אין מוצא למשבר הקואליציוני: לאחר דבריו של שר הביטחון בני גנץ היום (שני) בישיבת הסיעה של מפלגת כחול לבן, נדמה כי הפתרון בסוגיית התקציב לשנת 2021 עדיין רחוקה מלהיפתר, והמדינה תיגרר לבחירות נוספות כבר בסוף חודש דצמבר הקרוב. על כך שוחח היום שר המשפטים אבי ניסנקורן בתוכניתם של בן כספית ואריה אלדד ב-103FM, ולא נשא מסר אופטימי במיוחד: "אין הרבה אופציות, אם אין תקציב אנחנו ככל הנראה במסלול לבחירות אלא אם כן הכנסת תייצר אופציות אחרות שכרגע לא נראות סבירות".

כל 2020 הסתדרנו בלי תקציב אז למה ההתעקשות עכשיו?
"את 2020 אנחנו משכנו, זה לא שזה היה תקין. אבל אנחנו בהצטברות של דברים שבסופו של דבר פוגעת באזרחים. אתה לא יכול להתנהל בלי תקציב, בטח שהסיבות אישיות ולא ענייניות. אתה לא יכול להתנהל בלי מינויים. אנחנו אמרנו שצריך לשחרר את כל המינויים הבכירים במדינת ישראל. אי אפשר להתנהל ככה שמתנהלים כמו ממשלת מעבר ולא עושים מינויים. אתה צריך את כל תשומת הלב להפנות לאזרחים. אי אפשר להתנהל בלי ועדת שרים לחקיקה, הכנסת משותקת, זה דברים שלא יכולים להתקיים".

תקנון הממשלה לא אמרת.
"זה עניין פנימי. גם בלי תקנון הממשלה אני חושב שהפריטטיות מתחייבת מכוח החוק. זה משהו שפוגע בתפקוד, אבל בסופו של דבר הדברים העיקריים זה תקציב, מינויים עבודה - אך ורק למען האזרחים, תפקוד הכנסת, להתעסק ב-80 המשותף ולא ב-20 שבקצה. אנחנו פועלים לצערי הפוך. מתעסקים כל הזמן ב-20 אחוז שבקצה והדברים האלה לא יכולים להימשך יותר".

לא הגעתם למסקנה שזהו זה? תמה הדרך?
"אנחנו במסקנה שאי אפשר להמשיך ככה ויש פה שעון חול מתקתק, נכון, שהוא בסופו של דבר יכול להוביל לסיטואציה שאנחנו לא נוכל להמשיך בממשלה הזאת. אנחנו האמנו שמדינה ישראל שסועה וצריכה ממשלת אחדות. אנחנו לא במצב שאנחנו יכולים להצדיק שהממשלה מייצרת עוד שיסוי בדרך שבסופו של דבר הדברים מתנהלים".

מרגישים מרומים?
"מה זה מרומים? המחשבה שתהיה פה התנהלות אחרת נכזבה. השאלה איך מייצרים תיקון לזה? צריך שניים לתיקון הזה. אם צד אחד לא רוצה אז לא יהיה תיקון".

אמרת שללכת לבחירות אומר שאם לא יוגש תקציב לכנסת בדצמבר, אתם תפילו את הממשלה שאמורה להביא אתכם לשלטון בעוד שנה?
"אנחנו באנו להיות בממשלה הזאת במטרה לשרת את האזרחים. אתה צריך כל הזמן להסתכל בראי כל בוקר, זה מה שאני עושה כל בוקר כשר משפטים וזה מה שבני עושה כרה"מ החליפי וכשר הביטחון. בני בתור שר הביטחון עושה את העבודה כמו שצריך, גבי בתור שר חוץ וכל אחד מהשרים אצלנו. אי אפשר להתנהל ככה, אנחנו צריכים להתנהל לטובת האזרחים, ולכן נכון אנחנו בסיטואציה של זמן הכרעה".

ריבלין בפתיחת המושב (צילום: דוברות הכנסת - יניב נדב)
ריבלין בפתיחת המושב (צילום: דוברות הכנסת - יניב נדב)

איך אתה רואה את נאום הנשיא במליאה שקורא למנות מפכ"ל, להגיש תקציב ומדבר על האוויר שמלא באבק שריפה אפרופו ההפגנות?
"אני חושב שהאזרח מספר 1 אומר לממשלה את האמת, צריך למנות מפכ"ל ופרקליט שיהיו עצמאיים ויוכלו לתפקד. וצריך להעביר תקציב. השיסוי במדינת ישראל הוא מטורף, צריך להוריד את רמת השיסוי. כששרת התחבורה אומרת על מישהו שהוא לא יהיה מאמן נבחרת אם אין לו עמדה פוליטית מסויימת, ובאותה הזדמנות יוצאת נגד המפגינים באמירות של אנרכיסטים ושמאלנים ומפיצי מחלות, זה לא בדיוק דרך להוריד שיסוי. הנשיא אמר את האמת בפרצוף לכל אחד".

אתם מסתכלים כל בוקר במראה וכל בוקר אתם לא רואים את המנדטים, הציבור נטש אתכם.
"אף פעם לא חששתי משום דבר, אני רוצה להגיד מה אני רואה כשאני מנסה לראות את המציאות. אם אני לא הייתי במשרד המשפטים היה אמיר אוחנה. המפה הדמוקרטית בישראל הייתה נראית אחרת לגמרי, ההתייחסות למערכת המשפט, הפרקליטות, המינויים והמשטר הדמוקרטי כפי שכולנו למדנו וחיים בו, היה נמצא בסכנה להשתנות. אנחנו חייבים לעשות תיקון, זה לא עניין של מנדטים, זה עניין של מחויבות לציבור".

אתה נחשב כמי שנותן גיבוי למערכת המשפטית וגם ליועמ"ש. נאמר שוב ושוב שכוונתו לסגור את החקירה בתיק הצוללות. עמדתך?
"העמדה שלי היא שהוא צריך להכריע. זה התפקיד שלו, ולא התפקיד שלי בתור פוליטיקאי. אני עושה הפרדה מלאה בין המדיניות שלי כשר המשפטים לבין התפקוד של היועמ"ש".

אביחי מנדלבליט נושא דברים (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
אביחי מנדלבליט נושא דברים (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

אתם ביקשתם ועדת חקירה.
"זה לא קשור בנושאים הפליליים. יש רק אדם אחד שמחליט במדינת ישראל אחרי שהוא מתייעץ עם כל גורם רלוונטי, שזה המשטרה וגורמים מסוימים בפרקליטות, אבל לא שרים ופוליטיקאים".

איך הרגשת כשבהפגנת תמיכה בנתניהו דורכים ורומסים על תמונות שלך ושל מנדלבליט?
"אני חושב שזה תוצאה של הסתה מתמשכת נגד מערכת המשפט ונגד גורמים שעומדים על הדמוקרטיה, זה הכל. זה עצוב, חבל שזה קורה במדינת ישראל, אבל זו תוצאה של הסתה".

הפגנת תמיכה בנתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
הפגנת תמיכה בנתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

תיקי נתניהו זוהמו? עמית סגל פרסם עוד סיפור על הנושא.
"אנחנו מדברים על תיקי נתניהו, הם הולכים להידון בבית המשפט החל מינואר, בדצמבר דיון מקדים, כל הדברים ידונו בבית משפט. אני לא חושב שיש להם מקום לא בדיון בתקשורת, בוודאי ברמת הסיקור, רק בבית משפט".

שאלה אחרונה, מיקי זוהר אמר שאתם לא זכאים לרוטציה.
"לא ראוי לתגובה".