הפעם, חרגתי ממנהגי לשתות בקיץ רק יינות מקוררים היטב, לבנים, וורודים או אדומים קלילים. הכותרת "ברקן – מצוינות על ציר הזמן" עוררה את סקרנותי ומשכה אותי לטעימה מסקרנת בבית איש הענבים. לא היה קל לטעום יינות אדומים מתיישנים במזג אוויר של סוף הקיץ, אבל לא הצטערתי לרגע.  

הסיפור בקיצור
הרבה תהפוכות עבר יקב ברקן מיום הולדתו. הסיפור בקיצור: בסוף המאה ה-19 הוקם יקב בשם יקב פרידמן, שנמכר כשבעים שנה לאחר מכן לתנובה ואחר כך לחברת המשקאות החריפים סטוק. מאה שנים לאחר מכן, בסוף שנות התשעים של המאה הקודמת הועברה הבעלות של היקב, שנקרא כבר יקב ברקן, לשמואל בוקסר ויאיר לרנר ובשנת 2003 נבנה יקב חדש בקיבוץ חולדה. כמה שנים לאחר מכן רכשה חברת טמפו חלק נכבד ממניות היקב.  

מיליוני בקבוקים מגיעים כל שנה למדפי רשתות השיווק ולחנויות היין, מהיקב שברשותו מעל 10,000 דונם של כרמים מהגליל בצפון ועד למצפה רמון בדרום, בהרי ירושלים ובשפלת יהודה. בשנים בהן הכרתי את היקב, בסוף המאה הקודמת ובתחילת שנות האלפיים, לחלק מהיינות הטובים  היו אחראים בעבר הייננים המוכשרים אד זלצברג, אבי פלדשטיין, איתי להט, יותם שרון ועירית שנק בוקסר. חלקם משמשים היום בתור יועצים ביקבים וחלקם מייצרים יין בכמויות קטנות בעצמם. בשנים האחרונות מונה היינן עידו לוינסון ליינן הראשי של ברקן וסגל. 

יקב ברקן - טעימת מתיישנים - איש הענבים  (צילום: מירה איתן)
יקב ברקן - טעימת מתיישנים - איש הענבים (צילום: מירה איתן)


מצוינות על ציר הזמן 
בטעימה בה נכחתי היו כארבעים יינות מתיישנים יותר ומתיישנים פחות של יקב ברקן. טעמתי יינות מחמש סדרות שונות של היקב, ברובם יינות זניים ומעט בלנדים. מהסדרה הנמוכה לגבוהה: רזרב, ספיישל רזרב, אסמבלאז', אלטיטיוד, סופרייר. המסקנה: "מי אמר שאי אפשר ליישן בכבוד יינות אדומים בישראל לאורך זמן"?
 
סדרת ברקן רזרב
סדרה של יינות זניים, המורכבים לרוב משילוב של יינות ממספר כרמים שונים. שילוב של זנים קלאסיים כמו קברנה סוביניון ומרלו, לצד זנים פחות שגרתיים כמו פינוטאז'. 

ברקן, רזרב, מרלו 2000: הפתעה הזויה לטעום יין בן עשרים מסדרה לא גבוהה ולגלות שהוא עדיין נעים וחלק, קצת שוקולדי ופירותי, עם חמיצות שמרמזת כמעט על רעננות מסוימת. אחת ההפתעות הגדולות בטעימה. 

ברקן, רזרב, קברנה סוביניון 2006: הזמן נתן בו את אותותיו, אך בצד מתקתקות ורמזים לפירות שחורים עם מעט עשן, יש טאנינים נוכחים וחיוניות.
 
סדרת ברקן ספיישל רזרב 
הסדרה בה בוחרים ביקב את אזור הגידול הטוב ביותר עבור כל זן ענבים.  

ברקן, ספיישל רזרב, פינוטאז' 2014: ברקן היה הראשון לייצר יין מזן הפינוטאז' הדרום אפריקאי שדי נדיר למצוא אותו מחוץ לארץ הולדתו. ביין מורגשים עדיין פירות השחורים לצד תבלינים מתוקים וגם ירקרקות מסוימת. יין מהנה, נעים וחלק בחך.
 
סדרת ברקן אסמבלאז'
בלנדים המייצגים את אופי אזורי היין מהם הם מגיעים: איתן, ריחן, צפית ועלמון. בכל אזור זנים המתאימים לו. 

ברקן, אסמבלאז', איתן 2009: היין, שנקרא על שמו של הר איתן הממוקם בהרי ירושלים, מורכב מסירה, מרלו ומעט קברנה סוביניון. באף מורגשת עדיין עשבוניות קלה בצד רמזים לפרי שחור. הפה משלב מתיקות ומרירות נעימה וגם חמיצות שתומכת במבנה. יין רך ודי מאופק.

יין אדום יבש איתן 2016 של יקב ברקן (צילום: יח''צ)
יין אדום יבש איתן 2016 של יקב ברקן (צילום: יח''צ)

סדרת ברקן אלטיטיוד
את סדרת אלטיטיוד חיבבתי מהרגע שנולדה. משמעות המספרים על גבי הבקבוקים היא גובה הכרם בו גדלים הענבים. לעתים זהו אחד הגורמים המשפיעים ביותר על אופי היין. טעמתי יינות מגובה 624 מ' ו-720 מ', כי את שני אלה זכרתי לטובה עוד מיומם הראשון.  

ברקן, אלטיטיוד 624, קברנה סוביניון 2011: היין מרגיש צעיר לגילו, כאילו שזמנו לגמרי לפניו. שילוב של פירות שחורים בשלים עם אדמתיות ותיבול מתקתק. החמיצות עדיין די מרעננת. בהחלט יין מהנה, רך ונעים גם כיום. 

ברקן, אלטיטיוד 624, קברנה סוביניון 2003: באח הבוגר יותר הזמן כבר עשה את שלו, בייחוד באף הבשל, כי בפה הוא עדיין בועט ועוצמתי עם חמיצות מפתיעה. בסיום הוא אפילו עדין ומלטף ודי אלגנטי. הפתעה נהדרת. 

ברקן, אלטיטיוד 720, קברנה סוביניון 2003: אחד היינות היותר אלגנטיים ומעודנים בטעמה. עדיין יש בו מעין קרירות עשבונית, אופי די ברור ומוצק וטאנינים נוכחים. אחד הטובים. יין מרשים.

יקב ברקן - טעימת מתיישנים - איש הענבים  (צילום: מירה איתן)
יקב ברקן - טעימת מתיישנים - איש הענבים (צילום: מירה איתן)

סדרת סופרייר 
הסדרה הגבוהה של היקב, כוללת יינות מהכרמים והענבים המובחרים ביותר של ברקן. יינות שברובם אפשר למצוא שפע של דקויות בניחוחות, בטעמים ובמבנה. הסדרה מציגה את יכולת היקב, ולמרות שהיה לי לא פשוט עם עומס היינות האדומים בקיץ, נסחפתי לטעום ממנה ארבעה יינות.
 
ברקן, סופרייר, קברנה סוביניון 2000, דאבל מגנום: טעמתי וחשבתי לעצמי שזכות לטעום יין כזה מבקבוק דאבל מגנום גדול. את הגיל לא הייתי מנחשת לעולם כי ניחוחות הפרי עדיין טובים. שזיפים שחורים, וניל ותיבול, עם חך מורכב ומלטף. חוויה.
 
ברקן, סופרייר, קברנה סוביניון 2003: יין עשיר וכבד , קצת מתקתק, ועם זאת עדיין מהנה. אפשר בקצוות לחוש אפילו את המנטה, הפרי הבשל והשוקולד הפורצים מהכוס. החמיצות כבר לא בולטת, אך עדיין מאוזן ואלגנטי.

ברקן, סופרייר, פינוטאז' 2002 –  כאן הפינוטאז' במיטבו. גם פירותי בשל וגם תבלינים מתוקים ועץ נעים עם נגיעות קפה וטבק שעוטפים אותם. מאוד עשיר, עדיין מהנה וקטיפתי. יין נדיב ועדיין די עוצמתי. 

ברקן סופרייר קברנה סוביניון 1996 מגנום : אפשר להגיד "חי על הקצה", ועדיין חי ואלגנטי. אכן סדרה משובחת ביותר.

ברקן, סופריור 2016 (צילום: יח''צ)
ברקן, סופריור 2016 (צילום: יח''צ)

לבן אחד לסיום 
לסיום, רגע לפני היציאה לחום של צהרי היום, טעמתי יין לבן עכשווי מבית היוצר של עידו לוינסון. ברקן אסמבלאז' עלמון 2019 – מזני הענבים שרדונה, ויונייה, סוביניון בלאן. פרי טרופי עסיסי ותבלינים מזרחיים עדינים, מבנה שמנמן וחומציות נעימה יצרו יין אלגנטי והרמוני. מישהו פה יודע מה הוא עושה.