ימי קורונה, על מגבלותיהם, מחלצים פרצי עשייה יצירתיים מעולם האלכוהול. אחרי שיצאה גדולה והפתיעה את טובי המומחים בטעימת הזום העיוורת, של קבוצת בירה אחת ביום בירה מכבי הרימה מיזם מקורי בשיתוף אותה קהילת חובבי בירה ו־Benny's Cask Ale Pub הכפר סבאי.

דוקטורינת ההלם 
הרעיון מצוין, ותכלס, גם הביצוע: אירוע טעימות ניסויי, וירטואלי (כלומר, המפגש וירטואלי, הטעימות בולעניות לגמרי), של בירות שהוכנו במיוחד. הבסיס לכל הבירות הוא מכבי המוכרת, רק בהרכבים שונים של זני כשות ובמזיגת קאסק. "אנחנו רוצים ליצור את ההלם", הכריז בגילוי לב מנחה המפגש, מדריך הבירה בטמפו, עידו מונד, בפני חמישים ומשהו המשתתפים, "איך בירה מכבי, שאתם כל כך מכירים, יכולה להפוך למשהו אחר לגמרי". התברר שהיא יכולה בגדול.

משחקי הקאסק - בירה מכבי  (צילום: אלעד לנדר )
משחקי הקאסק - בירה מכבי (צילום: אלעד לנדר )

 לא נותנים גז 
בני קריגר, בעליו של פאב הקאסק היחיד בישראל ככל הנראה, קיבל לידיו את הבירה הגולמית ממכלי התסיסה, ומשם המשיך בתהליך. Cask  היא שיטת מזיגה בריטית מסורתית, שבה הבירה נמזגת ללא עזרה של גז, אלא באמצעות משאבה ידנית. התסיסה השנייה שמתרחשת בחבית מייצרת גיזוז טבעי קל, באמצעות פעילותם של השמרים. בנוסף, הבירה נשמרת בטמפרטורה שבין 10 ל־14 מעלות (לעומת 4־6 מעלות, הטמפרטורה שבה נשמרות רוב הבירות). שני הנתונים הללו: אי הוספה של גז וטמפרטורה גבוהה יחסית, מביאים לכך שהתוצר יהיה קרוב מאוד לטעמה המקורי של הבירה. בלי גיזוז מוגבר ובלי קור מוגבר, שמאפילים לרוב על הטעמים. 
 
שעשועי הכשות 
כאן נכנסים לתמונה שעשועי הכשות של קריגר והמכביסטים. כשות, אחד ממרכיביה של כל בירה, הוא צמח שמשמש חומר משמר טבעי, המאריך את חיי המדף של הבירה - לא במקרה של בירה קאסק, כי היא אינה מפוסטרת ונועדה לצריכה טרייה – לרוב עד שבוע. הכשות תורם לבירה גם טעמים וניחוחות, וככל שמוסיפים אותו בשלב מאוחר בתהליך ההכנה, התרומה משמעותית יותר. להוספת הכשות לשיכר במכל התסיסה, או בשלב האיזון קוראים דריי הופ, וזוהי הדרך להפיק מהכשות את מיטבה, מבחינה ארומטית. 

ארבע הבירות המיוחדות שיוצרו לערב הזה נעשו בשיטת דריי הופ, עם בין שלושה לחמישה זנים שונים של כשות. בסך הכל, לקחו חלק במשחק תשעה זני כשות, זן זן ומאפייניו. הבירות שהשתתפו בטעימה מוספרו, מ־1 עד 4, כשעל תווית כל בקבוק מופיעים השם שניתן לבירה, מספרה וגם שמות זני הכשות המשתתפים בה.

משחקי הקאסק - בירה מכבי  (צילום: עידו קסלר)
משחקי הקאסק - בירה מכבי (צילום: עידו קסלר)


מספרי ברזל 
הטעימה נערכה לפי סדר המספרים, כשאת הכבוד לפתוח קיבלה המארחת, התשתית, מכבי אול מאלט שוכלנו מכירים. זה היה צעד חכם כי כדי להתרשם מהשינויים שחוללו הקאסק ותוספות הכשות. חשוב היה לגלגל תחילה את טעמה, מוכר ככל שיהיה, על הלשון. מכבי כמו מכבי, הייתה בירה בסגנון פילס, יורו לאגר, עם המרירות העדינה שלה, שמקורה בכשות מסוג פרלה.
 
עוד לפני ההתייחסות לכל אחת מהמיוחדות, ספוילר טוב: המעבר ממכבי המוכרת אל בירות קאסק בגיזוז נמוך יותר, בשילובי כשות שונים, ובטמפרטורה גבוהה מעט מהרגילה (הבירות הוצאו מהמקרר לפני תחילת הטעימה), התבצע בהצלחה ואף בהנאה. הבדלי הטעם מוחשיים מאוד, אשכרה בירות אחרות, ואני, לפחות, התרגלתי אליהן די מהר. או שמא פשוט זרמתי. ואם כבר הטעם שלי, אז הפתיחה (1) והסיום (4) קיבלו את ממני מחיאות הכפיים. בקרב הלוגמים בכלל ניכרה התפלגות די רחבה בהעדפות. טעם אישי, כידוע, הוא אנרכיסט מסוכן שאינו מציית לכללים.
משחקי הקאסק - בירה מכבי  (צילום: דרור טרבס )
משחקי הקאסק - בירה מכבי (צילום: דרור טרבס )

בירה 1, מכבי Citrus 
משלבת את זני הכשות סיטרה, מנדרינה ופרלה (פרלה מופיע בכל הבירות כי כולן מבוססות מכבי). ארומה הדרית, חמודה, כיפית, וטעם מריר עדין, שגם בו יש נגיעת הדרים. בירה ידידותית ונעימה, שקל להתחבר אליה.

בירה 2, מכבי Tropical
זני כשות: מוזאיק, גלקסי ופרלה, שני זני הכשות הראשונים ברשימה, נחשבים מתאימים מאוד לדריי הופ. התוצאה היא ניחוח מעניין, מתוחכם ועמוק יותר. הטעם, לעומת זאת, לא תפס אותי. בעברית מודרנית: פחות.

בירה 3, מכבי Piney
זני כשות: מוזאיק, גלקסי, סימקו, צ'ינוק ופרלה. היא שבתה את אפי בניחוח פרחוני, טרופי, משגע. בטעמים היא מרירה וחמצמצה והדרית מעט – ובעיקר מאוזנת מאוד. בירה טובה.

בירה 4, מכבי GreenFeel
זני כשות: אמרילו, סימקו, סנטניאל ופרלה. היא בסופו של דבר נבחרה כבת הזוג שלי מהערב הזה. אמנם, פחות מעזה ופחות מתחכמת מאחרות, אבל הכי קומוניקטיבית, נוחה לשתייה, וזורמת. טעמים נעימים ומאוזנים, ריח חמצמץ ורענן, מה עוד צריך מבירה. 
 
אני והחבר'ה 
אחרי הכל, גם אירוע טעימות ייחודי ומודרך של בירות מקוריות, שיוצרו במיוחד, הוא מפגש חברתי. הדינמיקה של חבורת ידעני הבירה הייתה מאושרת עד מטופשת, ושילבה ידענות, נהנתנות ודאחקות של ערב גיבוש במילואים. ברברת הבירה לא נעצרה עם תום הטעימה, וקלחה מכל כיוון, בכל נושא, על כל מקום שבעולם, עד שנופפתי לשלום ולחצתי Leave Meeting.  כקונספט, יש להודות כי אירועי טעימה בזום הם אילוץ אכזרי, אבל גם פתרון מעשי, גמיש ודי מנחם. וחוץ מזה, לא קשור, אבל אני חייב: יאללה מכבי! 

רוצים להשתתף באחת הסדנאות הבאות? היכנסו לאתר בלנד, ותוכלו ליהנות ממארזים ומשקאות במהדורות מוגבלות, חוויות אלכוהול שיגיעו אליכם הביתה ועוד המון דברים טובים