לאחר לכתו של המנהיג הדתי: אלפי בני אדם, בהם מאות חרדים מפלג החסידות, לצד תושבי העיר אשדוד, השתתפו היום (שני) בהלוויית האדמו"ר מפיטסבורג, רבי מרדכי יששכר בער לייפער, שנפטר אמש ממחלת הקורונה בגיל 64.

ניסיונות אכיפת הנחיות שמירת המרחק על ידי המשטרה הפכו במהרה לעימותים אלימים משמעותיים בין השוטרים במקום לציבור האבלים. האירועים הללו מצטרפים לסדרת אירועי האלימות הקשים בימים האחרונים, בין שוטרים ומפגינים.

מהמשטרה נמסר: "משהבחינו השוטרים כי המשתתפים אינם עומדים בתנאי התקש"ח בכל האמור בתנאי הריחוק החברתי הופסק שלב ההספדים ומסע הלוויה הרכוב יצא לדרכו ועד הגיעו לבית העלמין. כוחות משטרה אשר נערכו באירוע פיזרו את ההמונים ולא עלה צורך מבצעי בביצוע מעצרים, היבטי אכיפה פרטניים ייבחנו בהמשך".

עימותים אלימים בין שוטרים לחרדים בהלווית האדמו"ר. צילום: מוטי זילברברג

בהמשך היום, כוחות משטרה שהוצבו בציר הלוויה באזור סולטאן סולימאן ועד להר הזיתים פיזרו ובלמו את המשתתפים שנשארו במסע הלוויה, במהלך הפעילות עוכבו/נעצרו 11 חשודים בגין הפרת התקנות ונרשמו קנסות. מסע הלוויה הסתיים והמשתתפים שנותרו התפזרו.

כזכור, המשטרה נערכה בכוחות מתוגברים לקראת מסע הלוויתו שיצא מבית מדרשו של האדמו"ר בעיר עד לבית העלמין של אשדוד. ממד"א נמסר כי ילוו את מסע הלוויה גם כן. 

במשטרה הבהירו כי כל שלבי הלוויה יתנהלו תחת ההגבלות לשעת חירום וכי הציבור מתבקש לצמצם הגעתו. כל המשתתפים בלוויה מחויבים בעטיית מסכה לכל אורכה והקפדה על שמירת מרחק. החל מהשעה 12:00 ועד לתום הלוויה יסגר רחוב משה סנה בעיר. ציבור הנהגים מתבקש לבחור בדרכים חלופיות, ולהתעדכן באפליקציית Waze ובמוקד המידע של המשטרה במספר 110. 

סמנכ''ל מד''א-הצלה דרום מאיר אשכנזי, אמר לפני אירוע הלוויה: "לאור מגבלות הקורונה הקיימות, המלווים הרבים ייפרסו לאורך הרחובות המובילים מבית המדרש של חסידות פיטסבורג ועד לבית העלמין. אנו קוראים לכל המלווים לשמור ולהקפיד על הנחיות משרד הבריאות ועל בריאות משתתפי המסע".

סרטון קורונה למגזר החרדי, קרדיט: משרד הבריאות

ח"כ ינון אזולאי ספד לאדמו"ר ואמר: "עטופי יגון וצער על השבר הגדול בהסתלקותו בסערה לגנזי מרומים של כ"ק האדמו"ר מפיטסבורג זצוק"ל. עם ישראל בכלל ותושבי אשדוד בפרט איבדו מנהיג אשר לאורך כל חייו הווה הרבי זצ"ל מגדלור של קירוב רחוקים לאביהם שבשמים והכל במאור פנים. וכל בית ישראל יבכו את השריפה אשר שרף ה'".

בתגובה לתמונות המגיעות ממסע הלוויה, פרסם ח"כ אביגדור ליברמן. (ישראל ביתנו) פוסט בחשבון הפייסבוק שלו, בו תקף בחריפות את המאורע.