"המציאות כאן הזויה לעומת שאר העולם שבו נתוני התחלואה גבוהים", מודה אסתר לביא, 30, מהקהילה היהודית בעיר פרת' במערב אוסטרליה, שם היא מתגוררת עם בעלה וארבעת ילדיהם. "הקורונה אצלנו נעלמה כבר לפני חצי שנה. יחד עם זאת, אנחנו עדיין צריכים לשמור על מרחק של מטר וחצי אחד מהשני". המציאות הזו מאפשרת למשפחת לביא לחגוג את חג הסוכות כהלכתו. "יש לנו בחצר הבית סוכה מאוד גדולה שבעלי בנה, ואנחנו מארחים בה גם 100 איש", היא מספרת. "ביום חמישי, בהושענא רבה, נעשה לימוד גדול בסוכה לחברי הקהילה שלנו".

חרדים מתכוננים לסוכות (צילום: רויטרס)

כידוע, הנחיות הסגר בארץ, שאוסרות על אירוח בסוכה או ביקור בסוכה של אחרים, והפרתן כרוכה בקנס של 500 שקלים, אינן מאפשרות אירוח אושפיזין והכנסת האורחים המסורתית בחג. לעומת זאת, יהודים המתגוררים בחו"ל, במדינות שבהן שיעור התחלואה נמוך יותר מאשר בישראל, יכולים לקיים את מצוות החג, תוך שמירה על ההנחיות הקיימות בכל מדינה ומדינה. שליחים של ארגונים שונים, בהם בני עקיבא, הסוכנות היהודית, ההסתדרות הציונית, ארגון לביא ותנועת תורה מציון, אף דואגים לארח את חברי הקהילה היהודית בסוכה שבביתם או בסוכות שבבתי הכנסת. לתנועת בני עקיבא העולמית, למשל, יש כ־120 שליחים שפועלים בקרב הקהילות היהודיות לחיזוק הזהות היהודית, הקשר לישראל וחיבור הדור הצעיר למורשת ולחיי הקהילה.

בועז דרוקר  (צילום: צילום פרטי)
בועז דרוקר (צילום: צילום פרטי)


"אנחנו מרגישים המון מזל שיש לנו הזכות לארח בסוכה", אומרת לביא. "אני מארחת כל יום. אני ובעלי גלעד מורים בבית ספר 'כרמל', בית הספר היהודי היחיד בכל מערב אוסטרליה. אנחנו מארחים אצלנו בסוכה גם תלמידים מבית הספר. לרבים מהם אין סוכה בבית, ואם הם לא יבואו אלינו לארוחות, הם לא ישבו בסוכה. אני מרגישה שליחות לארח אנשים בסוכה. זה באמת כיף וממלא את הנשמה". במהלך שיחתנו לביא עסוקה בקניית מצרכים לארוחות החג. "יש פה רק חנות אחת כשרה, הזמנו כבר את כל הבשר", היא מספרת.

מה כולל התפריט?
"כולם מאוד אוהבים מאכלים ישראליים. בדיוק קניתי חצילים, אכין גם מטבוחה, חומוס, טורטיית בשר. יהיו הרבה מאכלים מהבית וטעם של ישראל".

תתארחו גם בסוכות של אחרים?
"הוזמנו לשתי ארוחות בסוכות של אחרים. קהילת פרת' היא קהילה מאוד חמה שכוללת כ־8,000 יהודים. אבל לצערי, אם תשאלי כמה מהם ישמרו על החג ותהיה להם סוכה, אז אני מקווה של־100 משפחות תהיה סוכה".

100 נדבקים ביום

"הדירה שלנו נמצאת במבנה הקהילה היהודית. בנינו את הסוכה בחצר בית הקהילה", מספר אחיה ירושלמי, 24, שנמצא עם עוד שני שליחים נוספים בעיר אופנבך שבגרמניה. "המצב בגרמניה מבחינת הקורונה הוא יחסית בסדר, למרות שהייתה עלייה בתחלואה בזמן האחרון. אנחנו נצמדים להנחיות של הקהילה, שלפיהן אנחנו יכולים לארח מקסימום עד חמישה אנשים, לא כולל השליחים עצמם. אנחנו מארחים ארבע ארוחות בחג הראשון וארבע ארוחות בחג השני, כאשר רוב המשתתפים בכל ארוחה אינם קבועים. חלקם חברי קהילה מבוגרים ואחרים סטודנטים יהודים מהאזור. ישנם גם כמה אנשים שמגיעים לאורך כל החג וישנים פה, והם יהיו בכל הארוחות".

הכנה לסוכות בצל הקורונה (צילום: צילום פרטי)
הכנה לסוכות בצל הקורונה (צילום: צילום פרטי)


ירושלמי מספר כי ההגבלה על אירוח של חמישה אנשים אינה מגיעה מהמדינה, אלא כאמור מהקהילה. "מבחינת המדינה, ההנחיות לא הכי ברורות, כל הזמן משתנות" הוא אומר. "ההגבלה של הקהילה נובעת בעיקר מהחשש להידבק. העיר שלנו הייתה עם מספר הנדבקים הכי גדול בגרמניה, אבל עכשיו המצב התייצב. גם על חמשת האנשים האלה בכל ארוחה מאוד נלחמנו כדי שיאשרו לנו לארח אותם". את הסוכה בנה ירושלמי יחד עם חבריו השליחים, סם כהן וברק הלוי. "הרב של הקהילה קנה את הסכך והביא לנו", הוא מספר. "אנחנו בנינו את הסוכה ומבשלים את האוכל לארוחות. אנחנו רוצים לישון בסוכה, אבל לא יודעים אם מזג האוויר יאפשר. החורף כבר מתחיל כאן. אבל בכל זאת נראה לי שננסה לילה אחד".

"בכל שנה בית הכנסת בונה סוכה לקהילה, ואנחנו הולכים לארח שם בכל ארוחה 20־25 איש. אני לא יכולה לבנות סוכה בבית, כי המרפסת שלי מקורה. לכן אנחנו נארח בסוכה הקהילתית", אומרת אלישבע פוגל, 28, שגרה באוקלנד שבניו זילנד עם בעלה נועם ושני ילדיהם.

מי יגיע לסוכה הזאת?
"יגיעו חברי הקהילה. כמו כן, יש הרבה משפחות יהודיות שלא יכולות להקים סוכה בבית. חלקן גרות נורא רחוק, ואין להן עם מי לחגוג את החג, אחרים לא יודעים לבנות סוכה כי הם לא ראו סוכה מימיהם, יש גם מתגיירים שעדיין לא מספיק מכירים את המסורת. אנחנו מקבלים באהבה כל מי שרוצה להגיע. אני ובעלי דואגים לכל האוכל. היו לנו שלושה ימים של בישולים לארבע ארוחות במצטבר, כאשר הארוחה הראשונה הייתה בערב החג. יש המון השקעה, המון זמן במטבח".

הכנות לקראת חג הסוכות (צילום: צילום פרטי)
הכנות לקראת חג הסוכות (צילום: צילום פרטי)


הקורונה לא פגעה במנהגי החג?
"אנחנו במצב ממש טוב מהבחינה הזאת. כל החולים החדשים הם אזרחים שחזרו מחו"ל, והם שוהים במלוניות קורונה. אין מקרים חדשים אצלנו. לפני כמה ימים היו ארבעה מקרים חדשים, וסגרו את המדינה. אנחנו נקיים מקורונה, חייבים לעטות מסיכות רק בתחבורה הציבורית, ויש איסור התקהלויות מעל 100 איש. אנחנו יכולים לחגוג את סוכות כהלכתו. שמעתי שבארץ אי אפשר להתארח בסוכות. כואב לי הלב על המשפחה והחברים, הלוואי שיכולתי להביא את כולם לפה".

שירי פולטהיים, 20, הגיעה לפני כשבועיים לאוסלו, בירת נורווגיה, עם חברתה לשליחות, מורן סרוסי. לאחר בידוד של עשרה ימים לפי ההנחיות, הן נכנסו מיד להכנות לקראת חג סוכות. השתיים מארחות בסוכה שליד בית הכנסת בני נוער מהקהילה. "יש לנו חברים, משפחת דוידוביץ', שגם הם שליחים. מורן ואני התחלקנו איתם באירוח הארוחות בסוכה", מספרת פולטהיים. "מותר לנו לארח עד עשרה אנשים, כולל אותנו. בקהילה יש בערך 700 חברים, מתוכם כ־20 בני נוער. שאלנו בקבוצה של בני הנוער מי רוצה לבוא, וכחמישה נענו. הלכנו לחנות הכשרה של הבשרים לקנות דברים".

פולטהיים מספרת שבאוסלו התפרצות הקורונה היא מתונה. "יש בערך 100 נדבקים חדשים ביום", היא מתארת. "אז מצמצמים דברים, מאפשרים מפגשים עד עשרה אנשים באירועים פרטיים. ארוחה בסוכה נחשבת אירוע פרטי. באירועים רשמיים של הקהילה, למשל, אפשר לכנס גם 50 איש. עצוב לשמוע שבישראל אי אפשר השנה לארח ולהתארח בסוכות".

שיתוף פעולה

"עד לפני כמה חודשים המצב פה היה ממש טוב, הגל הראשון עבר בצורה טובה, הממשלה עשתה צעדים די טובים", מספר בעז דגורקר, 23, המתגורר בווינה, בירת אוסטריה, עם רעייתו רותי. "לקראת החגים חלה עלייה בנדבקים. היינו מדינה ירוקה, עכשיו אנחנו מדינה אדומה. מבחינת סוכות, הרבה אנשים לא מארחים, כן שומרים על זהירות. יש איסור לאירוח פרטי של יותר מעשרה אנשים".

הכנות לחג סוכות (צילום: צילום פרטי)
הכנות לחג סוכות (צילום: צילום פרטי)


אתם תארחו בסוכה?
"מכיוון שאנחנו חברי ארגון נוער וסטודנטים, יש לנו אישור לארח יותר אנשים. אין הגבלה על מספר האנשים, אבל צריך לארח בתנאים מגבילים כמו למשל מרחק של מטר וחצי אחד מהשני. הדירה שלנו נמצאת בבניין הקהילה היהודית. בנינו סוכה בבניין הקהילה. זוהי סוכה גדולה שמחולקת לשניים. בחלק אחד שלה נמצאים האורחים שלנו. אני ואשתי מבשלים בערך ל־15 איש לכל סעודה, כאשר התכנון הוא לקיים ארבע סעודות. כמו כן, עשינו גם שיתוף פעולה עם מסעדה יהודית, שבשנים עברו נהגה לבנות סוכה בשטח שלה. השנה המסעדה לא בנתה סוכה, והיא משתמשת בסוכה שלנו. בחלק השני של הסוכה נמצאות משפחות שמשלמות למסעדה כדי לאכול בסוכה כשרה".

"עכשיו המצב בהולנד מבחינת הקורונה לא טוב", אומר פדיה הלפרין, 34, המתגורר באמסטרדם עם רעייתו וילדיו. "עד לפני שבוע המצב היה יחסית סביר, אבל אז הוא הידרדר, ואז החמירו את הנהלים".

זה משפיע גם על האירוח בסוכה?
"עד החמרת הנהלים היה אפשר להתכנס בחללים גדולים עד 100 איש. עכשיו אפשר רק עד 30 איש. ואילו לגבי אירוח בבית, הרי שבמצב הנוכחי אפשר לארח רק שלושה אנשים מבוגרים. סוכה נחשבת גם כמשהו שנמצא בבית, ולכן לגבי האירוח בסוכה ההנחיה היא עד שלושה מבוגרים. ילדים עד גיל 12 מותר לארח ללא הגבלה. בנינו סוכה בבית, ויהיו לנו אנשים בסוכה, בעיקר מפגשים יחידניים של חברים, חברי הקהילה. אנחנו בודקים אם ההנחיות מאפשרות גם אירועים גדולים יותר. אני שמח שלמרות ההגבלות המחמירות אני עדיין יכול לארח. הייתי כמובן רוצה לארח יותר אנשים, אבל אני שמח במה שיש"