למרות ההגבלות - המחאות נמשכות: בכל מדינת ישראל, מצפון ועד דרום, יצאו אלפים רבים של מפגינים במחאה נגד התנהלות הממשלה והעומד בראשה, בנימין נתניהו. המארגנים, בהם ארגון ה"דגלים השחורים" ו"קומי ישראל", העריכו כי כ-130 אלף איש השתתפו בסך הכל בהפגנות במאות מוקדים שונים, ודיווחו על כשבעה מקרים של תקיפת מפגינים בנקודות שונות ברחבי הארץ.

מהמשטרה נמסר כי במהלך אירועי המחאה נעצרו 38 מפגינים שהפרו את הסדר ואת תקנות הקורונה. כמו כן חולקו מאות דוחות למי שהפר את תקנות הקורונה. "הערב התגלו הפרות רבות וחמורות במוקדי המחאות, כולל הפרות סדר, חסימות צירים ואירועי אלימות, ולכן נרשמו דוחות ובוצעו מעצרים היכן שנדרש", מסרה המשטרה. 

ההפגנה נגד נתניהו בכיכר הבימה (צילום: אבשלום ששוני)

עוד מסרה המשטרה: "המשטרה חזרה והודיעה למפגינים כי ההפגנה אינה חוקית וקראה להם להתפזר, אולם אלו המשיכו להתהלך ברחובות תל אביב, חלקם ללא מסכות וללא שמירת מרחק אחד מהאחר, והתעמתו עם שוטרים".

בתוך כך, השר לביטחון פנים אמיר אוחנה התייחס לביקורת הקשה אותה ספגה המשטרה בשל היחס כלפי המפגינים, וחיזק את ידיהם של השוטרים בפוסט שהעלה לחשבון הטוויטר שלו. "אתם ניצבים כסלע איתן לצידו של הציבור שומר החוק וחפץ החיים, ממלאים נאמנה את שליחותכם לשמור על שלומו, ביטחונו, וכעת בריאותו של הציבור הישראלי. רוחות רעות מנסות ממניעים זרים לרפות את ידיכם מלאכוף את החוק והסדר. חזקו ואמצו, אתם מצילים חיים". 

מרבית המפגינים יצאו להפגין סמוך לבתיהם, בהתאם למגבלות הקורונה, אך בכיכר הבימה שבתל אביב נאספו יותר מאלף מפגינים בניגוד להנחיות, יותר מעשרה מפגינים נעצרו, חלקם במקום וחלקם ממוקדי מחאה אחרים, בהם נקודות אחרות בתל אביב וכפר סבא, שם נעצרו שלושה מפגינים בגין הפרת הסדר הציבורי. עד כה נרשמו מאות דוחות למשתתפי ההפגנות. עוד נמסר כי תושב פרדס חנה בן 25 עוכב לחקירה בחשד למעורבות בתקיפת מפגין הערב בעיר ושבירת ידו. הרקע והנסיבות בבדיקה. 

גם ראש עיריית תל אביב רון חולדאי נפצע קלות בידו ממכת שוטר במהלך ההפגנה בכיכר הבימה. בציוץ שהעלה בחשבון הטוויטר שלו כתב חולדאי: "לא אנרכיסטים ולא מפיצי מחלות. פטריוטים ישראלים שלא יכולים יותר".

"הדגלים השחורים" מסרו בתגובה לעשרות הדוחות והמעצרים: "משטרת ישראל נחלה הערב כישלון חרוץ בהגנה על המפגינים. למרות מכתב שנשלח אליה עם מיקומי ההפגנות, משטרת ישראל בחרה להפקיר את ביטחונם של המפגינים והתרכזה ברישום ויח"צ של קנסות למי שנלחמים עבור המדינה. לאחר אירועי השבוע האחרון עולה השאלה - האם מדובר בחוסר יכולת להגן על הציבור או חוסר רצון לעשות זאת".

הפגנות בת"א: מעצר סמוך לכיכר דיזינגוף (צילום: אבשלום ששוני)

לפי המשטרה המפגינים בכיכר הבימה פרצו את המחסומים והיא פועלת לעצירתם. לדבריה, "מפירי סדר פרצו את חסימות המשטרה באזור כיכר הבימה ומקיימים תהלוכה תוך חסימת צירי תנועה. התהלוכה אינה מאושרת ומהווה פגיעה בסדר הציבורי תוך הפרת התקנות. המשטרה פועלת למנוע את הפרת הסדר והפגיעה בשלום הציבור במקום". 

ח"כ מיקי חיימוביץ' הגיעה להפגנה בתל אביב לאחר שמפגינים פנו אליה בטענה על אלימות משטרתית שמופעלת כנגדם וכליאתם במתחם ללא יכולת יציאה: "הגעתי לשטח על מנת לראות את הדברים, ואני מודאגת מאוד. ניסיתי לדבר עם מפקדי האירוע בשטח על מנת למנוע אלימות, אבל לצערי ללא הצלחה. המשטרה השתמשה הערב בכוח לא סביר, ונראה שכמעט כל פעולה שנעשתה, הלהיטה את הרוחות. אני מקווה שממלא מקום המפכ"ל אכן יגיע לדיון שזימנתי בוועדת הפנים, ואני מבקשת מהמפגינים להיות הצד האחראי ולא להגיע לאזור".

אחרי דבריה של חיימוביץ', יו"ר ועדת הפנים בכנסת, פנתה אליה ח"כ אורנה ברביבאי בבקשה לקיים דיון דחוף בנושא מדיניות האכיפה כלפי אזרחים המפגינים כחוק: "הערב פורסמו דיווחים רבים של אזרחים על מדיניות אכיפה מחמירה כנגד אזרחים המפגינים כחוק. יש לבדוק את ההצדקה להגשת הדו"חות על ידי המשטרה וכדי להבטיח שזכות היסוד להפגין לא תפגע. הנושא לא סובל דיחוי ואני מצפה שהדיון יתקיים עוד השבוע, במיוחד לנוכח העובדה שהתחייבת לכך ואף הצבעת כנגד החוק שנועד לפגוע בחופש הביטוי", כתבה ברביבאי בפנייתה.

גם ח"כ עפר שלח, יו"ר הועדה לביקורת המדינה, התייחס להתנהלות המשטרה כלפי המפגינים ואמר כי "התנהגות המשטרה בהפגנות הערב חצתה את גבול הסביר. בהזדמנות הראשונה אכנס את ועדת ביקורת המדינה לבירור נוקב של המדיניות המוזרה הזאת".

ההפגנות בת"א (צילום: אבשלום ששוני)

האירוע האלים הראשון שדווח אירע ברמת החייל, שם הותקפה מפגינה על ידי עובר אורח, שעל פי עדי ראייה הכה אותה בפניה, גרם לה דימום ופנה לדרכו. המפגינה ובעלה פונו לקבלת טיפול רפואי בית החולים איכילוב. המשטרה עיכבה לחקירה שלושה מהמעורבים באירוע. "המפגינה עמדה מחוץ לדיור מוגן שלה בראול ולנברג, בא מישהו, דחף לה את הזמבורה שהחזיקה לתוך הפנים, הרביץ לה וברח", נמסר מ"הדגלים השחורים".

על פי גורמי משטרה שהגיעו לזירת האירוע, המפגינים ברמת החייל עמדו כשהכלבים שלהם איתם הגיעו להפגנה, משוחררים. באותה שעה חלף במקום זוג צעיר מלווים בתינוק. הבעל ביקש לקשור את הכלבים ולהצמיד אותם אליהם. לדבריהם, בעקבות כך התגלע ויכוח בין הצדדים שגלש לפסים אלימים, חילופי דחיפות, ובסופו של דבר נפגעה המפגינה בפניה, ככל הנראה ממכת אגרוף. שוטרים שהגיעו למקום עיכבו שלושה מעורבים בקטטה והם מצויים כעת בחקירה. במשטרה מסרו כי לא מדובר באירוע על רקע ההפגנות, אלא על קטטה שהתגלעה בעקבות שחרור הכלבים ברחוב.

מפגינה שהותקפה ברמת החייל (צילום: פנינה כץ)
מפגינה שהותקפה ברמת החייל (צילום: פנינה כץ)

בהמשך דווח על לא פחות משישה מקרים נוספים של תקיפות ואלימות כלפי מפגינים: בפרדס חנה מפגין הותקף על ידי תומכי נתניהו לאחר שניסה להגן על מפגינה אחרת, ידו נשברה והוא פונה לטיפול רפואי. ברמת גן בקבוקי זכוכית נזרקו ממרפסת על מפגינים. בקריית יובל שבירושלים קשישה בת 81 הופלה על המדרכה ופעיל נפגע מבעיטה ואגרוף. בחולון בקבוק זכוכית נזרק על מפגינים ובשכונת הדר בחיפה הושלך חזיז לעבר המוחים. 

התקיפה בקריית יובל בירושלים (צילום: נעה ריצ'קה)

הדגלים השחורים מסרו בתגובה לאירועי התקיפה: "בראש ממשלת ישראל עומד אדם פרוע שמסית בצורה קיצונית נגד האזרחים שהוא אמור להנהיג. הוא וחבורת המסיתים שמקיפה אותו אחראיים לכל טיפת דם שנשפכה בשבוע האחרון. מי שממשיך לשבת תחתיו מלבינים את ההסתה שלו- יזהר שי, אורית פרקש הכהן- אנו יודעים שלבכם במקום הנכון, תלמדו מאסף זמיר ותתפטרו!"

חזיז נזרק לעבר מפגינים בשכונת הדר שבחיפה (צילום: תום בר גל)
חזיז נזרק לעבר מפגינים בשכונת הדר שבחיפה (צילום: תום בר גל)

מארגוני הצעירים "קומי ישראל", "אנחנו התקווה", "החזית הוורודה", "הבעלבתים", "הלם תרבות" ו"התעוררנו" נמסר: "דם המפגינים שנשפך הערב בכל רחבי המדינה הוא על ידיו של נתניהו שמסית ומעליל עלילות דם כנגד מפגינים ומוביל אותנו למלחמת אחים. מול השנאה והאלימות שלו אנחנו הצעירים מניפים דגלים וורדים של תקווה ואהבה".

הארגונים ביקרו בחריפות את התנהלות המשטרה: "בזמן שהמפגינים מותקפים ברחובות ברחבי הארץ, משטרת אוחנה עסוקה בחלוקת קנסות ומעצרים פוליטיים, במקום להגן על המפגינים. זו הוכחה חותכת לרדיפה הפוליטית נגד המפגינים אשר חושפים את הכשלים הניהוליים של ממשלת ההרס והעומד בראשה. נתניהו ואוחנה זורעים פחד ברחובות על מנת להשתיק מחאה צודקת שמציפה את המחדלים החמורים שפוררו את החברה הישראלית".

ההפגנה נגד נתניהו בכיכר הבימה (צילום: אבשלום ששוני)

גם ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ התייחס לאירועים האלימים וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "תקיפת המפגינים הערב ובימים האחרונים בלתי מתקבלת על הדעת. ההפגנות המתקיימות לפי ההנחיות הן דבר לגיטימי וחיוני בדמוקרטיה. אני קורא למשטרה לשים את ידה על התוקפים ולמצות עימם את הדין. האלימות שאנחנו רואים בימים האחרונים נגד מפגינים, נגד שוטרים, נגד אנשי תקשורת בלתי נסבלת". בתגובה ענו לו "הדגלים השחורים": "מילים לא מספיקות: כל עוד אתה משרת את הנאשם אתה אשם באותה מידה כמוהו- תתפטר!".

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד התייחס לעובדה שראש הממשלה בנימין נתניהו לא גינה עד כה את אירועי האלימות נגד המפגינים, גם לא אחרי ניסיון הדריסה ביום חמישי: "העובדה שראש הממשלה לא טרח עד כה לגנות את האלימות המזעזעת כלפי מפגינים ברחבי הארץ היא אולי לא מפתיעה, אבל היא בהחלט חרפה!", כתב.

מחאת הדגלים השחורים נמשכת

במסגרת המחאה, דורשים המפגינים בין היתר את התפטרותו של שר המדע וטכנולוגיה, יזהר שי, שהתכוון להתפטר על רקע ההצבעה בעד הגבלת ההפגנות, אך חזר בו לאחר שיחה עם יו"ר כחול לבן, בני גנץ. כמו כן, קוראים המפגינים גם לשרה, אורית פרקש-הכהן: "לגלות אחריות לאומית ולהתפטר מממשלת נתניהו", כפי שעשה קודמה בתפקיד, אסף זמיר, עם כניסת השבת. 
 
״אנו נמצאים ברגע גורלי והיסטורי", מסרה תנועת "הדגלים השחורים": "מעל לאלף הפגנות עם רבבות של משתתפים, לא מוכנים לקבל יותר את המצב שהנאשם גורר אותנו אליו". עוד הדגישו מארגני ההפגנה: "מדינת ישראל זרקה השבוע לפח 35 מיליארד ש״ח מכספי המיסים שאנחנו האזרחים שילמנו רק בגלל האובססיה של נתניהו להפסקת ההפגנות. המשך כהונתו של נתניהו מהווה את האיום הגדול ביותר על מדינת ישראל, משבר הקורונה לא ייפתר עד שנתניהו יתפטר".

מחאת הדגלים השחורים נמשכת  (צילום: אבשלום ששוני)
מחאת הדגלים השחורים נמשכת (צילום: אבשלום ששוני)

אב ובתו מפגינים (צילום: דוברות מחאת הדגלים השחורים)
אב ובתו מפגינים (צילום: דוברות מחאת הדגלים השחורים)

"הערב כל המדינה בלפור", מסרה תנועת קריים מיניסטר. "עשרות אלפיי אזרחים נחושים מבהירים לנאשם שסיום שלטונו קרוב מתמיד. את המחאה אי אפשר להפסיק". עוד פנו ראשי התנועה ליו"ר כחול לבן, בני גנץ ושר החוץ אשכנזי: "פיקדתם על אלפיי חיילים, אל תשמשו יותר שכפ"צ של נאשם בפלילים שהורס את המדינה. פרקו את הממשלה רגע לפניי שביבי מפרק את הדמוקרטיה".

עוד נציין כי כחלק מהנחיות המדינה במסגרת המאבק הלאומי בנגיף הקורונה, הוגבלה התקהלות לצורך הפגנות למרחק של 1,000 מטרים לכל היותר מהבית, וכמו כן, הוחלט כי מספר המשתתפים בהן לא עולה על 20. "ככל שמעוניינים לקיים הפגנה, תפילה או טקס דתי בהשתתפות מספר אנשים העולה על 20 איש, ניתן לעשות זאת אך ורק בקבוצות נפרדות של עד 20 איש כל אחת", הבהירה משטרת ישראל והדגישה, זאת בתנאי שהמרחק בין קבוצה לקבוצה יהיה מרחק ניכר לעין ובכל מקרה לא יפחת מ-20 מטר". 

מחאת הדגלים השחורים (צילום: דוברות מחאת הדגלים השחורים)
מחאת הדגלים השחורים (צילום: דוברות מחאת הדגלים השחורים)

כזכור, המשך קיום ההפגנות מעורר הדים ורבים בחברה הישראלית, ואף הגיע לנקודת רתיחה במהלך ליל אמש (בין חמישי לשישי), כשעצרה המשטרה את פנחס פיני לוזון בן ה-33, בחשד לניסיון דריסה. נהג הרכב, תושב תל אביב, שניסה לכאורה לחבל בהפגנה נגד הממשלה והעומד בראשה, בנימין נתניהו, נחקר והציג גרסתו. מהמשטרה נמסר כי גרסתו נבדקת, ובית המשפט האריך את מעצרו עד יום ראשון. עוד מסרה משטרת ישראל: "נדגיש כי עד לרגע זה לא הוגשה במשטרה תלונה רשמית אודות האירוע ואנו קוראים לעדי ראיה ולמעורבים למסור תלונה כנדרש, על מנת שהתמונה המלאה תתבהר".