הסגר הכולל הוארך: קבינט הקורונה אישר את הארכת התקנות לשעת החירום, שתוקפן פג בחצות. היום (רביעי) ועדת החוקה תתכנס לדון בהצעות שסוכמו בדיונים, לרבות הארכת הסגר, וכן האפשרות לסיום המגבלות על עולם התעופה והטיסות היוצאות עד ליום חמישי הקרוב. עוד אושר בתקנות כי ניתן יהיה לצאת להפגין, להתפלל או להשתתף בחתונה של קרוב משפחה גם מעבר לטווח הקילומטר המותר, זאת בעקבות בקשתו של השר רפי פרץ בנושא. 

בתוך כך, ביום חמישי צפוי להתקיים דיון נוסף במהלכו יבחנו מהלכים ליציאה מהסגר בהתאם לנתוני התחלואה העדכניים. השיחות יתייחסו בין היתר לאפשרות של פתיחת העסקים הקטנים ללא קבלת קבל בשבוע הבא וכן פתיחה של גני הילדים והאפשרות לאיסוף עצמי במסעדות. 

הישיבה בנושא הארכת התקנות התעכבה מספר שעות אתמול, עד לתום התייעצות טלפונית שנערכה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון בני גנץ ושר הביטחון יולי אדלשטיין, בשאלת דחיית הישיבה ליום חמישי. את הדחייה ביקש אדלשטיין שעות בודדות לפני מועד הדיון, לטענתו כדי להמתין לנתוני תחלואה נוספים, אך גנץ התנגד לכך בתקיפות: "הדיון באסטרטגיית היציאה לא סובל דחייה נוספת", אמר. "עסקים קטנים ממשיכים לקרוס, חייבים לדון בהחזרת הילדים למסגרות". 

יולי אדלשטיין (צילום: משרד הבריאות)
יולי אדלשטיין (צילום: משרד הבריאות)

הדיון שהתקיים עסק כאמור בשלבי היציאה מהסגר. הרקע להחלטה לערוך את הדיון הוא התייעצות שערכו ראש המל"ל יוסי כהן, מנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי, פרויקטור הקורונה גמזו וכן יועצים נוספים ערכו מוקדם יותר דיון בו שוחחו על הקושי לקבל את ההחלטות על ההקלות בסגר כבר עכשיו. 

הסיבה שציינו לכך היא שנתוני התחלואה עדיין גבוהים וכן העובדה שעדיין אי אפשר להעריך את האירועים שנערכו בחג הסוכות ובשמחת תורה. בנושא זה הוסיף גמזו טען כי העובדה שכ-3,000 אנשים נדבקו על אף תנאי הסגר, היא סיבה לדאגה. 

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ההתייעצות בנושא תכנית היציאה. צילום: לשכת ראש הממשלה

כאמור, בדיונים הקרובים צפוי הקבינט להכריע בסוגיית פתיחת מערכת החינוך ביום ראשון הקרוב. בימים האחרונים הצהיר המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, כי מיום ראשון הקרוב צפויים גני הילדים לשוב לפעילות. מנגד, אתמול הבהירה מ"מ ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי-פרייס בתדרוך לעיתונאים, כי כל החלטה על הקלה בהגבלות צפויה להתקבל על בסיס מדדי התחלואה בלבד. 

פרופ' רוני גמזו בכנסת (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
פרופ' רוני גמזו בכנסת (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)

דו"ח המל"ל

המל"ל הציג במהלך בישיבת הקבינט את תמונת המצב במאבק בקורונה ברמה הלאומית והעולמית, שכולל את נתוני ומגמות התחלואה וכן פירוט הצעדים שבכוונת הממשלה ליישם. לפי הדוח, נרשמת מגמת ירידה במספרי החולים הפעילים והמאושפזים, יחד עם ירידה מעודדת בשיעור הבדיקות החיוביות. עם זאת, מצב הנפטרים אינו מעודד, כאשר כ-1,000 חולים נפטרו בחמשת השבועות האחרונים בלבד, עם ממוצע של 245 מתים בשבוע ו-35 נפטרים מדי יום. 

דוח המל"ל הדגיש כי חלק ניכר ממאמצי הממשלה בתקופה הקרובה יוקדשו להיערכות ליציאה מדורגת ומבוקרת מהסגר תוך מוכנות ל"מודל
דיפרנציאלי", שכולל טיפול מקיף ב"ערים אדומות" ובמערכת החינוך, יחד עם שילוב הרשויות המקומיות. בנוסף המליץ הדוח  על המשך שיפור יכולות מערכת הבריאות והמשך תהליך שיפור קטיעת שרשראות ההדבקה.

חדר המצב הלאומי - המאבק בקורונה - נתונים ומגמות, 13 באוקטובר by maariv on Scribd