בית משפט השלום בתל אביב קיבל לאחרונה תביעת פיצויים בגין ליקויי בנייה שהגיש רוכש דופלקס נגד חברת בניה אשר ממנה רכש דירת דופלקס חדשה. לאחר שבחנה את כלל הראיות והעדויות השופטת קבעה כי חברת הבנייה תשלם לרוכש הדירה סך של 395 אלף שקלים בגין ליקויי בניה, ירידת ערך, עוגמת נפש, הוצאות ושכר טרחת עורך דין.

לפי העובדות שפורטו בפסק הדין, בחודש יולי בשנת 2011 רוכש הדירה התקשר בחוזה לרכישת דירת דופלקס. הדירה נרכשה עם מעטפת קירות חיצונית בלבד ולכן הצדדים התקשרו גם בחוזה לביצוע שינויים, תוספות בנייה ועבודות שיפוץ בנכס. תאריך המסירה שצוין בהסכם המכר היה 1.2.11 אך בפועל הדירה נמסרה לרוכש בתאריך 29.2.12. 

לפניה ישירה אל עורך דין, נוטריון, בורר ומגשר מוסמך צבי שטיין, לחץ/י כאן

לאחר קבלת חזקה בדירה התגלו בה ליקויים משמעותיים
רוכש הדירה טען בתביעתו, באמצעות עורך הדין צבי שטיין מרמת גן, כי בפרוטוקול המסירה נרשמו מספר ליקויים בלבד, כאשר חברת הבנייה התחייבה שתיקון הליקויים יעשה לאחר המסירה של הנכס. עוד נטען כי בסמוך לאחר קבלת החזקה בנכס הסתבר כי קיימים בדירה ליקויים משמעותיים נוספים שביניהם נזילות מים מכל חלונות הדירה והוויטרינות, חיבור חשמל שאינו תלת פאזי ומערכת מיזוג שאינה מקררת כראוי.

רוכש הדירה טען באמצעות עורך הדין צבי שטיין מרמת גן כי פנה באופן חוזר ונשנה לחברת הבנייה בבקשות לתיקון הליקויים אך לא נענה ולכן החברה איבדה את זכותה לתקן את הליקויים בדירה. 

חברת הבניה טענה כי מדובר בתביעה קנטרנית שהוגשה בחוסר תום לב
חברת הבנייה טענה כי מדובר בתביעה קנטרנית שהוגשה בחוסר תום לב ונועדה להביא להתעשרות שלא כדין של רוכש הדירה על חשבון חברת הבנייה. החברה הבהירה כי היא מוכנה לפעול כדי לתקן כל ליקוי שיתגלה על ידי מומחה מטעם בית המשפט. החברה צירפה חוות דעת שלפיה מדובר בליקויים זניחים שעלות תיקונם מסתכמת בסך של 5,500 שקלים בלבד. 

בשל הפערים בין חוות הדעת שהגישו הצדדים, השופטת מינתה שני מומחים כדי שיעריכו את עלות ליקויי הבניה בנכס. השופטת ציינה כי זכותה של חברת הבניה לתקן את הליקויים בנכס מעוגנת בסעיף 4ב לחוק המכר (דירות) ונגזרת מחובת הרוכש להקטין את נזקיו. השופטת הבהירה כי רוכש דירה מחויב לתת לחברת הבניה הזדמנות נאותה לתקן את הליקויים וזאת בשונה מהזדמנות שניתנת באופן טכני בלבד כדי לענות על דרישות החוק. 

זכות הקבלן לבצע תיקונים בנכס מותנית בכך שיבוצעו תוך זמן סביר
עם זאת, השופטת קבעה כי הזכות לבצע תיקונים בנכס מותנית בכך שהקבלן יבצע אותם תוך זמן סביר, בדומה לפרק הזמן שהיה נדרש לקבלן מזדמן לתקן את הליקויים. לאחר בחינת הראיות והעדויות, השופטת ציינה כי חברת הבניה לא הוכיחה כי במועד מסירת החזקה בנכס ולאחר מכן היא נתנה הנחיות כלשהן לרוכש הנכס הנוגעות לתחזוקה. עוד נקבע כי החברה לא הוכיחה שרוכש הנכס או אדם מטעמו פעלו בניגוד להנחיותיהם, ככל שניתנו וכי קיים קשר בין אי מילוין של ההנחיות ובין בלאי מואץ שיצר את הליקויים.

לאחר שבחנה את חוות הדעת של המומחים מטעם בית המשפט, השופטת ציינה כי לפי חוות הדעת של אחד המומחים, רוכש הנכס צריך לאפשר לחברת הבניה לתקן את הליקויים. עם זאת, השופטת קבעה כי במטרה לשים סוף למחלוקת בין הצדדים ולנוכח הזמן הרב שחלף מאז גילוי הליקויים וחוסר האמון ששורר בין הצדדים, חברת הבניה תשלם לרוכש הדירה פיצוי כספי מופחת בגין הליקויים שנמצאו בנכס.

בסופו של דבר השופטת פסקה כי חברת הבניה תשלם לרוכש הדירה סך מצטבר של 395 אלף שקלים עבור ליקויי בניה, ירידת ערך, הוצאות, עוגמת נפש ושכר טרחת עורך דין.

הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לליקויי בניה LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.