המערכת הפוליטית סערה היום (שני) בעקבות הדיווח ב"הארץ" לפיו השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל, שנדבקה בקורונה, הפרה את הנחיות הסגר ואף ניסתה להטעות את משרד הבריאות במהלך החקירה האפידמיולוגית. קולות רבים קראו להתפטרותה של השרה, שהצטרפה לשורת מקרים ארוכה בהם אנשי ציבור נתפסו כשהם מפירים את ההנחיות שהם עצמם קבעו. 

נתניהו מעדכן על המשך הסגר

המקרה הראשון והזכור מכולם הוא כמובן סדר פסח המשפחתי שנערך במעון ראש הממשלה בבלפור. כזכור, בזמן הסגר שהוטל לפני פסח במהלך הגל הראשון של הקורונה, ראש הממשלה בנימין נתניהו דרש מהאזרחים "לקיים את ליל הסדר רק עם המשפחה הגרעינית שנמצאת איתם עכשיו בבית" והדגיש: "אל תביאו הביתה את הבן הסטודנט שנמצא בבאר שבע או בגליל, או את הבת החיילת. צריך להבין שאנחנו לא שולטים בכל ההידבקויות האפשריות שהם עלולים להביא הביתה. זה קשה אבל אין ברירה". 

אחרי שהשמיע דרישה נוקבת שכזו, רבים הופתעו לצפות בקטע מתוך משדר החג של קשת 12, בו נראים נתניהו ובנו, אבנר, שאינו מתגורר במעון - כשהם סועדים יחד בשולחן החג, בניגוד גמור להנחיות. בסביבת נתניהו טענו כי "בחודש האחרון אבנר שוהה כל יום, במשך שעות רבות, במעון רה"מ ולן בדירתו שנמצאת בצמוד למעון רה"מ, בתוך המתחם המאובטח. אבנר פועל על פי הכללים של משרד הבריאות ואינו יוצא לשום מקום".

אבנר נתניהו (צילום: פלאש 90)
אבנר נתניהו (צילום: פלאש 90)

למחרת הפרסום על ההפרה במעון ראש הממשלה הצטרף לרשימה גם בית הנשיא: דיווח בכאן ב' חשף כי נשיא המדינה רובי ריבלין העביר את ליל הסדר עם בתו, בניגוד להנחיות. בניגוד לנתניהו, ריבלין מיהר להתנצל ואף עשה זאת כבר באותו יום בציוץ שפרסם בחשבון הטוויטר שלו: "בטרם תכנס השבת אני מבקש להתנצל. אני קורא את התגובות הקשות לכך שבתי מלווה אותי במהלך החג ואני מבין את רובן. מאז הלכה נחמה ילדיי מסייעים לי רבות בענייני האישיים, וגם במענה הנדרש בענייני עבודה כאנשי קשר במהלך החגים וסופי השבוע, כשלשכתי אינה מאוישת. אני מבין כי אם לא מכירים את סדר יומי כנשיא, קשה להבין זאת ואני מצר על כך".

הנשיא חזר על התנצלותו גם בדברים שנשא לכבוד ראש השנה לפני כמה שבועות, אז אמר: "מבקש את סליחתכם על התנהלותי כאן בבית הנשיא, במהלך הסגר של ימי הפסח. התנצלתי על כך בעבר, ואני עושה זאת שוב היום. הבדידות שלי, איננה כואבת יותר, מהבדידות של רבים מכם".

ריבלין מתנצל על שהפר את ההנחיות בחג הפסח (צילום: לע"מ)
 
השם הבא ברשימה מגיע דווקא מהאופוזיציה: לפי הדיווחים, גם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אירח את בנו בליל הסדר בניגוד להנחיות. בלשכת ליברמן סירבו להתייחס לדיווח ובחרו לתקוף: "ההחלטה של נתניהו וליצמן על סגר כללי על כלל האזרחים בערב חג הפסח, כפתרון למחדל הבדיקות המתמשך מצד אחד ובתקווה לרצות את החרדים מצד שני, היא שערורייה. המסקנה הברורה מליל הסדר בבלפור היא שנתניהו בעצמו לא מאמין בשיטות שבהן הוא נוקט". 
 
הבאים בתור היו חבר הכנסת ניר ברקת והשר יואב גלנט. לפי דיווחים בחדשות 12, גלנט אירח את בתו לאורך כל החג, למרות שהיא מתגוררת באורח קבע בתל אביב ולא בבית הוריה. גם ברקת, בדומה לגלנט, אירח את בתו בליל הסדר ולאורך החג בניגוד להנחיות משרד הבריאות. ברקת אף הגדיל לעשות כשהעלה פוסט בפייסבוק, בו קרא לכולם "לחגוג יחד בלב אחד, איש איש בביתו" - כשבינתיים הוא מפר בעצמו את אותן הנחיות.

יואב גלנט (צילום: אבשלום ששוני)
יואב גלנט (צילום: אבשלום ששוני)

ואם לא די בכך, הפרה משמעותית נוספת בקרב חברי הממשלה הגיעה דווקא מכיוונו של שר הבריאות דאז, יעקב ליצמן, שבעצמו נדבק בקורונה, ועל פי הדיווחים השתתף בתפילה בביתו של חסיד גור בניגוד להחלטות משרד הבריאות. מעדויות נוספות של תושבי השכונה החרדית בה הוא מתגורר, עזרת תורה בירושלים, עולה חשד כי השר הפר את ההנחיה במספר הזדמנויות נוספות.

צעיר בשכונה סיפר: "הוא התפלל יום יום בבית כנסת בית ישראל יחד עם אבא שלי. מאוד יכול להיות שהוא נדבק שם והדביק שם. אני מניח שכשר הבריאות הוא לא יספר שהוא היה שם בחקירה, מה שמעלה את הסיכון פה. יש שם אנשים שלא יודעים שהם צריכים להיות בבידוד ואם הם באו איתו במגע ועוד מסתבר שהם נשאים, הם יעבירו את הלאה והלאה והאלה. והנה לנו תחילתה של קטסטרופה בשכונות החרדיות בירושלים".

יעקב ליצמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יעקב ליצמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

השמות האחרונים ברשימה מעט שונים, שכן לא מדובר בנבחרי ציבור - אך באנשים המקורבים מאוד לראש הממשלה נתניהו, שנסעו עימו במשלחת הרשמית לטקס החתימה על הסכם השלום בוושינגטון. על חברי המשלחת הוטל בידוד מקוצר של חמישה ימים בלבד, אך גם הוא הופר בשני מקרים שונים: בראשון, יועץ התקשורת טופז לוק תועד בהפגנה נגד נתניהו בבלפור בעודו מנסה, לטענת המפגינים, לצלם אנשים ללא מסכה במטרה להכפיש את משתתפי המחאה. לאחר שהמפגינים החלו לצלם אותו ואת עופר גולן, יועץ נוסף של נתניהו, השניים עזבו את המקום במהירות. 

גם במקרה זה לא נשמעה התנצלות של ממש: בליכוד הוציאו הודעה לפיה "טופז לוק הגיע לירושלים לבצע בדיקת קורונה על פי ההנחיות שקיבל ממשרד הבריאות עם שובו מהמשלחת בוושינגטון, ולאחר מכן חזר לביתו". לאחר הביקורת הציבורית שהתעוררה, הגיב לוק ואמר כי "ההנחיות שקיבלתי השתנו מספר פעמים אבל הייתי צריך להקפיד יותר. אני מתנצל שהפכו אותי לכלי ניגוח בראש הממשלה ובכל מקרה אשלם מיוזמתי את הקנס".  כמה ימים לאחר מכן, כשנשאל על העניין, ענה ראש הממשלה: "פתאום כולכם מתעוררים מול אדם אחד". 

אלא שזה לא רק אדם אחד: עוד באותו יום נחשף כי סגן ראש המל"ל ראובן עזר, שמשמש כיועץ המדיני של ראש הממשלה בנימין נתניהו והשתתף במשלחת לוושינגטון, נצפה כשהוא מפר את תנאי הבידוד ועורך קניות בסופרמרקט במבשרת ציון. זו הפעם השנייה בה נתפס עזר  כשהוא מפר את ההנחיות, לאחר שבמהלך שהותו בוושינגטון הוא יצא לריצה בניגוד להנחיית לשכת ראש הממשלה לכל חברי המשלחת, בהם עיתונאים, שלא לצאת משטח המלון. בעקבות האירוע הוציא ראש הסגל אשר חיון הבהרה נוספת לחברי המשלחת על הנחיות משרד הבריאות הישראלי, לפיהן אין לצאת מהמלון וחובה לשמור על קפסולה.