המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, אמר היום (ראשון) בראיון לכאן ב' כי הוא בהחלט רואה מגמה חיובית בירידה בתחלואה. לדבריו, הוא מעריך כי המגמה צפויה להימשך בזמן הקרוב, והוא מאמין שלא צפויה בימים הקרובים עליה בתחלואה מפני "שאפשר לראות שבמרבית המקומות בארץ נשמרו ההנחיות ולא ראינו אירועים המוניים בסוכות ובשמחת תורה".

פרופ' גרוטו הסביר כי במשרד הבריאות קבעו רף ברור ליציאה מהסגר, תוך הקפדה על יציאה מדורגת. לדבריו, המטרה בשלב הנוכחי היא להגיע למצב של כ-2,000 נדבקים חדשים מדי יום. גרוטו הבטיח כי במשרד הבריאות מבינים שעליהם לשמור על מספר גבוה של בדיקות על מנת לוודא שאחוזי הבדיקות החיוביות נותר נמוך.

כאשר נשאל על הירידה בכמות הבדיקות בימים האחרונים אמר כי חלה ירידה בהיענות הציבור להיבדק, בין השאר בגלל החגים. פרופ' גרוטו הבהיר כי במשרד הבריאות מעוניינים לבחון את המצב לאורך כל השבוע, באופן מלא, לראשונה ללא חגים במהלכו ואף הבהיר: "קורא לכולם לצאת להיבדק. השבוע כל המתחמים של הבדיקות יהיו בטוחים לכל דורש ללא צורך בהפניה".

המשטרה אוכפת את הסגר. צילום: רון ירקוני יחסי ציבור

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות אמר כי כבר ביום ראשון בשבוע הבא אנו צפויים לראות הקלה במגבלות הסגר. בשלב הראשון צפויה פתיחה של עסקים קטנים שאינם מקבלים קהל. בנוסף, צופה פרופ' גרוטו כי גני הילדים יפתחו אף הם כבר ביום ראשון הבא, ב-18 לאוקטובר. בנוגע לשאר מערכת הבריאות הבהיר כי התכנית היא לפתוח את הלימודים בכיתות א'-ד', ככל הנראה כשבועיים אחרי פתיחת הגנים. פרופ' גרוטו הבהיר כי פתיחת מערכת החינוך הייתה אחת הסיבות המרכזיות להתפרצות המחודשת של המגפה, בייחוד בכיתות ה' ומעלה, לכן פתיחת הכיתות הגבוהות לא צפויה בקרוב, "לא לפני שנדע לייצר ודאות לגבי מצב המגפה בארץ".

פרופ' גרוטו נשאל גם על ביקורי משפחות, בדגש על קרובי משפחה מבוגרים וכן פתיחתו של נתב"ג. לדבריו, שני הדברים תלויים באופן מובהק בהקלה במגבלת התנועה והוא מעריך שמגבלה זו תוסר ביום ראשון הבא.

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי אמר היום: "מערכת הבריאות לא קורסת. היא עובדת קשה, עומדת בלחצים וחלק מהצוותים עומדים בלחצים, אבל היא עומדת בגבורה ומעניקה טיפול אופטימלי. המערכת הזו רעבה למה שהיא צריכה לטפל בו באמת, והיא עומדת בכבוד".

בתוך כך, ראש עיריית תל אביב רון חולדאי כתב בחשבון הטוויטר שלו: "הגיעה השעה לפתוח את מוסדות התרבות תחת מגבלות והנחיות. באולמות לא מדברים ולא מסתובבים. הם בוודאי פחות מסוכנים מקניונים וחשובים לא פחות ממסגרות החינוך. אני רוצה להאמין שהמשך הסגירה אינו נובע מחוסר הבנת חיוניותן של תרבות ואמנות בחברה".