סא"ל (במיל') דני פרל, שהיה קצין צעיר בסיירת שקד בקרבות העקובים מדם בסיני במלחמת יום הכיפורים, שבה נהרגו 32 מלוחמיה, תיעד ביומן אישי מרגש ביחד עם חבריו לפלוגה את הימים הקשים והאירועים שהוא וחבריו חוו במשך ימי הלחימה.

בפרוץ מלחמת יום הכיפורים, היה פרל, אז בן 21, קצין בדרגת סגן משנה ופיקד על צוות בבסיס טסה בסיני. ביום השלישי של המלחמה הוא מצא יומן ושמר עליו עד לסיום הקרבות.

"נכנסתי לבונקר מפוצץ כמעט עד היסוד כדי לחלץ נפגעים ובמקרה מצאתי יומן רישומים צבאי", הוא מספר, "החלטתי להפוך אותו ליומן של הצוות בו כל הלוחמים שלי ואני נוכל לפרוק, בידיעה שלא כולנו נזכה לקרוא אותו בסיום המלחמה".

מלחמת יום הכיפורים בצבע

היומן הפך למקום המפלט של החיילים, שהביעו בו את רגשותיהם וחוויותיהם הקשות. "הלוחמים מכל הפלוגה, פלוגה ד', הגיעו לרשום ביומן שלי. זאת הייתה הדרך של כולנו להימלט לכמה שניות מהמציאות שפקדה אותנו. יש כאלה שציירו, רשמו ואף היו כאלה שהשאירו מכתבים ותובנות מהמלחמה", סיפר פרל.

את ליל 15 באוקטובר הוא לא ישכח לעולם. "המצרים זיהו אותנו והנחיתו עלינו מכת אש קשה. באותו מקום נהרגו תשעה לוחמים, ביניהם מפקד הפלוגה סרן אלי שגיא ז"ל והרס"פ סמ"ר עמרי עצמון ז"ל", משחזר פרל את השעות הקשות, "שניהם היו מהלוחמים שמצאו נחמה בכתיבת היומן. כיום אלה הזיכרונות האחרונים שנשארו מהם".

כמדי שנה, לציון פרוץ מלחמת יום הכיפורים, מציג פרל את היומן, שהפך למסמך היסטורי מרתק. בשני העשורים האחרונים הוא מוביל פרויקט ייחודי עם צוות מוותיקי סיירת שקד, וגם ותיקי חטיבת גבעתי.

חזית הדרום במלחמת יום הכיפורים (צילום: ארכיון משרד הביטחון)
חזית הדרום במלחמת יום הכיפורים (צילום: ארכיון משרד הביטחון)

"אנחנו מלווים את גדודי החטיבה לאורך ימי הגיוס, ההשקעות והמסעות", הוא מספר. "אנחנו לא מפספסים שום אירוע משמעותי. בחום ובקור אנחנו נהיה שם בשביל הלוחמים ונמשיך את המורשת".

רב סרן אייל מייזל, כיום מפקד פלוגה בגדוד שקד, ממחיש את שיתוף הפעולה יוצא הדופן: "זו חוויה מדהימה. תוך כדי מסע ותעסוקה מבצעית, בכל מקום בארץ, לפגוש את ותיקי הסיירת שתמיד נמצאים ונוכחים להעביר את המורשת לדור הצעיר. הם נותנים המון כוח ותמיכה, לי ולחיילים, מקשרים אותנו לעבר שלנו ובכך מעצימים את העתיד".