בסביבות השעה 11 בבוקר שאחרי סירובו של דונלד טראמפ לגנות אמירות עליונות לבנה בעימות עם ג'ו ביידן, קיבלה הת'ר סגל ארבע פניות מאמריקאים המעוניינים לעבור לקנדה, שניים מהם יהודים. סגל, עורכת דין המתמחה בדיני הגירה בטורונטו, יודעת שתמיד יש עליה בבקשות ההגירה ערב בחירות בארה"ב. אולם בכל 25 שנות ניסיונה, היא לא חוותה מבול כה גדול של בקשות.

ב-2016, היא מספרת כי קיבלה כמה עשרות בקשות בסך הכול, מאמריקאים שביקשו לעבור לקנדה. השנה לעומת זאת, היא מקבלת שש-שבע פניות מדי יום, ורובן מיהודים. "בכל חיי לא ראיתי דבר כזה", אומרת סגל, יהודיה בעצמה. היא אמרה שהיא שומעת פעם אחר פעם את אותם הפחדים ואותן הדאגות מיהודים שונים.

סגל מספרת על הדברים שהיא שומעת מצעירים יהודים: "כבר היינו בסרט הזה. אני לא הולך להיתקע, אנחנו יודעים לאן הדברים הולכים. זה מרגיש שהולכים לכיוון של מלחמת אזרחים. זה הולך לכיוון של סוף הדמוקרטיה. אני מאוד מודאג מהעתיד, אני לא רוצה לחכות ואז לראות מה יקרה. הסבים והסבתות שלנו עזבו את פולין לפני מלחמת העולם השניה".

טראמפ מסרב לגנות פעילי "עליונות לבנה" במהלך העימות (צילום: רויטרס)

עוד מספרת סגל על דאגות הצעירים: "אנשים אומרים לי 'זה מחייב אותי לעצור. מה אני שומע? מעולם לא חשבתי שאני הולך לעשות דבר כזה. אני מבוסס היטב בארה"ב, המשפחה שלי חיה כאן, העסק שלי כאן, זה משהו שמעולם לא שקלתי אותו'. זה ציטוט שחוזר עליו יותר ויותר. אני שומעת אותו מספר פעמים מדי יום".

אמריקאים מבקשים לעזוב לקנדה לאחר הבחירות לנשיאות זו כמעט קלישאה. בנוגע ליהודים נכון הדבר גם לישראל - אם האדם הלא נכון יזכה בתפקיד או התנאים במדינה ישתנו, רבים יבחרו באפשרות הזאת. "השנה זה מרגיש שונה מהרגיל", אומרים עורכי דין לענייני הגירה ואחרים העוסקים ב"תעשיית" העלייה של יהודים לישראל. עיקר הרצון לעזוב מגיע מסיכוייו של הנשיא טראמפ לזכות שוב בנשיאות. התקופה לאחר כניסתו לבית הלבן ב-2017 נחשבת לכאוטית בעבור יהודים רבים. יהודים אמריקאים ועורכי דין רבים מודאגים מהאקלים הנוכחי במדינה ומעליית האנטישמיות.

השנה האחרונה חזתה בשיא במספר התקריות האנטישמיות בארה"ב מאז שנת 1979, כך לפי הליגה למניעת השמצה. בשנתיים האחרונות ראינו התקפות רבות נגד יהודים, ביניהן פיטסבורג, פוואי - קליפורניה, ג'רזי סיטי בניו ג'רזי וכן מונזי בניו יורק. בנוסף נרשמה שרשרת התקפות נגד יהודים בשנה האחרונה בברוקלין, במהלך עלייה מדאיגה בפעילות קיצונית. טראמפ באופן קבוע מסרב לגנות את הקבוצות הימניות המעורבות בתקריות.

טראמפ ונתניהו בחתימת ההסכמים בבית הלבן (צילום: REUTERS/Tom Brenner)
טראמפ ונתניהו בחתימת ההסכמים בבית הלבן (צילום: REUTERS/Tom Brenner)

ג'וזף יאנג, עו"ד יהודי נוסף העוסק בענייני הגירה בטורונטו, מקבל בדרך כלל שתי פניות חדשות מדי שבוע בנוגע להגירה מארה"ב לקנדה. בתקופה האחרונה זינק המספר הזה לחמש בקשות שבועויות לפחות. הוא אומר כי "בעוד מהווים היהודים כ-2% מאוכלוסיית ארה"ב, שיעורם בקרב מבקשי בקשות ההגירה לקנדה עומד על כמעט 20%".

יאנג אומר שהוא מאמין כי "אם טראמפ ינצח, אני מאמין שנראה הרבה יותר אנשים שמשלימים את בקשות ההגירה שלהם, או לפחות נראה זינוק במספר הבקשות". עוד מוסיף כי "הם חיו בצורה הזו במשך ארבע שנים ואומרים לעצמם 'אני לא הולך לעבור את זה שוב במשך ארבע שנים נוספות'".

הגירה לקנדה היא לא בהכרח קלה. בקשות ההגירה מאושרות על בסיס נקודות מערכת המתקבלות בבחינת שליטה בשפה, גיל, מקצוע והאם למבקש הבקשה היו בעבר קשרים לקנדה, כמו משפחה בקנדה או שמא למד בה לתואר אקדמי. התהליך עשוי לקחת אפילו שנה ולעתים גם יותר מכך.

ביידן מכנה את טראמפ "הבובה של פוטין" (קרדיט: רויטרס)

גם מספר היהודים האמריקאים המבקשים לעלות לישראל נמצא במגמת עלייה. בעמותת "נפש בנפש" המקדמת את נושא עלייתם של צעירים יהודים מארה"ב מעריכים שהמספר הוכפל ואף שולש בחודשים מאי-ספטמבר. אפילו בחודש האחרון בו ישראל מתמודדת עם מספרים גבוהים של תחלואה בקורונה, נרשם גידול של 72% בבקשות העליה ביחס לחודש ספטמבר הקודם.

יחד עם זאת אומרת יעל כצמן, דוברת העמותה, שמרבית העולים לישראל מארה"ב עושים זאת בסיומו של תהליך ארוך שנים של רצון לעלות לארץ. "המצב הפוליטי בארצות הבריות הוא לא המשפיע העיקרי בעניין, ורבים עולים פשוט כאשר הם מרגישים מוכנים לכך". 

עו"ד הת'ר סגל אומרת שקשה לה לראות את העליה במספר המבקשים לעזוב את ארצות הברית, חרף העליה בכמות העבודה עבורה. "תמיד ראיתי את ארה"ב כמקור להשראה". כעת היא מביטה בה בפחד ודאגה.