מדובר בנושא כאוב ובתופעה אשר הולכת וגוברת בחברה הישראלית: ניכור הורי. זהו מצב המתרחש בדרך כלל במסגרת הליכי גירושין, אז מסרב הילד להיות בקשר עם אחד מהוריו, בשל מעשי הסתה מתמשכים מצד ההורה האחר. ניכור הורי פוגע באופן עמוק בהתפתחות התקינה של הילד הזקוק לקשר איתן ויציב עם שני הוריו ובדרגותיו החמורות ביותר, הוא גורם לנזקים נפשיים ארוכי טווח לילד ולקרע בלתי ניתן לאיחוי בין הילד ובין ההורה המנוכר. 

לפניה ישירה אל עורכת דין אפרת חורי הרוש, לחץ/י כאן

מה זה ניכור הורי? 
זוהי אחת התופעות הקשות המתרחשות בחלק מהליכי הגירושין. במסגרתה, אחד מבני הזוג מסית באופן חוזר ונשנה את הילד או הילדים כנגד ההורה האחר, לא משום שהוא אינו הורה טוב, אלא רק בשל רצון לנקום בו. ההסתה יכולה להביא למצב שבו הילד אינו מוכן לפגוש כלל את אותו הורה, לא בשל כעס רגעי עליו, או מפינוק, אלא בעקבות תחושות של שנאה או פחד שיצק בליבו ההורה המנכר.

ניכור הורי יכול לבוא לידי ביטוי באמירות קשות ומבזות, בהפצת שקרים, בסיכול של זמני השהות עם ההורה האחר ועוד. ניכור הורי פוגע בראש ובראשונה בנפשו של הילד, המתמלא רגשות שליליים כלפי אחד מהוריו וחווה חוסר ביטחון ויציבות, כאשר הוא חי את המתחים הקשים בין בני הזוג. נוסף על כך, ניכור הורי פוגע באופן ישיר בזכותו של ההורה המנוכר לקיים קשר תקין ויציב עם הילד שלו ולממש את הזכות לזמני השהות שלו. 

למה זה קורה? 
הליכי גירושין הם חוויה קשה ולא פעם בני הזוג כועסים ומאוכזבים מאוד זה מזו. אולם, לרוב, לצד הכאב והתסכול, הם יודעים להפריד בין הקשר הזוגי שהסתיים לבין היותם הורים. אז, פועלים הם יחד כדי לספק לילדים שגרת חיים יציבה ואוהבת למרות הפרידה. ניכור הורי הוא ההפך הקוטבי משיתוף הפעולה הזה. 

המניעים לו הם בדרך כלל נקמנות ורצון לפגוע בהורה האחר, לא משום סברה כי הוא אינו הורה טוב לילד, אלא מדובר בשימוש ציני בילד כאמצעי נקמה. חשוב לציין כי תופעה זו יכולה להתרחש גם בקרב מי שנראה על פניו כאדם נורמטיבי לחלוטין ואין בהכרח מדובר בנסיבות גירושין קשות. לעיתים, יתר ההיבטים של ההליך המשפטי יתנהלו באופן פשוט יותר ואילו בכל הנוגע לילדים, ינקוט ההורה המנכר במעשים שיטתיים של שטיפת מוח נגד ההורה המנוכר.

גישת בתי המשפט
בעבר, ניכור הורי היה עניין שבשוליים, אך למרבה הצער הפכה תופעה זו בשנים האחרונות לרווחת יותר עם העלייה בשיעור הגירושין. בהתאם לכך, עלתה המודעות לנושא זה ולנזק העצום ורב הרבדים שהוא גורם לילד, כמו גם לעוול שנגרם להורה המנוכר. כך, הבינו בתי המשפט כי יש לפעול למיגור התופעה והחלו להתייחס ביד קשה למקרים בהם הורה פועל באופן אקטיבי להסית את הילדים כנגד ההורה האחר.

ניתן לשער כי ככל שתגבר החומרה בה תראה מערכת המשפט מצב זה, כך יירתעו בני זוג בהליכי גירושין ממעשים של ניכור הורי וישאירו את הילדים מחוץ לזירת הלחימה. כחלק מן המאמץ למגר תופעה זו, בשנת 2019 החל לפעול פיילוט של הליך משפטי מהיר הממוקד רק בנושא זה, כפי שיפורט להלן. 

עורכת הדין אפרת חורי הרוש (צילום: צילום עצמי)
עורכת הדין אפרת חורי הרוש (צילום: צילום עצמי)

הליך משפטי מהיר - פיילוט
אחד הצעדים שנוקטת מערכת המשפט כדי להתמודד עם תופעת הניכור ההורי הוא הפיילוט שהחל בשנת 2019 בבית המשפט לענייני משפחה בתל אביב. במסגרתו, מופנה כל תיק בעניין זה לשופט אחד הדן רק בנושא זה ומנהל הליך מזורז, במטרה להביא לחידושו של הקשר בין הילד להורה המנוכר ולמנוע החרפה ביחסים. כאשר בית המשפט מתרשם כי אכן מדובר בניכור הורי, ננקטות סנקציות חריפות כנגד ההורה המנכר, בהתאם לנסיבות המקרה. כמו כן, מופנים הצדדים לבעלי מקצוע רלוונטיים לצורך שיקום הקשרים המשפחתיים. 

ראוי לציין כי בינואר 2020, פנו כמה ארגוני נשים אל נשיאת בית המשפט העליון, כב' השופטת אסתר חיות, בבקשה לעצור את הפיילוט בטענה כי שופט אשר אינו בקיא בכל רזי הסכסוך בין בני הזוג, עלול לקבל החלטות שאינן לטובת הילד. בשלב זה לא בוצע שינוי מהותי בתכנית הפיילוט, אולם הנשיאה הנחתה לגבש נוהל ארצי ואחיד לטיפול במקרים של ניכור הורי במטרה לתת את המענה המיטיבי לתופעה קשה זו. 

חשיבות הליווי המשפטי
לניכור הורי יכולה להיות השפעה הרסנית על הקשר בין הילד להורה המנוכר והיא יכולה לגרום לנזקים נפשיים עמוקים לילד. לכן, בכל מקרה בו עולה חשש כי ישנה הסתה של הורה אחד כנגד משנהו, חשוב מאוד שלא להשתהות ולפנות באופן מיידי לקבלת ייעוץ משפטי של עורך דין לדיני משפחה. ככל שהזמן חולף, מעשי ההסתה יכולים לחלחל עמוק יותר לילד כך שהוא ימשיך בסירובו לפגוש את ההורה המנוכר. 

על פי נסיבות המקרה, יבחן עורך הדין מהן דרכי הפעולה המתאימות, על מנת שהתנהגותו של ההורה המנכר תיעצר וניתן יהיה לשקם את מערכת היחסים בין ההורה המנוכר לבין הילד. ליווי משפטי צמוד לאורך ההליך הוא קריטי כדי למזער את הנזק שנגרם ולאפשר את בניית הגשר לחידוש קשר חם ואוהב בין הילד ובין ההורה.

עורכת דין אפרת חורי הרוש עוסקת בדיני משפחה וירושה, ניכור הורי, גירושין, הסכמי ממון, מזונות, הסכמי גירושין ומנהלת את פורום ניכור הורי באתר LawGuide. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לניכור הורי LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.