מהדורה נדירה של הספר "עקרונות מתמטיים של פילוסופיית הטבע", שכתב הפיזיקאי והמתמטיקאי האנגלי המפורסם אייזק ניוטון, נמכרה לאחרונה במכירה פומבית תמורת 22 אלף פאונד (98 אלף שקלים)  לקונה אנונימי מניו יורק. החוקרים טענו כי מדובר במהדורה שיש רק כמה יחידות ממנה בכל העולם.

המהדורה התגלתה במקרה על מדף ספרים בבית בדרום ויילס, בריטניה, כאשר הבעלים פשפש בערימת הספרים בביתו, בניסיון למכור כמה מהם כדי להרוויח "מעט כסף" במהלך הסגר שהוטל על בריטניה. במהלך חיפושיו, נתקל הבעלים בשני כרכים, השייכים למהדורה הנדירה של הספר בשפה האנגלית, שיצאה לאור בשנת 1729. 

צילום מתוך המהדורה הנדירה שנמצאה (צילום: DOMINIC WINTER AUCTIONEERS)
צילום מתוך המהדורה הנדירה שנמצאה (צילום: DOMINIC WINTER AUCTIONEERS)

כאשר הוא הבין כי מדובר במהדורה החשובה, הוא פנה לבית המכירות Dominic Winter, שם סיפרו לו כי קשה להעריך כמה עותקים של הספר מהמהדורה הראשונה, קיימים בעולם. לדברי בית המכירות, "זה נדיר להפליא למצוא עותק כזה".

הספר, שנכתב במקור השפה הלטינית בשנת 1687, נחשב לאחד הספרים המדעיים החשובים ביותר בהיסטוריה. ניוטון מתאר בספרו את מחקריו הפיזיקאליים, שכללו בין היתר התייחסות למושג "כוח הכבידה" ו"קינמטיקה", שהיא תנועת הגופים במרחב. שני מונחים אלו היוו במשך שנים מאוחר יותר את המונח "מכניקה קלאסית". אייזיק ניוטון, כידוע נחשב לאחד המדענים הגדולים והמשפיעים ביותר בכל הזמנים. הוא היה אחראי לבסיס להנדסה המודרנית ושלט בראייה המדעית של הפיזיקה בעולם במשך כ-300 שנים. הוא התעסק במערכת השמש, הגאות והשפל, הפילוסופיה של המדע והבנת היקום בכלל.

אייזיק ניוטון (צילום: ויקיפדיה)
אייזיק ניוטון (צילום: ויקיפדיה)