"נהפוך למפסידים": מנכ"ל צומת ספרים אבי שומר עלה היום (ראשון) לשידור בתכנית איפה הכסף ב-103FM, והתייחס למשבר הכלכלי בצל התפשטות הקורונה, ולמצב הקשה של הרשת והענף בפרט. "הפסדנו מכירות ב-60-70 מיליון שקלים, וזה במידה ונשוב לעבוד בתחילת השבוע. זה דרמטי - זה יהפוך אותנו למפסידים", אמר שומר. 

החלטתם לפתוח את החנויות בעוד שבוע. באמת תעשו את זה?
"אנחנו נעשה את זה בהחלט כי אם אנחנו נמתין עד שהממשלה תואיל בטובה לדון ולהחליט מתי נפתח זה עלול להיות מאוחר מדי, ולא יהיה כבר מה לפתוח. אני רוצה להזכיר שבסגר הקודם היינו סגורים חודשיים".

סגורים לגמרי?
"סגורים לגמרי. בסגר הזה אנחנו סגורים כבר חודש, ולפי החלטת הממשלה ייקח עוד חודש וחצי לפחות עד שידונו האם יחזירו אותנו ב־15 בנובמבר או לא, וזה אומר שבאמת לא יהיה לאן לחזור".  

אתם עובדים עם משלוחים? ראיתי שהרשת המתחרה שלכם 'סטימצקי' עובדת עם משלוחים.
"אנחנו עובדים עם משלוחים, כמו כל הרשתות. אני מדבר בשם הרשתות וכולנו עובדים עם משלוחים. לי יש 100 חנויות אז המשלוחים יכולים להיות מקסימום 10 אחוז מהמחזור שלנו, וזה בהחלט לא יכול לכסות על ההוצאות האדירות שלנו. הרי אנחנו בכל זאת מחזיקים עובדים". 

בנימין נתניהו על התוכנית הכלכלית

כמה עובדים הוצאתם לחל"ת?
"הוצאנו לחל"ת 300 עובדים מתוך 700 וחייבים לומר שהעובדים פשוט שקופים. האוצר מנפנף ואומר 'אנחנו משלמים חל"ת', אבל מה זה משנה? עובדים מקבלים רבע מהמשכורת שהיו רגילים לקבל, הם במצב נפשי מאוד קשה ומדברים איתי יום יום. הם לא יודעים מה יהיה ומאבדים את הביטחון העצמי. אמרתי היום שאעדיף אולי 1,000 נדבקים על 1,000 מתגרשים. אותם אנשים שנשארים בבית וקשה להם. קשה להם מאוד, ואף אחד לא רואה אותם. הם הפכו לשקופים ואנחנו מדברים פה על מאות אלפים". 

אנחנו גם יודעים שיש הרבה מאוד אנשים שיצאו לחל"ת, אבל לא רוצים לחזור. המעסיקים קוראים להם והם מסרבים לבוא.
"לא. זה היה בסבב הקודם. היה נחמד להם הם לקחו חודש חופש והיו עם הילדים. היום זה ממש לא ככה. העובדים חוששים מהעתיד, הם חוששים שלא יהיה להם לאן לחזור, וגם אין להם כסף. נגמר הכסף". 

כמה הפסדתם?
"הפסדנו מכירות ב־60־70 מיליון שקל, וזה בהנחה שנחזור לעבוד בשבוע הבא, כמעט 25% מהמחזור שלנו. זה דרמטי ובסכום כזה זה הופך אותנו למפסידים, ויהיה מאוד קשה להמשיך". 

תנועת מבקרים דלילה בקניון גבעתיים (צילום: משה כהן)
תנועת מבקרים דלילה בקניון גבעתיים (צילום: משה כהן)

כמה אתם קרובים באמת לקצה? איפה התחתית שלכם? אם בכלל יש דבר כזה ואתם מתחילים לחשב את התחתית? 
"ברור שיש תחתית. אם אנחנו ממשיכים להוציא הוצאות ולשלם שכרויות בחנויות, אם נמשיך לשלם דמי ניהול בכל הקניונים, אנחנו הרי מחזיקים מערכת מחשוב ומשלמים גם עליה כסף. אני אתן לך דוגמה קטנה - חברת חשמל. זה לא מעניין אותם אם החנויות סגורות או לא. הם לוקחים דמי ניהול כל חודש. בזק, זה לא מעניין אותם אם המערכת לא עובדת, הם גם לוקחים דמי טיפול. הביטוח גם הוא לוקח על הביטוח, זה המון כסף". 

כלומר, ממשיכים לשלם את כל החשבונות ולא עושים הנחות לאף אחד? שום ראש עירייה לא מציע הנחה בארנונה? הכל אותו הדבר?
"שום דבר. בפעם הקודמת נתנו לנו הנחה בארנונה, אבל עכשיו לא מדברים על זה. אגב, אנחנו הרשתות הבינוניות והגדולות, לא זכאים לשום מענק בשום פעימה. אנחנו לא רוצים מתנות ולא מענקים - אנחנו רוצים דבר אחד והוא לחזור ולעבוד".

תנועת מבקרים דלילה בקניון גבעתיים (צילום: משה כהן)
תנועת מבקרים דלילה בקניון גבעתיים (צילום: משה כהן)

אם תגיעו למצב שאתם סוגרים תהיה לזה תקומה?
"אני לא מדבר רק בשמי אני מדבר בשם כל הרשתות, וזה לא רק ספרים וצריך להבין את זה. אנחנו מדברים על 400 רשתות קמעונאיות שסגורות, וכולן מתמודדות עם אותן הבעיות. כולם מתמודדים עם תזרים שהולך ונהיה שלילי, והבנקים רואים את זה, אבל לא מתלהבים לעזור לאף אחד. זו הכלכלה שמתמוטטת, זה לא רק צומת ספרים. זה סיפור של הכלכלה הקמעונאית שמתמוטטת בישראל, ולאף אחד לא אכפת. זה פשוט לא מעניין אותם.

 לנו, אין שום אג'נדה פוליטית יש לנו אג'נדה אחת והיא להתפרנס ולהחזיר את חצי מיליון העובדים שיושבים בבית בחל"ת לעבודה. השר כחלון אמר לי בשיחה אישית לפני שפרש שהם אמרו שנתנו 90 מיליון, אבל נתנו אולי 25 מיליון. זאת אומרת, שיש הבדל גדול בין מה שהם אומרים שנתנו למה שקיבלנו. אז חלק מהאנשים קיבלו וחלק לא. הם לא ידעו לחלק את זה נכון, נכנסו לפאניקה והיסטריה ונתנו במקומות בהם לא צריך לתת. אני אומר שוב, אנחנו לא רוצים שום דבר, ולא ביקשנו כלום, רק שיתנו לנו לעבוד. אנחנו רוצים להתפרנס".