מחדל שיעלה ביוקר: חברת התרופות האמריקאית "מודרנה", העמלה על פיתוח חיסון נגד נגיף הקורונה, הודיעה היום (שלישי) על עיכוב הפצתו של החיסון. מנהלי חברות וחוקרי חיסונים אמרו לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי הסיבה לכך היא כישלונם של קבלנים פרטיים, שנשכרו על ידי חברת "מודרנה" לצורך גיוס מתנדבים לניסוי בחיסון שפותח נגד נגיף נגד קורונה.

חיסון לנגיף הקורונה: אלה המעבדות של המובילים בתהליך

לדבריהם, הקבלים לא הצליחו לגייס מספיק משתתפים שחורים, לטיניים ואינדיאנים לצורך הניסוי, ועל כן, לא יכלו המדענים לבחון את אפקטיביות החיסון על קבוצות אלה באוכלוסיה. כדי לפצות על המחסור, נאלצה מודרנה להאט את המחקר, והנחתה את הצוות המרכז להתמקד בהגדלת מספר המשתתפים בניסוי בקרב האוכלוסיות המדוברות.

נציין כי המאמץ למציאת מתנדבים לניסוי מתבצע כעת על ידי חוקרים אקדמיים, המנהלים קשרים ארוכי שנים עם ארגונים בקהילה שחורה ובקהילות מיעוט נוספות. כמו כן, חמישה חוקרים שלקחו חלק במאמץ למציאת החיסון, אמרו כי שגיאת הקבלנים נבעה מכך שגייסו במהירות חלק גדול ממשתתפי המחקר, כ-30,000 נבדקים, מבלי לייחס חשיבות לכך שרובם המכריע לבן.

בדיקות קורונה (צילום: רפי קורן,באדיבות בית החולים הלל יפה)
בדיקות קורונה (צילום: רפי קורן,באדיבות בית החולים הלל יפה)

"נגיף הקורונה מדביק כמעט פי שלושה שחורים בארצות הברית, מאשר אמריקנים לבנים", אמרו החוקרים והדגישו כי "גם מקרי התמותה באוכלוסיה זו כתוצאה  מהנגיף, גדולים פי שניים". כמו כן, המומחים טוענים כי "קהילות אלה נחשבות, באופן בולט, אוכלוסיות בסיכון גבוה בעיני עובדי שירותי הבריאות, מה שהופך אותם לראשונים העשויים להיות זכאים לחיסון חדש".

ד"ר פול אוונס, מנכ"ל המחקר הקליני, שחברתו נשכרה לבדיקת החיסון של מודרנה בחמישה אתרים שונים, הדגיש כי "המאמצים לרשום מתנדבים מרקעים מגוונים, במטרה לספק איזון אוכלוסין תקין מועדים לכישלון כמעט בכל היבט אפשרי".