ועדת פרס נובל הכריזה היום (שלישי) בשוודיה על הזוכים בפרס נובל לפיזיקה לשנת 2020. הזוכים הם רוג'ר פנרוז, פיזיקאי יהודי בן 89 מבריטניה, אנדריאה גז, אסטרונומית אמריקאית בת 55 וריינהרד גנזל, אסטרופיזיקאי גרמני בן 68, שקיבלו את הפרס על חקר החורים השחורים.

רוג'ר פנרוז זכה בפרס על הגילוי לפיו היווצרות חורים שחורים היא ניבוי חזק של תורת היחסות הכללית. גנזל וגז חלקו עמו את מחציתו השנייה של הפרס, שהוענק להם על גילוי אובייקט קומפקטי סופר-מסיבי במרכז הגלקסיה שלנו.

פנרוז הנו פרופסור למתמטיקה מאוניברסיטת אוקספורד בבריטניה. בשנת 1965 הוא הציע ביחד עם המדען סטיבן הוקינג את האפשרות לפיה קיימת נקודה בלתי-אפשרית מבחינה מתמטית במרכזו של חור שחור. בהמשך קבע כי נקודה כמו זו מהווה את המקור למפץ הגדול. בשנת 1994 קיבל פנרוז תואר אבירות ממלכת בריטניה על תרומתו למדע.

פנדרוז, זכה ב-1988 בפרס וולף, ביחד עם החוקר סטיבן הוקינג, על פיתוחם המבריק בנוגע לתורת היחסות הכללית, בהצביעם על הכורח בקיום תופעות סינגולריות קוסמולוגיות ופענוח של הפיסיקה של חורים שחורים.

פנדרוז (מימין) לצד סטיבן הוקינג במהלך זכייתם בפרס וולף ב-1988 (צילום: קרן וולף)
פנדרוז (מימין) לצד סטיבן הוקינג במהלך זכייתם בפרס וולף ב-1988 (צילום: קרן וולף)

פרופ' ריינהרד גנצל הוא חבר סגל באוניברסיטת "ברקלי" בקליפורניה ומשמש כראש המכון לפיזיקה של החלל החיצון בגרכינג שבגרמניה. בשנת 2014 הוא קיבל את פרס "הארווי" שניתן לו לאחר שהצליח להוכיח את קיומו של חור שחור במרכז גלקסיית שביל החלב. 

אנדריאה גז היא אסטרונומית אמריקאית שזכתה כבר בשלושה פרסים אודות תרומתה למדע והאישה הרביעית שזכתה בפרס נובל לפיזיקה. גז עסקה במשך למעלה מ-20 שנה בחיפוש אחר הוכחות לקיומו של חור שחור במרכזה של הגלקסיה. 

על פי הנוהג, מספר מדענים שעבדו בתחומים שקשורים אחד לשני חולקים את הפרס. בשנה שעברה הוענק הפרס לג'יימס פיבלס, קוסמולוג יליד קנדה, על מחקר שערך בנושא הרגעים שאחרי המפץ הגדול, ולאסטרונומים השוויצרים מישל מאיור ודידייה קוולוז על גילויו של כוכב לכת מחוץ למערכת השמש שלנו.

הפרס היוקרתי הכולל מדליית זהב וכספים בשווי למעלה מ-1.1 מיליון דולר, מוענק משנת 1901 מריביות קרן נובל שהוקמה בהוראת צוואתו של אלפרד נובל, תעשיין שוודי וממציא הדינמיט. 

אתמול העניקה הוועדה את הפרס בתחום הרפואה לאמריקאים הארווי ג'יי אלתר וצ'רלס מרייס ולמדען הבריטי מייקל הוטון, שגילו את נגיף הפטיטיס C.