"רבים מבעלי העסקים הקטנים פתחו בצורות שונות, אבל רובם חששו לעשות את זה בגלוי כדי לא לקבל קנסות", כך אמר היום (ראשון) ל"מעריב" תמיר ברליקו, מארגן מחאת "לא יהיה בסגר". לדבריו, המדינה מאלצת בעלי עסקים להיות קומבינטורים. "חלקם פותחים עם חצי תריס פתוח ודלת סגורה שנפתחת רק כשהלקוח מגיע וכאלה שמגדירים את עצמם כעסקים בתחומים אחרים", סיפר, " מוכר צעצועים שמוכר למכור מסטיקים, מוגדר כעסק בתחום המזון".

הפגנת העצמאים בכיכר רבין (צילום: אבשלום ששוני)

הוא ציין כי "אנשים מבוהלים ולא רוצים להיחשף, אבל אנחנו מרגישים רוח גבית חזקה. מדוע צריכים ללכת בצורה עקומה, במקום לסייע לבעלי העסקים הקטנים לפתוח ולהתפרנס?". ברליקו, שהוא עצמו מסעדן, התריע כי עשרות אלפי עסקים קטנים עלולים להיסגר בעקבות הסגר המתמשך. "בארץ קיימים כ-600 אלף עסקים קטנים ועל פי ההערכות, כעשרה אחוזים מהם כבר נסגרו", הסביר, "אם הסגר יימשך – עלול להיות צונאמי של סגירת עסקים רבים נוספים שלא יצליחו לשרוד".

תמיר ברליקו, מארגן מחאת ''לא יהיה סגר'' (צילום: באדיבות המצולם)
תמיר ברליקו, מארגן מחאת ''לא יהיה סגר'' (צילום: באדיבות המצולם)

הוא הודיע שהמאבק הציבורי אותו הוא יזם צפוי יימשך - עד שהמדינה תאפשר לכל העסקים הקטנים לפתוח. "אנחנו שומרים על ההנחיות של משרד הבריאות ואין הצדקה שלא נפתח. 60% מהעסקים הקטנים הם משרדים. מדוע הם לא יכולים לפתוח רשמית?", הסביר עוד. 

 במהלך היום נראו בתל אביב בעלי עסקים שפתחו את החנויות, אבל רובם סירבו להזדהות, מחשש שיקבלו קנסות כספיים. היו גם בעלי עסקים שהסכימו להזדהות. "מתחילת הסגר השני הדלת היתה סגורה ורק כשלקוחות הגיעו פתחנו בחשש, אבל מהיום הדלת פתוחה", סיפרה מיכל ברזילי-גולדפינגר, הבעלים של חנות הצעצועים "טומי לאב" ברחוב איבן גבירול בתל אביב.

"פתחנו את החנות ב-15 במרץ ובנינו אז על קניות צעצועים ומתנות לקראת פסח, אבל אז בדיוק החל הסגר ונאלצנו לסגור", סיפרה עוד ברזילי-גולפינגר – "בינתיים, אנחנו צריכים לשלם את התשלומים השוטפים, כמו שכירות וארנונה. אמנם בסגר הראשון נתנו פטור של חודשיים מארנונה, אבל זה היה מעט מידי".

לדבריה, היא לא היתה זכאית לקבלת פיצוי מהמדינה ונאלצה לשאת בעול הכספי של ההשקעה, אובדן ההכנסות והתשלומים השוטפים. "לקראת ראש השנה היתה התעוררות ולקוחות הגיעו עם הילדים וקנו צעצועים ואז שוב התחיל הסגר. חוויית הקנייה חשובה מאוד בחנות צעצועים", הסבירה, "הילדים וההורים אוהבים להיכנס ולחוש את החוויה. משלוחים ומכירה מהירה, עם דלת סגורה, אינם מהווים תחליף. החלטנו שנפתח כדי להתפרנס".

מיכל ברזילי-גולפינגר שפתחה את חנות הצעצועים בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
מיכל ברזילי-גולפינגר שפתחה את חנות הצעצועים בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

בתשובה לשאלה, האם היא חוששת מקנס, היא השיבה: "ברור שקיים החשש, אבל אם נישאר בבית, לא נרוויח בכלל וניאלץ להמשיך לשלם את התשלומים השוטפים. כשאנחנו פתוחים, מרוויחים ואם חלילה יהיה קנס, אז אמנם הפסדנו, אבל גם הרווחנו".

עוד סיפרה על היענות רבה בקרב הלקוחות. "אנחנו מקבלים עידוד מלקוחות, שעכשיו רואים חנות פתוחה. צריכים להיות הגיוניים ולאפשר לעסקים הקטנים לפתוח. אנחנו מקפידים על הנחיות 'התו הסגול' וכמו שמרכול פתוח, ושליחים נוסעים ומביאים משלוחים, גם חנות צעצועים יכולה להיות פתוחה, להניב פרנסה ולהעניק חוויית קנייה לילדים".