חוק ההפגנות

עכשיו כבר "בכירים בליכוד" מספרים, בעילום שם כמובן, שהסיבה היחידה לכך שנתניהו ממשיך להתעקש על סגר מוחלט ואי־פתיחה של עסקים קטנים (שעומדים במגבלת העשרה אנשים בחלל סגור) היא סוגיית ההפגנות. אתמול נפל דבר ושני בכירים, ישראל כ"ץ וגדעון סער, אף העזו לשים נפשם בכפם ולהודיע בגלוי שסגירת העסקים הקטנים מיותרת ונעשית ממניעים לא ענייניים. הודעה נמסרה למשפחותיהם.

העובדה שומטת הלסתות הזו נחשפה במהלך ישיבת ועדת החוקה ביום חמישי האחרון. היועצים המשפטיים הסבירו לח"כ איילת שקד שמתן היתר לעסקים הקטנים לפעול משמעותו ביטול מיידי של "מצב החירום המיוחד מאוד", שמשמעותו ביטול איסור קיום ההפגנות. כשנשאלו אם פירוש הדבר שהעסקים נשארים סגורים כדי שלא יהיו הפגנות, שתקו.

תהלוכה מתוך ההפגנות בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

צריך לחזור על זה שוב, ושוב, ושוב: ראש הממשלה קובר את המשק הישראלי ודוחף מאות אלפים לעוני, כי אצלו בבית לא מסוגלים לשאת את ההפגנות המתקיימות מול מעון ראש הממשלה בירושלים. כל מי שמכיר את בועת הטירוף הבלפוראית יודע את זה. כל מי שבקיא בדיונים השונים בקבינט הקורונה ובפורומים נוספים יודע שכל האנרגיה של נתניהו מושקעת בהמשך עצירת ההפגנות. 

יש לו סיבה טובה: משפחתו הגרעינית מפנה אליו אנרגיה גרעינית כדי שיספק את הסחורה. "מקריבים למולך עסקים ואנשים ללא כל צורך אמיתי", אמר אתמול בכיר בליכוד למי שאמר. האמת המזעזעת מתייצבת בפנינו במלוא עוצמתה. המולך הוא עירום. ועוד לא דיברנו על המלכה.

את האתנחתא הקומית סיפר אתמול השר לענייני "כוח, כבוד וכסף", כלומר יו"ר הקואליציה מיקי זוהר. הוא ביקש להתעמר בח"כ רם שפע, יו"ר ועדת החינוך (כחול לבן), וצייץ את הציוץ הבא: "אחרי שהצביע בניגוד לעמדת הקואליציה בעניין חוק ההפגנות, כך בוחר להתבטא ח"כ רם שפע...". כן, מיקי זוהר קורא להצבעה על הארכת מצב החירום המיוחד והפעלת התקנות לשעת חירום, בשם האמיתי שלה: חוק ההפגנות. זה החוק, ואין בלתו. זוהר סיפק לנו את מה שמכונה "דברי הסבר" הבאים בדרך כלל בשולי הצעת החוק. מבלי משים, הסגיר את הקנוניה כולה: ההפגנות, זה מה שמעניין את נתניהו. זה, ורק זה.

הפגנות בת''א (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנות בת''א (צילום: אבשלום ששוני)

העסקים הקטנים הם עמוד השדרה של המשק. אנשים שבנו חלומות, לקחו הלוואות, השקיעו כל מה שיש להם במפעל חיים שמפרנס אותם ועוד כמה משפחות. הם פחות מעניינים את נתניהו. הוא לא מתעניין במשק הבית שלהם, אלא במשק הבתים שלו. לא מפעל חייהם נמצא על כף המאזניים, אלא חייו שלו וחירותו האישית. 

קיסריה כולה רושתה גדרות ברזל על המדרכות, כדי שלא יהיה אפשר להפגין מול הווילה הפרטית. המשק כולו הוכנס לעוצר כדי שהמפגינים לא יוכלו למחות מול בלפור. אם נתניהו היה מתנהג בשיקול דעת ובאחריות, הוא היה צריך להפעיל את תוכנית הרמזור של פרופ' גמזו מיד לאחר שפורסמה.

אם היה לו מצפון, הוא היה צריך להטיל סגר על הערים האדומות (ברובן חרדיות) ועל מוקדי התחלואה. אבל אין לו. הוא מטפל רק בעצמו ובבני ביתו. להרגיז את החרדים? השתגעתם? הם הרי החברים הנאמנים והבכירים ביותר בגוש החסינות שלו. זהו סדר העדיפויות שלו. גם בליכוד יודעים את זה.

הטור המלא התפרסם במעריב סוף השבוע.