ישנם לא מעט סמלים לשנה העברית החדשה שהחלה לפני כשבועיים, ואחד מהם נחלק לשבעה – שבעת המינים: חיטה, שעורה, גפן, תאנה, רימון, זית ותמר. אלו הם שבעה מזונות שבהם התברכה ארצנו, והם נחשבים מזונות בריאים במיוחד, עשירים בערכים חשובים לבניית הגוף, מלאי כל טוב. תקופת חגי תשרי היא זמן טוב ללמוד על הסגולות הרפואיות של שבעת המינים, ולהכיר גם פרט חשוב שנוגע לצריכה מוגזמת שלהם.

החיטה

בחיטה יש עמילן ברמה גבוהה. יש בה גם ויטמינים ומינרלים רבים, בהם ויטמין B ו־ויטמין E, ובגרסה המלאה (והבריאה יותר) תמצאו גם ברזל בכמות גבוהה וסיבים תזונתיים. כך מסייעת החיטה להקלה על מתח, לתוספת אנרגיה לגוף, לנטרול רעלים, לשיפור פעולת מערכת העיכול ועוד ועוד.

השעורה

אחת הפחמימות הבריאות יותר שנוכל לצרוך. היא עשירה במינרלים כמו מגנזיום, סלניום וכרום, וכך מסייעת לבריאות הלב, לספיגת סידן, לחיזוק מערכת החיסון ואף לאיזון רמת הסוכר בדם (עובדה שהופכת אותה למומלצת לחולי סוכרת).

הגפן

הענבים, פירות הגפן, מכילים אינספור מינרלים, ויטמינים ושאר מרכיבים בריאים, ולא במקרה ממליצים רופאים רבים על שתיית כוס יין אחת ליום: הענבים מסייעים לפעולת הלב, משמשים חומר טבעי לאנטי אייג'ינג, מספקים אנרגיה, מסייעים למניעת טרשת עורקים ולמניעת סרטן, משפרים את זרימת הדם בגוף ואף תורמים לחיזוק פעילות המוח.

התאנה

מה"מצטיינים" מבית שבעת המינים, וזאת בשל הכמות הגדולה של חלבון, סידן, ברזל, אשלגן וסיבים תזונתיים. למעשה, תאנה יבשה אחת מכילה כ-20% מכמות הסיבים התזונתיים שמומלץ לצרוך, ולכן היא מסייעת מאוד לפעילות תקינה של מערכת העיכול. לתאנה עוד סגולות רבות, וביניהן סיוע לבניית השרירים ולפעולתם (בשל כמות האשלגן הגבוהה).

הרימון

הרימון עשיר גם הוא באשלגן, וכן בנוגדי חמצון ובטנינים. בכך הוא מסייע להורדת שיעור הכולסטרול הרע בגוף, משמש כחומר טבעי לאנטי אייג'ינג, משפר את פעולת מערכת העיכול ואף יכול לסייע בריפוי פצעים ודלקות (בעיקר בזכות החומרים הקיימים בקליפתו).

הזית

בזית תמצאו כמויות גדולות של אומגה 9, וכן ויטמין K, ויטמין E ו־ויטמין A, סידן, חומצה פולית ועוד. יש לו יכולת לסייע לגוף בספיגת הוויטמינים שאנו צורכים. כמו כן הוא מסייע בהפחתת הכולסטרול הרע, מסייע לבריאות הלב, משמש כמגן נגד מחלות ויראליות ואף מועיל לטיפוח העור.

התמר

עוד פרי עשיר באשלגן, וכן בסיבים תזונתיים, בנוגדי חמצון ובאבץ. הוא מסייע לתהליך קרישת הדם ולהחלמת פצעים, תומך ומשפר את פעילות הלב, מסייע לבריאות העיניים וכמובן – משמש 'פצצת אנרגיה' טבעית ובריאה, שבה נעזרים מתאמנים רבים.

אוכלים משבעת המינים בכמויות? היזהרו מהיפרקלמיה

כפי שניתן לראות, שבעת המינים מציעים לנו אינספור תועלות וסגולות רפואיות – והדברים שנכתבו כאן אף לא מכסים את כל מגוון התועלות מאכילתם. אלא מה? ממש כמו שאבא ואימא לימדו אותנו כשהיינו קטנים, חשוב שלא להגזים בשום דבר, שכן גם דברים בריאים ומועילים לגוף עלולים להזיק בכמויות גדולות.

שבעת המינים הם דוגמה טובה לכך, שכן רבים מהם מכילים כמויות יפות של אשלגן. זהו אחד המינרלים החשובים ביותר לגוף, המסייע מאוד לתהליך בניית השרירים ולפעולתם, ובעיקר האמור הוא בנוגע לשריר הלב, אך יש בו גם חיסרון: רמות גבוהות שלו בדם, מצב הידוע בשם היפרקלמיה, עשויות לגרום לבעיות בריאותיות לא פשוטות, כמו עלייה חריגה בקצב הלב ופרפור חדרים. במקרים חמורים הדבר אף עשוי להוביל למוות.

ומדוע אנחנו מציינים זאת כאן? שכן כפי שציינו, תאנה, תמר ורימון עשירים באשלגן; גם פרי הגפן, הענבים, מכיל כמויות יפות של המינרל, וכך אף קליפת החיטה. המסקנה: צריכה מוגזמת של אותם מאכלים עלולה להעלות משמעותית את רמת האשלגן בדם. נציין כאן כי לרוב היפרקלמיה, עודף אשלגן בדם, נגרמת בשל תפקוד לקוי של מערכות הגוף, אך מאחר שהרמות שדורש הגוף מזעריות (5.5 מיליאקוויוולנט לליטר דם לכל היותר), צריכה מוגברת של מאכלים עתירי אשלגן יכולה להעלות משמעותית את שיעורו בדם.

המסקנה: שבעת המינים הם מהמאכלים הבריאים והחשובים ביותר לגוף האדם, ורצוי לצרוך אותם בקביעות – אך לא בצורה מוגזמת. מינון נכון יבטיח בריאות רבה, וימנע מצב של עלייה משמעותית באשלגן בדם, בדרך להיפרקלמיה שתדרוש טיפול רפואי דחוף לעיתים. 

כיצד אפשר להפחית את רמות האשלגן בגוף?

במקרים של היפרקלמיה, נדרשת 'דיאטת אשלגן' משמעותית אשר במסגרתה יימנע המטופל מצריכת מזונות עתירי אשלגן. אך גם אדם שרמת האשלגן בדם שלו גבוהה, מבלי שזו תוגדר כהיפרקלמיה, יידרש להפחית את צריכתו. הנה שני טיפים כיצד לעשות זאת:

· הימנעו מצריכת מוצרים שבהם נמצאת קליפת החיטה: הקליפה עצמה – סובין החיטה - מכילה כמויות רבות של אשלגן, בשיעור גבוה הרבה יותר מחלקה הפנימי. לכן הימנעות מצריכת מוצרי סובין למיניהם תסייע לכם בשמירה על רמת אשלגן תקינה.

· התייעצו עם דיאטנית: אשת מקצוע מנוסה תוכל לסייע לכם בגיבוש תפריט אשר ישמור, מצד אחד, על תזונה בריאה, ויבטיח, מצד שני, צריכת אשלגן ברמה נכונה, שתמנע התפתחות היפרקלמיה בעתיד.

הכותבת היא דיאטנית קלינית בחברת כצט