תעשיית הפודקאסטים בישראל צוברת תאוצה בשלוש השנים האחרונות, וככל שהזמן חולף צצות יוזמות חכמות ומרגשות שמשתמשות בפודקאסטים כאמצעי חדש להעברת ידע וללמידה באופן נוח וידידותי למשתמש. בקיצור, הנה ארבעה דברים שקרו כאן ממש לאחרונה ואתם פשוט חייבים להכיר אותם: 

1. בקרוב: "מדעי הפודקאסט":

ובכן, לא בדיוק. כל מי שלמד באוניברסיטה מכיר את הפרזנטציות העתיקות והעבודות האקדמיות שנדרשים הסטודנטים להכין על שלל נושאים. לרוב מדובר במצגת, כיתה וסטודנטים שמשחקים בפלאפון ומחכים שהשיעור ייגמר. השנה, אוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע פתחה ביוזמה מקסימה ומקורית והפכה את העבודות הפרימיטיביות – למטלה שונה: יצירת פודקאסטים. הסטודנטים חוברו לתחנת הרדיו המקומית של האוניברסיטה ויחד הם כתבו תסריט, ערכו והגישו הסכתים בשלל נושאים אקדמאים שונים. 

בתחילה, לא כל הסטודנטים התחברו לרעיון (בכל זאת, אין רפרנסים) אבל בסיום, השתכנעו כי מדובר דווקא בשינוי מרענן ואפקטיבי ("זו הייתה חוויה מדהימה, למדתי כמה קל ונגיש זה להפיק תוכנית וכן איך להעביר מסר ודעה לאנשים מכל העולם", סיפר אחד מהם). בגוף כה שמרן ומקובע כמו האקדמיה, משמח לראות שהטכנולוגיה והמודרניזציה משתלבות בהרמוניה ומגוונות את השגרה הרגילה והבנאלית של הלימודים הסטודנטיאליים. ואם לא די בכך, בשנה הקרובה הפודקאסטים עתידים להשתלב גם בקורסים ותוכניות נוספות. מדהים!

פודקאסטים אונ' בן גוריון (צילום: דני מכליס)
פודקאסטים אונ' בן גוריון (צילום: דני מכליס)

לשמיעת הפודקאסטים של אונ' בן גוריון בנגב. 

2. התייאשתם מהמסע אחר חיפוש פודקאסטים לילדיכם? לא עוד!

אחת מהשאלות היותר נפוצות בקהילות פודקאסטים בישראל היא אילו פודקאסטים הכי מתאימים לילדים? כתשובה ראויה לכך, הרים את הכפפה יובל מלחי, מוותיקי הפודקאסטרים בישראל, ויצר את אפליקציית "פודקאסטים לילדים", וכשמה כן היא – אוסף הפודקאסטים המיועדים לגילאים הצעירים, ללא פרסומות או תוכן ממומן.

כרגע האפליקציה בתחילת דרכה, ועדיין לא מעוצבת באופן הכי נגיש או ידידותי למשתמש, אך בשורה התחתונה, היא עושה את העבודה ובעיקר – עונה על אחת השאלות הכי מאוסות בסצנת הפודקאסטים בישראל. 

3. שלום במזרח התיכון? עכשיו גם בפודקאסטים!

שגרירויות, מסחר, ספורט – מאז נחתם ההסכם ההיסטורי עם איחוד האמירויות דובר כאן על לא מעט סוגי שת"פים פוטנציאליים בין המדינות, אבל עד שינוע משהו - יש כאלה בינינו, כאן בתעשיית הפודקאסטים, שכבר יצרו שת"פ מעניין משלהם. יוסי פורקוש וחגי גולדובסקי, יוצרי ומגישי פודקאסט "המנגל", ראיינו פחות משבועיים לאחר חתימת ההסכם את אדנן אל נוראני, יו״ר הדירקטוריון של אחת ממשפחות המלוכה באמירויות, איש עסקים הארד-קור העוסק ביום-יום ביזמות והשקעות.

בפודקאסט השלושה דיברו על התעניינות האמירויות בסטארט-אפים ישראליים, המנטליות העסקית של המקומיים, כללי ההתנהגות באמירויות ועל ההבדלים בין התרבויות. האזינו, מי יודע? אולי האקזיט הבא שלכם יגיע דווקא מדובאי היוקרתית.

4. מבעד לחלוקים ולמסכות: קולם של הרופאים והרופאות

בתקופה זו, יותר מתמיד, העיסוק סביב האתגרים איתם מתמודדים הצוותים הרפואיים מרקיע שחקים – וכאילו כמענה מושלם, הופק בבית החולים "הדסה" פודקאסט ייחודי למצב. העיתונאי נועם פתחי מראיין ב"קול אנשי הדסה" כמה רופאים ורופאות נבחרים מהצוות הרפואי של ביה"ח לשיחות קצרות בנושאים שונים ומרתקים, ביניהם: איך עובד תהליך ההשתלה? מה הכי מרגש בתפקיד היולדת? ואיך מתנהל חדר המיון תחת לחץ? 

קיריל גרוזובסקי, מתאם ההשתלות של בי''ח הדסה (צילום: דוברות בית החולים הדסה)
קיריל גרוזובסקי, מתאם ההשתלות של בי''ח הדסה (צילום: דוברות בית החולים הדסה)

הפודקאסט הוא אישי ואנושי, מתמקד בעיקר בנקודת מבטם הסובייקטיבית של הרופאים ופחות מתעמק בעובי קורת הרפואה. לכן, הוא מתאים לכל מי שתהה איך עוברים הצוותים הרפואיים את התקופה הזו, ובכלל, איך נראים חייהם של רופאים בישראל. בעיניי, זו יוזמה רלוונטית ויעילה שמנגישה באופן ישיר תחושות, חוויות ורגשות של אנשים שהמפגש עמם לרוב קורה בנסיבות מצערות. בתוך כך – נותר רק לקוות שנצליח בהמשך להכיר ולשמוע בעלי מקצוע נוספים שתחושותיהם כמעט לא מגיעות לידי ביטוי. ועל הדרך, נרוויח עוד כמה פודקאסטים איכותיים.