שר האוצר ישראל כ”ץ מנסה ככל יכולתו לשדר עסקים כרגיל למרות המהומה מסביב. אתמול דיווח כ”ץ על פגישה עם ממלא מקום ראש אגף התקציבים והיועץ המשפטי באוצר, שבמהלכה נידונה הכנת תקציב 2021, “בהתאם לשיקולים המקצועיים וללוח הזמנים המתבקש”. אלא שהעסקים לא רק שאינם כרגיל, אלא כמו שנהוג לומר - המצב על הפנים. עם פרישת המנכ”לית קרן טרנר, הנחשבת למקורבת לשר, ולאחר פרישת כל הבכירים האחרים, המשרד נותר ללא הצמרת הפקידותית הבכירה. זה אוצר של טעויות.

נתניהו הורה להצביע בעד דחיית התקציב

זאת הסיבה שכ”ץ מיהר לדווח על מציאת מחליף לחשב הכללי הפורש, אף שכלל לא בטוח שהמינוי יאושר (ראו ידיעה נפרדת). במצב הנוכחי שבו נתון המשק, ולנוכח אתגרי הכלכלה, זה הדבר האחרון שהיה צריך לקרות. בינתיים, אין תקציב ל־2020, ועד סוף השנה לא יהיה  - משיקולים פוליטיים - גם תקציב ל־2021. צמרת האוצר, שאמורה הייתה לסייע בהכנת התקציב, נמצאת בחוץ. משרד האוצר מתפקד יותר כאגף במשרד ראש הממשלה מאשר כמשרד עצמאי.

שר האוצר יכול לשגר אינסוף הודעות לעיתונות, להאשים את משרד הבריאות  - ובפועל את נתניהו - אבל על דבר אחד אין ויכוח: השר כ”ץ כבר נכשל במינויים, ואם לא יקרה דבר דרמטי, הוא עלול להיכשל בתפקידו ולאבד את סיכוייו להיות בעתיד ראש הממשלה. וזה מה שנתניהו רוצה.

ישראל כ''ץ (צילום: פלאש 90)
ישראל כ''ץ (צילום: פלאש 90)

כדי להבין את הסיבות שהביאו לפרישתה של טרנר חצי שנה בלבד לאחר שחזרה מחופשת לידה לאוצר, לא צריך לחפש הרבה. היא קיבלה על הראש לאחר שהביעה את תמיכתה בשאול מרידור. די אם נצטט מה אמר מרידור עם פרישתו מתפקיד הממונה על התקציבים: “היכולת לעשות את תפקידי הפכה לבלתי־ אפשרית. אתה לא מאפשר לי ולמשרתי ציבור רבים אחרים באגפים השונים במשרד האוצר ובמשרדי ממשלה אחרים לעשות את מה שאנו יודעים לעשות. תהליכי קבלת החלטות מושפעים בימים אלה מאינטרסים צרים, לא ענייניים וקצרי טווח”.

“זה קורה לצד השתקת הדרג המקצועי, זלזול בוטה בעבודת מטה מקצועית”, הוסיף וטען מרידור, “שליפות מהמותן ורמיסת הכלים והכללים התקציביים. המסר לאזרחי המדינה, למגזר העסקי ולעולם, הוא של פריצת כל העקרונות, המסגרות והגבולות וכן רמיסת ערכים, כללים ונורמות של השירות הציבורי. אחרי שנחצו עוד ועוד קווים אדומים, איני יכול לתת יד להתנהלות הקלוקלת בחודשים האחרונים, שכל אזרחי ישראל ישלמו עליה מחיר כבד בשנים הבאות”.

אז הנה לפניכם הסיבות לפרישת טרנר. להערכתי, עדיין לא נאמרה המילה האחרונה ומסתמנות בדרך פרישות נוספות, כולל זאת של היועץ המשפטי באוצר.