שעות ספורות לאחר כניסת ההסכם לתוקפו: לאחר שבועיים של לחימה באזור, ארמניה ואזרבייג'ן סיכמו על הפסקת אש בחבל נגורנו-קראבך, שנכנסה לתוקפה היום (שבת) ב-11 בצהריים. שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, הוא שתיווך בשיחות הדיפלומטיות בין הצדדים ובישר את ההודעה.

כשעה בלבד לאחר כניסת ההסכם לתוקפו, דיווחו כלי התקשורת באירופה על דיווחים אודות הפרות הדדיות של ההסכם שהתגבש. דובר משרד הביטחון הארמני אמר כי אזרבייג'ן תקפה באזור שמכונה קרקמבלי בשעה 12:05. יצוין כי לפני כניסת ההסכם לתוקף, שני הצדדים האשימו זה את זה בשימוש באזרחים כמגן אנושי. 

מוקדם יותר היום, בהצהרה משותפת עם נציגים מארמניה ואזרבייג'ן, הודיע לברוב כי ההבנות הושגו בתום שיחות שנמשכו כאחת עשרה שעות במוסקבה, בהוראת הנשיא ולדימיר פוטין. עוד הוסיף לברוב כי הפסקת התוקפנות צריכה להיות מלווה בשיחות של יישוב הסכסוך באופן סופי.

לחימה בגבול ארמניה-אזרבייג'ן (צילום: רויטרס)

רוסיה הביעה עניין רב במשבר מראשיתו, בשל מיקומו האסטרטגי החשוב של החבל הארץ וכן בשל ההסכמים הביטחוניים עליהם היא חתומה עם ארמניה וקשריה החמים עם אזרבייג'ן. טורקיה, בעלת בריתה של אזרבייג'ן, טרם הגיבה להסכם. 

הלחימה בנגורנו קראבך החלה בסוף חודש ספטמבר, ותושבים רבים נעקרו מבתיהם. נשיא איראן, שארצו גובלת בשתי המדינות הנלחמות, התריע כי הלחימה באזור עשויה להצית מלחמה אזורית. עוד אמר לפני מספר ימים כי מדינתו תומכת בהשגת הבנות ובהפסקת התוקפנות. 

גבר הולך בהריסות בניין מגורים באזרבייג'ן (צילום: רויטרס)
גבר הולך בהריסות בניין מגורים באזרבייג'ן (צילום: רויטרס)

המובלעת האזרית, שרוב תושביה הם ממוצא ארמני, התנתקה מאזרבייג'ן עם קריסתה של ברית המועצות. זהו סבב הלחימה הנרחב ביותר במקום מאז שנות ה-90.