ביקורת רכב: לשים את פורד אקספלורר בלב תל אביב זה כמו להכניס את דון קורליאונה למסדר זיהוי בין תלמידי ישיבה ולבקש “זהו את החריג". ראיתם פעם פיל מתהלך בחנות חרסינה ומשתדל לא לשבור? ככה נראיתי בשעה שניסיתי לעשות את המעבר הקריטי מרחוב בוגרשוב לרחוב צפת בצנטרום של הכרך הגדול.

אקספלורר הוא לא רק רכב גדול ממדים, יש לו נוכחות של טנק בשדה קרב. הוא ענק (507 ס"מ), שמן (2.13 טונות) ורחב (200 ס"מ). הוא אוכל קיה פיקנטו לארוחת בוקר ומשאיר רק את השלדה. אני אומר לכם, עליתי איתו לקומה הרביעית של חניון תל אביבי ובסיום המשימה כל כך הזעתי, שעד עכשיו אני לא מבין איך השארתי את הקירות במצב תקין ולא בהכנה לרמונט. לכן אין ספק שאקספלורר מרגיש הכי נוח בטבע, באוויר הפתוח. תנו לו ריח של כפר, מושב, מצפה בגליל, רחובות רחבים וחניה שמתאימה למידותיו הנאות. שם הוא מסודר. לקנות אחד כזה ולחשוב שהוא יסתדר עם ההיפסטרים של העיר, הצחקתם אותו ואת המתכנן הראשי במשרדי פורד.

אקספלורר הוא רכב אמריקאי בהגדרתו. לא סתם הוא נחשב בארץ האפשרויות לקרוסאובר אולי הכי פופולרי. זה הדור השישי. בחמשת הקודמים, מאז תחילת ייצורו ב־1991, הוא מכר 7.6 מיליון רכבים, ומאות אלפי יחידות הגיעו לכוחות הביטחון והשיטור. כאן המטרה היא לגמרי אחרת. הוא מיועד לאנשים שאוהבים רכב גדול במיוחד או למשפחות מרובות צאצאים - בכל זאת יש כאן מקום לשבעה אנשים, וכבונוס לא תמצאו פה תא מטען קטן וסמלי: גם כשכל החבר'ה מתמקמים, הוא מסדר לכם עומק מכובד של 516 ליטר, לא פחות.

פורד אספלורר (צילום: באדיבות היצרן)
פורד אספלורר (צילום: באדיבות היצרן)


זה רכב סופר־מרווח, בטח ליושבי השורות הראשונה והשנייה. אלה בשלישית צריכים להפנים שמצבם בחמולה קצת פחות טוב. אבל המרווחים שתפגשו הם ממש עצומים, זוויות הראייה מעולות, בין היתר הודות לצמיחה של לא פחות מ־16 ס"מ בבסיס הגלגלים, שעומד כעת על 300 ס"מ.
לקחתי את הרכב לסיבוב בסוף השבוע כשאני לבד. לא חמישה נוסעים, לא שבעה, רק אני והוא, סוליקו. בכביש החוף הפלגנו צפונה בלי מטרה מסוימת, ובאותם רגעים לא היה אכפת לי להמשיך לשליחות בביירות, אפילו בטריפולי. עם נוחות נסיעה קשה להתווכח, במיוחד כשאקספלורר נכנס למהירות שיוט מונוטונית, אז אין זכר למשקל העודף או לגודל. ההנאה היא מזוקקת.

התכונות הבעייתיות של הג'מבו־רכב צצות דווקא כשיש האטה בתנועה, או כשהכביש מתחיל להשתבש עם בורות וגלים. אז הוא מתחיל להעביר את פגעי הדרך גם פנימה, לתא הנוסעים. טוב, לכו תרוצו משוכות עם משקל של מעל שתי טונות. חייבים לציין שאקספלורר, עם כל המוניטין שלו וההצלחה, שינה את פניו בדור החדש. זו לא עוד מתיחת פנים קלה והזרקת בוטוקס. יש פה שינויים משמעותיים וכבדי משקל מבחינת היצרנית. קודם כל מפלטפורמת הנעה קדמית הוא עבר להנעה אחורית. הוא זכה למנוע חדש בנפח 2,300 סמ"ק, ארבעה צילינדרים - קטן יותר מהמנוע המפלצתי הקודם, שהתגאה ב־3,500 סמ"ק ושישה צילינדרים.

זה לא רק חיסכון במספרים, זו גם קריצה לשוק הלא אמריקאי, לאירופים ולתושבי המזרח התיכון. מנוע קטן יותר, אבל עם יותר כוחות סוס (300 מול 290) ומומנט של 42.86 קג"מ, שחזק ב־21% מהדגם הקודם. שינויי הנפח האלה כמובן גם מסייעים לחיסכון בדלק. אל תצפו לנתונים של רכב היברידי, אבל ליטר על כל 9.3 קילומטר זה בהחלט שיפור לעומת השתיינות של פעם.

פורד אספלורר (צילום: באדיבות היצרן)
פורד אספלורר (צילום: באדיבות היצרן)


יש לו כוח לאקספלורר, לא תשימו לב והוא יברח ויאותת לשוטרי התנועה. אפשר גם לאתגר אותו בעזרת הקאליפרים להעברת הילוכים בצִדי ההגה, אבל גם ככה יש כאן תיבה אוטומטית־פלנטארית בת עשרה הילוכים שלא נותנת לו לעשות קולות של מאמץ. לאקספלורר הנעה כפולה קבועה עם בורר מצבים שמאפשר לו להתעמת עם תנאים קצת יותר מסובכים כמו חול ושבילים, אבל הוא לא ממש נחשב לרכב שטח בהגדרתו.
אקספלורר הוא רכב הסעות קלאסי, לכן הוא גם מאבטח את עצמו בהתאם. כדי להתחנף לשוק האירופי הוא אפילו עבר את מבחן הריסוק של יורו־אן־קאפ וסיים בציון של חמישה כוכבים. מלבד זה מאפשרים לו לזכות בציון 7 הגבוה ברמת האבזור, והוא כולל אמצעים מוכרים כמו בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטונומית בשעת חירום ותיקון אקטיבי לסטייה מנתיב.

אקספלורר מגיע אלינו ברמת גימור אחת - לימיטד, שהייתה גם הנמכרת ביותר שלו בישראל. יש שם אינסוף פריטי פינוק - מגג פנורמי, דרך מערכת שמע מצוינת של באנג אנד אולפסן עם 12 רמקולים, ועד מושבים קדמיים בעלי עשרה מצבי ישיבה. אבל צריך לזכור שלא מדובר ברכב זול, מחירו 355 אלף שקלים. בעוד בארצות הברית משטרה וכוחות ביטחון משתמשים בו ונהגיו הם בני מעמד הביניים, כאן לא כל משפחה יכולה להרשות לעצמה הוצאה כזו. כשמסתכלים על כל המכלול, יכול להיות שמי שמוציא כאלה סכומים יחפש יותר לאקשרי, כמו לוח מחוונים יותר עדכני ומודרני. הוא גם לא ירצה לפגוש פה ושם בפלסטיקה אפרורית, נקודות תורפה שאיכשהו משכו את העין. מה לעשות, התרגלנו לטוב ויש לנו דרישות.

מאזדה 2 (צילום: באדיבות היצרן)
מאזדה 2 (צילום: באדיבות היצרן)

למרות זאת, אין ספק שאקספלורר הנוכחי שדרג את עצמו לעומת הדור היוצא, וזה נכון כמעט לכל סעיף, אך חייבים לזכור שלרכבים האלה אין שוק מטורף, ואם יש לאקספלורר מתחרה ישיר, אפשר למצוא אותו בשברולט טראוורס, שגם הוא גוליבר בארץ הגמדים ומגיע מהמדינה שאוהבת אותם גדולים ומרווחים. לכן מה שקובע כאן, מבחינת הלקוח, זה בעיקר נושא הנוחות. נסיעה, ישיבה, הטענה, גאדג'טים. כדי לקבוע מי מתאים לאייש את החניה צריך לעבור על המפרט כמו בקניות מרוכזות בסופר. “גג פנורמי? יש. בקרת שיוט, כולל זחילה בפקקים? יש". צפו למינימום יומיים של עבודה.

גלגלים רזרביים

הנה אחת שמחכה ליציאה מהסגר. מאזדה 2 (בתמונה למטה) מגיעה אחרי שעברה מתיחת פנים שבין היתר כללה נגיעות בעיצוב, שדרוג המערכות הבטיחותיות, שינוי בכיול המתלים, שיפור בבידוד הרעשים. הסופר־מיני מוצעת בשלוש רמות גימור ומחירה מתחיל ב־107 אלף שקלים. הרכב מצויד במנוע בנזין בנפח 1,500 סמ"ק, שיודע לייצר 116 כ"ס, ותיבה אוטומטית בת שישה הילוכים. על פי הנתונים, ההאצה שלו מ־0 ל־100 קמ"ש היא תוך 10.3 שניות, והיצרן מדווח שבנהיגה בינעירונית צריכת הדלק היא ליטר על כל 20.4 קילומטר.

מאזדה 2 (צילום: באדיבות היצרן)
מאזדה 2 (צילום: באדיבות היצרן)

אומנם בימים כאלה קשה להביט רחוק מדי, אבל ברבעון הראשון של 2021 אמור להגיע לכאן ולאר העדכני של ריינג' רובר, שבין הגרסאות שיוצעו תהיה גם פלאג־אין נטענת, שתוכל להניע אותו למרחק 53 קילומטר על חשמל בלבד לפני שמנוע הבנזין יתערב. מדובר במנוע בנזין בנפח 2,000 סמ"ק המקבל סיוע ממנוע חשמלי וביחד הם ייצרו הספק של 400 כ"ס, וההאצה מ־0 ל־100 קמ"ש תתבצע תוך 5.4 שניות בלבד. בנוסף יגיע הוולאר גם עם משפחה חדשה של מנועי 3,000 סמ"ק, דיזל ובנזין.

הנה משהו שכולם אוהבים. הסתיימה שנה, התחילה חדשה, ובכן קבלו נתוני סיכום לגבי שוק היד השנייה, כפי שעולה מדוח של חברת טרייד־מוביל. הסגמנט הנמכר? פנאי־שטח (קרוסאוברים) - 41% מהרכבים. במקום השני, ובפער ענק, הרכבים המשפחתיים - 21%. סוגרים את הרשימה רכבי המנהלים - 3%. ומהם הדגמים הנמכרים ביותר? SUV - קיה ספורטאז'. מיני־סופר מיני - קיה פיקנטו. שנה טובה לקיה, אבל ברכבי המנהלים היא משאירה את הזירה לפיג'ו 508 הצרפתית. אם תהיתם מהו הצבע הנמכר, בטח ניחשתם שלבן חגיגי. ומה סכום הקנייה הממוצע בשוק היד השנייה? 66,673 שקלים. נאחל לכם שבשנה הקרובה תוכלו להרשות לעצמכם יותר ובכל התחומים.