שר הרווחה איציק שמולי התייחס היום (רביעי) להתפשטות נגיף הקורונה, ואמר בראיון בכאן ב': "שיעורי התחלואה נמצאים כעת ברמה גבוהה וישנה התפשטות קהילתית, כך שעדיין לא ניתן להפעיל את תוכנית הרמזור". הוא הדגיש כי "צריך להסתכל על הפן הכלכלי, ולהתחיל לשחרר את הפעילות כלכלית במשק בצורה מדורגת, כאשר המטרה היא לא סגר - אלא להילחם בתחלואה ובמגפה הכלכלית". השר התייחס להשפעה האפידמיולוגית של מצב החירום: "אנחנו עומדים כרגע על אלפי חולים ביום ומתקרבים לנקודה שמעמידה בסכנה את יכולת הספיקה של מערכת הבריאות - חולים ימשיכו להתקבל, אך איכות הטיפול תרד". 

פירוט ההגבלות לפי תוכנית הרמזור. צילום: באדיבות פיקוד העורף

הוא ציין את התקנות הנכללות במצב החירום, בו המדינה נמצאת כעת. בהמשך נשאל על התקנות הרלוונטיות לצמצום ההפגנות: "צריכים להוריד את רמת התחלואה, עם שיתוף הפעולה של הציבור. אין מצב שהממשלה בצד אחר והציבור באחר", הדגיש, "צריכים לבנות מערכת לקטיעת שרשראות ההדבקה, כאשר נגיע לכמה מאות חולים ביום". שמולי הוסיף כי יש צורך בהענקת סיוע נוסף לבעלי עסקים - ליצור מתווה משותף, תוך פתיחה מדורגת של המשק. בנוסף, מערכי הרווחה מתוגברים כדי לדאוג לאוכלוסיות בסיכון, לקשישים ולנושא האלימות במשפחה".

מתי יהיה אפשר להערכתך לשחרר את המשק?
"השאלה תגיע לדיון בקבינט ובממשלה. צריכים לבצע פעולות לשחרור המשק אבל בצורה מבוקרת".

מבלי לחזור על הטעויות הקודמות.
"אני חושב שאין כל סיבה לא לשחרר פעילות הכוללת עסקים ללא קבלת קהל. אפשר גם להחזיר צעדים שונים כמו איסוף טייק אווי ממסעדות. לגבי קבוצת הגיל הרך, עליה אני אחראי - אי אפשר לשחרר את המשק בלי שהפעוטות יחזרו. מקומות עבודה ללא קבלת קהל ופתיחת המסגרות לגיל הרך אלו הצעדים הראשונים. אי אפשר להתעלם מנושא ההפגנות, שכן ישנו ניסיון בוטה ומתמשך להדביר חלקים מהדמוקרטיה, ונגד זה שרי כחול לבן והעבודה עומדים, אבל צריך להכיר גם בעובדה שהתקהלויות מהוות בעיה ברמת התחלואה הזו. צריך לאפשר מתווה מדורג גם בזכויות היסוד - אין סיבה להטיל מגבלות תנועה על ההפגנות ואפשר לאפשר הפגנה באמצעות שיירות רכבים, וקפסולות לפי מתווה שהיועמ"ש יאשר. צריך לקחת בחשבון שלא נוכל בבת אחת לחזור להפגנות של אלפי אנשים - כי הן עדיין מהוות בעיה. ההפגנות שהתקיימו בסופ"ש תחת ההגבלות השונות היו לא פחות עוצמתיות והדמוקרטיה לא התמוטטה".

הפגנות הקילומטר נגד נתניהו (צילום: הדגלים השחורים)

שמולי הוסיף: "אנחנו נמצאים במצב בו אנחנו צריכים לאפשר ככל הניתן את מימוש הזכויות, אבל אי אפשר אבל להתנהג כאילו אין מגפה". בהמשך השר נשאל על אחוזי התחלואה הגבוהים בקרב החברה החרדית. "יש פעולות שהיו צריכות להתבצע בעבר, ומודל הרמזור לא הופעל בזמן . אבל כרגע, במקום לבחון את העבר - צריך לשפר את העתיד", הסביר, "הנתון על אחוז החולים החרדים מדאיג מאוד. יחד עם זאת, בניגוד לאגדה אי אפשר כרגע ברמת תחלואה כזו, ופיזור כזה של החולים, להחיל סגר רק על הערים החרדיות - שכן 60 אחוז מהחולים במקומות אחרים לגמרי". הוא הדגיש כי "יש להוריד קודם את שיעורי התחלואה בצורה ניכרת, ורק אח"כ להפעיל את מודל הרמזור.

"כשיש עיגולי פינות, מתעסקים בנושאים פוליטיים ומבצעים משא ומתן עם הנגיף - הוא חודר עמוק ויהיו שוב נתונים כאלה", אמר והתייחס ברמיזה לסערת גילה גמליאל: "אני אחראי על עצמי, וכל אחד אחראי על עצמו. עלינו כמנהיגות ישנה אחריות יתרה בעניין הזה. אני מוטרד מהמצב במדינה ולא מתעלם מעוצמת המשבר". לדבריו, הדבר האחרון שצריכים כעת זה מערכת בחירות ושלטי חוצות שירחיבו את הפערים בין האנשים. "אני מקווה שאנחנו לא מתקרבים לבחירות, אך יכול להיות שלא תהיה ברירה, כי אם השרים מהליכוד וראש הממשלה לא יתעשתו ויבינו את חומרת המצב ואת הצורך לפעול לטובת האזרחים", הדגיש, "אני מזכיר שבגל הראשון סגרו את בית המשפט ואת משכן הכנסת, ואין ספק שבמצב כזה הדברים יחזרו וצריכים לעמוד שם".