הסוף לסאגת התקציב? על רקע הודעת התפטרותה של מנכ"לית משרד האוצר, קרן טרנר אייל, השר ישראל כ"ץ הודיע היום (ראשון) כי תקציב שנת 2021 יוכן ויוגש לאישור הממשלה במהלך חודש דצמבר השנה, זאת בהתאם לשיקולים מקצועיים ולוחות הזמנים הקבועים. 

ההחלטה התגבשה בתום פגישה שערך השר עם ראש אגף התקציבים בפועל, יוגב גורדוס, וכן היועץ המשפטי של משרד האוצר, עו"ד אסי מסינג. השר כ"ץ התייחס להודעה ואמר כי "כפי שהתחייבתי - האוצר מגבש הצעת חוק תקציב באופן מקצועי ובהתאם לכל התהליכים הנדרשים. התקציב יתן מענה לצורך להתמודד עם התמשכות מגפת הקורונה לצד הצורך להצעיד עת המשק חזרה לתעסוקה מלאה ולפעילות צמיחה". 

עימות בוועדת הכספים בדיון על דחיית אישור התקציב. צילום: ערוץ כנסת

כאמור, היום התפטרה מנכ"לית משרד האוצר. בכירים בגוש כחול לבן טענו כי הרקע לפרישתה הוא הקרע שנוצר בין כ"ץ לבין בכירי משרדו וכן התחושה על אי יכולת השפעה בסוגיית התקציב וכן בהליכים הקשורים בהתנהלות במסגרת המאבק בנגיף הקורונה, מול ראש הממשלה ומשרד הבריאות. 

התפטרותה של טרנר אייל מצטרף לגל התפטרויות קודם, שכלל את ראש אגף התקציבים, שאול מרידור, והחשב הכללי רוני חזקיהו, שיוחלף בסוף החודש הנוכחי ברואה החשבון יהלי רוטנברג. 

נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון  (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

על רקע המאבקים הארוכים בין הליכוד וכחול לבן בנוגע לגיבוש התקציב לשנת 2021, אמר בתחילת החודש שעבר נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, שמשמש גם כיועץ הכלכלי של הממשלה, כי אי אישור התקציב לשנה הבאה יוביל לתוצאות הרסניות שעשויות להשפיע על מעמדה הבינלאומי של ישראל. 

ירון טען כי חשיבות אישור התקציב במהרה נעוצה בצורך ליצור ודאות כלכלי במגזר העסקי והפרטי, וכן להתוות מנועי צמיחה אפשריים למשק, על רק המשבר המתמשך בשל התפשטות מגפת הקורונה וכן ההנחיות לסגר שהשפיעו רבות על בעלי העסקים, העצמאים והעובדים.