משבר הקורונה פגע בכל העולם. יש תחומים שנפגעו יותר, אחרים פחות, אבל יש גם תחומים שדווקא זוכים לעדנה מחודשת. תחביב אספנות הבולים זוכה לפריחה בעקבות משבר הקורונה, שאילץ רבים מאיתנו לשהות זמן רב בבית.

"רואים התעוררות של אספנים בחו"ל. אנחנו מקבלים יותר הזמנות של בולי ישראל", אומר ל"מעריב" מנהל השירות הבולאי בדואר ישראל אלחנן שפירא. "אנחנו בהחלט מזהים בקרב המזמינים יותר בעלי מקצועות חופשיים, שבגלל הקורונה שוהים יותר בבתים. ההזמנות מגיעות בעיקר ממפיצים שלנו בחו"ל, אך גם דרך האינטרנט. הבולים הפכו לשגרירים טובים של ישראל".

גם יורם גלעדי, סוחר בולים ותיק ובעל עסק בתחום הבולאות ברחוב אלנבי 76 בתל אביב, מעיד על שיפור בעסקים בצל משבר הקורונה. "רואים גידול של 10%־20% בביקושים לאלבומים ואביזרי בולאות בארץ", הוא מספר. "מרבית האספנים בישראל הם מהדור הוותיק, שיחסית לא נפגע כלכלית ממשבר הקורונה וגם נאלץ לשהות יותר בבית. ישנם עשרות אלפי אספנים "רדומים" שיש להם בולים אבל הם לא עסקו בשנים האחרונות באספנות פעילה. עכשיו, בגלל הקורונה, יש להם יותר זמן פנוי לסדר את הבולים, אז הם חוזרים לתחביב האהוב ומזמינים יותר אלבומים ואביזרים".

אוסף בולים (צילום: משה כהן)
אוסף בולים (צילום: משה כהן)

בישראל קיימים כיום, על פי ההערכות, פחות מ־20 חנויות לאספנות בולים, כמחציתן בתל אביב. "אספנות בולים היא עולם ומלואו ואספנים עברו לדיגיטל", מוסיף גלעדי.

בשירות הבולאי, המנפיק 50 בולים בשנה בחמש הנפקות נפרדות, רשומים כיום כ־6,000 מנויים. "לפני 15–20 שנים היו 30 אלף", הוסיף שפירא. "רוב המנויים כיום הם אנשים מבוגרים, או בגילאי ביניים. יש לנו גם מנויים בגילאי 80 ו־90 . הדור הצעיר לא נכנס ברובו לאספנות בולים".

לדבריו, יש כוונה להחדיר בעתיד את אספנות הבולים גם לבני נוער. "בשביל זה צריך השקעה כספית של קורסים והדרכות, בשיתוף מוסדות חינוך. אם הקורסים יהיו חינם, אני מאמין שנראה בעתיד דור חדש של אספנים. בפיילוט שעשיתי במודיעין הייתה היענות רבה. לבולי ישראל גם יש ערך חינוכי והיסטורי. דרכם אפשר להכיר בזוויות נוספות את מדינת ישראל לדורותיה".