ישיבת הממשלה השבועית שהתכנסה הבוקר (שני) דנה, בין היתר, באישור מינויה של אורית פרקש-הכהן (כחול-לבן) כשרת התיירות, בהסכם השלום שנחתם בין ישראל לאיחוד האמירויות הערביות, בהעלאת כ-2,000 בני קהילת הפלשמורה לישראל, בהמשך להחלטת הממשלה בישיבתה מיום ה-9 לפברואר, וכן בהקמת ועדת שרים לעניין תוכניות פיתוח והצטיידות של מערכת הביטחון.

כזכור, לאחר התפטרותו של אסף זמיר מתפקידו כשר התיירות, כמחאה על התנהלות הממשלה, החליט יו"ר מפלגת כחול לבן ושר הביטחון, בני גנץ, כי השרה אורית פרקש הכהן תמונה למחליפתו. עוד החליט גנץ, כי השר מיכאל ביטון (כחול-לבן) ימלא בנוסף לתפקידו כשר במשרד הביטחון גם את תפקיד השר לנושאים אסטרטגיים. נזכיר כי השרה פרקש הכהן תתפטר החליטה להתפטר מתפקידה כחברת כנסת, ובכך תישאר את ח"כ הילה שי וזאן בתפקידה.

אורית פרקש-הכהן (צילום: חוסן לישראל)
אורית פרקש-הכהן (צילום: חוסן לישראל)

"עין אחת צריכה להיות פקוחה ליהודי התפוצות"

כמו כן, הממשלה אישרה בפה אחד את תוכניתה של שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו-שטה להעלאת 2,000 ממתינים מאתיופיה. מדובר באישור כניסתם לישראל של ילדים להורים מבני קהילות גונדר ואדיס אבבה לטובת איחוד עם משפחותיהם בהשקעה של 370 מיליון ש"ח. "לפני חצי שנה התחייבתי להעלות את שארית קהילת יהודי אתיופיה, וביום שני הקרוב אני אביא לישיבת הממשלה החלטה להביא 2,000 מבני עמנו יוצאי אתיופיה בדרך להביא את כל השאר", אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו והדגיש: "אנחנו מימנו גם 80 מיליון שקלים לפעילות בקהילה, ואנחנו עומדים בהתחייבות שלנו".

"אני רוצה להודות לשר הביטחון, לראש הממשלה ולשר האוצר על הסיוע שנתנו לי כדי שנוכל להעלות את הממתינים, ולשר הפנים אריה דרעי שאמון על הכניסה לישראל", אמרה שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו-שטה, שיזמה את הצעת החוק. "זו בשורה משמעותית לאלפי הורים שיושבים בבית כאן בישראל וקרועים בין שתי יבשות. במסגרת ההחלטה הנוכחית אנחנו נעלה קודם כל ילדים להורים שנמצאים בישראל. מדובר בהצלת נפשות, בזמן שמחירי המזון באתיופיה האמירו ויש מצוקת רעב".

"אם מדינת ישראל רוצה, אפשר לסגור את המחנות באדיס אבבה ובגונדר. גרירת הרגליים לאורך השנים יצרה ניפוח של הסוגיה האנושית הזו שלא תיעלם אם לא ננקוט בצעדים מנהיגותיים. היום אנחנו עושים צעד ראשון מצומצם בשל הקורונה. את המתווה המלא נביא לתקציב של שנת 2021 שחייב להגיע. בכוונתי לגבש את המתווה ולהגיש אותו בימים הקרובים", אמרה עוד תמנו-שטה.

הפגנה של בני העדה האתיופית להעלאת בני הפלשמורה לישראל (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
הפגנה של בני העדה האתיופית להעלאת בני הפלשמורה לישראל (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כזכור, גם סגן השר לביטחון הפנים והממונה על שילוב יוצאי אתיופיה, חבר הכנסת גדי יברקן, התייחס לדבריו של ראש הממשלה ואמר: "לפני חצי שנה התחייבנו כאן ראש הממשלה, ואני אומר לקהילת יוצאי אתיופיה שאנחנו ממשיכים את העלייה מאתיופיה. והנה היום, ראש הממשלה עושה זאת. כל הכבוד, אני מודה לך בשם הקהילה".