שר המדע והטכנולוגיה, יזהר שי (כחול לבן), שוחח הבוקר (ראשון) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM אודות המשבר הקואליציוני בין כחול לבן לליכוד, וכן תקף את שרת התחבורה, מירי רגב, על רקע אמירתה לאייל ברקוביץ' כי לא ימונה למאמן נבחרת ישראל בכדורגל בעקבות ביקורתו על הליכוד.

מירי רגב מתעמתת עם ברקוביץ' (צילום: צילום מסך קשת 12)

בוקר טוב השר שי.
"בכחול לבן החלטנו שאנחנו לא ניתן לא לרה"מ ולא לאנשי הליכוד, שבשבוע האחרון הכריזו בציניות גדולה שהם הולכים לעשות סיבוב על אזרחי ישראל, לא ניתן לזה לקרות. יש מיליונים של אזרחים מודאגים, קרועים מדאגה, יש בעיות בריאותיות ובעיות של פרנסה, סכנה של מיליון ומשהו מובטלים, עשרות אלפי עסקים שקורסים ובליכוד החליטו שלא ועשים תקציב כי הם רוצים לפרק את הממשלה. אנחנו החלטנו שאם רוצים לעשות את הסיבוב הזה על אזרחי ישראל, בנימין נתניהו לא יהיה רה"מ הבא נקודה".

תסביר לאט, איך תעשו את זה?
"יש שורה של צעדים שרובם במישור הפוליטי ואנחנו מתחילים ליישם אותם כדי לדאוג לכך שהאיום הזה יוסר מעל ראשם של אזרחי ישראל. חשוב להבין, זה לא איום עלינו מי שרוצה לפרק את הממשלה יכול לעשות את זה מחר בבוקר".

בוא נפסיק עם הסיסמאות, איך זה מסתדר? כחול לבן ובנט, כחול לבן והמשותפת, כחול לבן ולפיד? איך תעשו את זה, אתה מדבר על הקמת ממשלה חדשה.
"הזכרת את השם הנכון, כחול לבן נמצאת שם בכל אחת מהתצורות שימנעו את הסיבוב הזה על אזרחי ישראל, זה לא רק עניין של תצורות פוליטיות בכנסת. יש צעדים נוספים שאפשר לנקוט בהם, אני לא אפרט את האסטרטגיה. אנחנו אתמול הבהרנו את המסר: מי רוצה לעשות את זה, ימצא אותנו שם כדי להגן על אזרחי המדינה".

יש גורמים בליכוד שמוכנים לחבור אליכם כדי לבצע את המהלך להחלפת נתניהו?
"יש גורמים בכנסת שבאורח פלא חושבים שטובת המדינה חשובה יותר מטובת אינטרסים פוליטיים צרים, של מי שלא מוכנים לחשוב על טובת אזרחי ישראל".

בליכוד?
"בכנסת ובכל מי שנמצא בתואר חבר כנסת, אני לא אפרט שמות אבל חשוב שתבינו".

אבל יש דיאלוג עם אנשי הליכוד? 
"אנחנו מדברים עם כל מי שנמצא בכנסת שחשובה לו מדינת ישראל וחשוב לו להגן על אזרחי מדינת ישראל. נעשה כל דבר כיד לעצור את הטירוף הזה כי לא ייתכן שעל חשבון שלומם בריאותם וכלכלתם של אזרחים ישראליים, מישהו ינסה לעשות פה סיבוב פוליטי ציני".

אתה רואה תרחיש שבנט תומך בכם ויוצא נגד נתניהו?
"אני רואה הרבה אפשרויות. אני רק רוצה להבהיר, מי שרוצה לפרק את הממשלה, בבקשה, יכול לפרק, אבל שיעביר תקציב קודם, אחרי זה אפשר לפרק את הממשלה. התקציב מגן על כל האזרחי ישראל, כולל מצביעי ליכוד, המינוס עד כמה ששמעתי לא מבדיל בין איש ליכוד לכחול לבן, בין יהודים וערבים, כך גם ההתעללות הכלכלית באזרחי ישראל. יש הרבה מאוד מצביעי ליכוד מובטלים, חולים שפרנסתם והעסק שלהם עומדים בסכנה, והנה בא יו"ר הקואליציה מיקי זוהר ומספר לכולנו בגאווה גדולה שהוא לא יעביר תקציב כדי לפרק את הממשלה. אדון מיקי זוהר, תפרק את הממשלה מחר בבוקר אם אתה כזה גיבור, אל תתעלל באזרחי ישראל, אל תעשה את הסיבוב הזה עליהם ולא עלינו".

אנשי נתניהו שומעים את מה שאתה אומר, 'זה ברור שהוא יוביל לבחירות כי זה מה שהוא רוצה'.
"אם הוא יביא לבחירות אנחנו הודענו אתמול מה יהיו התוצאות של המהלך הזה. אני חושב שהוא יעשה טעות, בחירות לאזרחי ישראל הם לא טובות, אבל בבקשה הוא רוצה לפרק את הממשלה, מחר בבוקר יכולים שרי הליכוד לעזוב את הממשלה ולהחליט על פירוקה ליתר דיוק, אנחנו נישאר שם אנחנו נמצאים פה כדי להגן על הבריאות של אזרחי ישראל, על הכלכלה שלהם, על כל מה שצריך אנחנו בסדר ילדים גדולים, אם אתם רוצים לפרק את הממשלה תפרקו אבל אל תאיימו על אזרחי ישראל".

אתה שקלת לפרוש מהממשלה בעצמך.
"אני אכן חשבתי כך ובסוף השתכנעתי, ואני שמח ומי שדיבר איתי היה יו"ר כחול לבן, בני גנץ, ששכנע אותי שבכך שאעזוב את הממשלה לא אחזיר אף מובטל לעבודה, לא אעזור במאבק המשמעותי מאוד בקורונה ולא אעזור לכחול לבן להיות המבוגר האחראי".

היום אתה חושב הפוך.
"אני לא חושב הפוך, אני חושב אותו דבר, היום אני יודע שאנחנו הולכים לעשות את מה שצריך כדי להגן על אזרחי המדינה ולעשות את מה שנכון עבור כולם".

למרות ההתפטרות של אסף זמיר, לא צפוי גל התפטרות נוסף?
"אין גל וזה לא חשוב. כחול לבן עומדת מאוחדת ועושה מה שצריך כדי לטפל בבעיות הגדולות של מדינת ישראל, הבעות האלה לא האיומים ולא הקשקושים זה התקציב ועכשיו הליכוד מתעקשים על תקציב לשבוע, זה מה שהם רוצים להעביר במקום לטפל במדינת ישראל".

2020.
"כן, זה ההישג הגדול שבו גאים בליכוד, כל מתראייני הליכוד מספרים בגאווה לקהל".

טוב שהתעוררתם והבנתם שמנסים להשיג עוד נקודת יציאה לנתניהו לבחירות.
"אני חושב שהיינו ערים די הרבה זמן אבל גם הבנו שהם רציניים. הם באמת הולכים להתעקש על לגרום עוול נוראי לכל אזרחי ישראל, כולל הליכודניקים".

אולי זה שבעה מנדטים בסקרים שגורמים לכם פתאום להיות יותר מיליטנטיים? אין מה להפסיד.
"אנחנו מסתכלים על טובת אזרחי ישראל, הסקרים יכולים לעמוד בצד כרגע כי הם לא רלוונטיים. מה שרלוונטי זה הנזק האדיר שבליכוד תכננו והם לא היו כך מפורשים עד השבוע האחרון, עכשיו כשיצא המרצע מן השק, וברור שמה שהם רוצים לעשות זה לגרום נזק כלכלי אדיר למדינה בכך שהם עושים סיבוב שהם חושבים שהם מאיימים עלינו, אנחנו חייבים להיות שם. אין מישהו אחר שיהיה שם במקומנו שאלתם למה נשארתי? כי אין מישהו אחר. אין מי שיגן על הטירוף הזה, שיעשה סדר".

שבעה מנדטים יכולים לקחת את הגה השלטון?
"זו לא שאלה רלוונטית כי בליכוד לא מתכוונים לקיים את הסכם הרוטציה, הם מתכוונים לפרק את הממשלה הזאת מתי שבא להם, אנחנו נקבע את הכללים ואם הם יפרקו את הממשלה הם ינסו לחפש להם מנהיג אחר ויעשו סדר בשורות שלהם. בנימין נתניהו לא יהיה ראש ממשלת ישראל והליכוד יעמדו ויסתכלו איך קורים תהליכים שמגנים על אזרחי המדינה, שינסו".

כלל ראשון שאתם קובעים?
"אנחנו קובעים הרבה כללים הכלל הראשון הוא עבודה מסודרת שדל הממשלה לטובת האזרחים דרשנו מיוני מפכ"ל סוף סוף, מינוי של פרקליט מדינה אנחנו רוצים לעשות סדר בעבודת הממשלה למשל לכנס את הממשלה. הנה דבר נדיר שצריך לקרות במקומותינו וכמובן תקציב ודברים אחרים. הכלל הראשון שלנו - ישראל צריכה ממשלה מתפקדת".

אם זה לא קורה אתם לא שם?
"להפך, אנחנו פה לעשות סדר ומי שלא רוצה להיות שם שילך הביתה, אין שום בעיה. גם הליכוד יכולים לעזוב את הממשלה, לא רק אנחנו".

מה הדד ליין, אם אין התקדמות עם התקציב?
"אם נראה בימים הקרובים שאין הוראות מפורשות, ואנחנו גם בודקים, כדי להכין תקציב מדינה והוא עולה על שולחן הממשלה, אנחנו יודעים שפני רה"מ להסב נזק אדיר לאזרחי מדינת ישראל וללכת לבחירות, אנחנו נפעל בהתאם".

בליכוד מזלזלים בכם, אומרים שזה אקדח בלי כדורים.
"הליכוד מזלזלים באזרחי ישראל. מי שלא רוצה להכין תקציב, זה אומר שלא יהיו תקציבים ממשלתיים לקידום פרויקטים, לעשות הרבה דברים שתקועים במדינת ישראל כבר שנתיים, מי שמזלזל בעניין התקציב מזלזל בבריאות הציבור וביכולת של מדינת ישראל להתאושש מהמשבר".

כדי לקחת את השלטון מנתניהו, עזרו גם במשותפת?
"אנחנו נעשה את כל מה שצריך פוליטית ובמסגרת המעגלים הפוליטיים כדי לא לאפשר לאף אחד להתעלל באזרחי ישראל".

ערכית אתם מוכנים?
"הערכים שלי אני מכיר ושלם איתם".

היום אתה לא אומר כלום.
"מה אתם רוצים שאתן טבלה?"

אתה לא עונה, אני שואל שאלה פשוטה, אני שואל האם תעזרו בליכוד אתה לא עונה, במשותפת ואתה לא עונה.
"עניתי, נעבוד עם כל מי שרוצה כמונו בטובת כלל אזרחי ישראל, ונעשה כל מה שצריך ואפשרי במסגרת החוק והפוליטיקה כדי למנוע את הסיבוב הציני הפוגעני".

לא אומר לא על שום דבר, כולם בסדר?
"כולם בסדר אם הם חושבים שמדינת ישראל היא הדבר החשוב ואזרחי ישראל הם האנשים שצריך לדאוג להם, ולא ג'ובים ודברים אחרים במסגרת שרי הליכוד".

אפרופו ג'ובים, ראית את הריאיון של מירי רגב?
"לצערי ראיתי".

מה אומר?
"אני לא הולך לתת לה את התענוג של להתייחס לדברים שנאמרו שם, הרי זו הייתה המטרה, שכולנו נדבר על הקשקוש הזה במקום לדבר על הכישלון של הטיפול באזרחי ישראל ובכלכלה".

ספין מתוכנן?
"אני לא יודע מה זה היה, אבל מי שקורא למפגינים אנרכיסטים, שמאלנים קיצוניים, מפיצי מחלות, אני לא צריך להתייחס לדברים אחרים שהיא אומרת בטלוויזיה בצורה כזו או אחרת".

השפה, הבוטות.
"אומר שוב, אם אדבר על זה ואם אנחנו מבזבזים זמן על זה אני משרת את המטרות שלה להסב את תשומת הלב והיא עשתה את זה מצוין, היא אומנית בלעשות את הדברים האלה כדי לגרום לכולנו לדבר על הדבר הלא נכון".

לא המהות, שיכול להיות שגורמים בליכוד ממנים אנשים עפ"י האינטרסים הפוליטיים הצרים שלהם, אלא הניסיון של מירי רגב ואחרים לעשות ספין בחדשות?
"הנה הולך איתכם, כיוון שהחלטתם לבזבז זמן על הנושא זהה. הגברת..."

אנחנו לא חושבים שזה בזבוז זמן, זה עניין מהותי.
"אם היא באמת אמרה בגאווה, שהיא כליכודניקית, שרה בממשלה, דואגת לג'ובים במשרות הציבורית בישראל, אך ורק לאנשים שתומכים בליכוד זה דבר חמור מאוד".

היא אמרה דבר יותר חמור.
"אז מישהו צריך לחקור את העניין הזה".

יש עבירה פלילית?
"אני לא יודע, אבל אם היא התכוונה בגאווה גדולה שהיא כשרה בליכוד מסדרת ג'ובים רק לאנשים שתומכים בליכוד, או חלילה מונעת ג'ובים מאנשים שמתנגדים לליכוד..."

'אני אדאג שאתה לא תהיה', אמירה חמורה.
"יבדקו היועמ"ש והמשטרה האם יש חשש לעבירה פלילית, ואם יש דבר כזה השרה צריכה לתת על כך את הדין או הסברים לציבור וכו'. אבל זה במישור הפלילי רשמי חוקי, במישור הערכי-מהותי-מוסרי בושה וחרפה שכך מתבטאת שרה בממשלת ישראל והנה בזבזנו על זה דקה שלמה בריאיון".

אתה מסכים עם האמירה שיש גורמים שהם ארגון פשע בהנהגת המדינה?
"לא יודע".

אתה בפנים.
"אני לא מכיר גורמי פשע בממשלת ישראל".

התנהלות של ארגון פשע.
"אני מכיר אנשים בממשלת ישראל שלא שמים את האינטרס הציבורי בראש מעייניהם וזה חמור מאוד, זה פשע במובן המוסרי לא מכיר ראשי ארגוני פשע

הכוונה לדפוס ההתנהגות.
"הפשע המוסרי הוא לנסות לעשות סיבוב על אזרחי ישראל בתקופה הכי קשה לרוב אזרחי המדינה, לאיים היום על האזרחים שלא תהיה כלכלה, לא יהיה תקציב, שהממשלה לא תדאג להם אלא תמשיך להתנהל בצורה שפוגעת בכל אזרחי המדינה, זו התנהגות פושעת במובן המוסרי בעליל".