עומד בקנה אחד עם טובתו של הילד. אם יתברר שההסכם מנוגד לעקרון טובת הילד, בית המשפט רשאי לבטלו. אם בית המשפט אישר את ההסכם הוא יקבל תוקף מחייב של פסק דין. 

לפני קבלת החלטה על הבאת ילד לעולם באמצעות הורות משותפת רצוי לפנות לעורך דין מקצועי ומנוסה שעוסק בתחום דיני המשפחה ובעריכת הסכמי הורות משותפת. עורך הדין יסביר להורים מהי המשמעות של עריכת הסכם הורות משותפת, יפרט בפניהם את זכויותיהם וחובותיהם ויערוך יחד עימם הסכם שישקף בצורה הטובה ביותר את רצונם ואת ההסכמות ביניהם.

עורכת דין ומגשרת גילה עיני עוסקת בדיני משפחה, בהסכמי הורות משותפת, הסכמי גירושין, מזונות, משמורת, חלוקת רכוש, ידועים בציבור, צוואות וירושות ועוד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין להורות משותפת LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.