היום (שלישי הודיעה ממשלת נורבגיה כי תספק חיסון נגד הקורונה ללא תשלום לאזרחיה כאשר יהיה זמין, והוא יהפוך לחלק מתוכנית החיסונים הלאומית במדינה. נורבגיה, שהיא חלק מהשוק האירופי האחיד, אך אינה חברה באיחוד האירופי, אמרה באוגוסט שהיא תקבל גישה לחיסונים שהאיחוד האירופי משיג באמצעות עסקאות משא ומתן שניהלו עם מספר חברות תרופות.

חיסון לנגיף הקורונה: מעבדות חברת אסטרהזנקה שנחשבת למובילה בתהליך

"אנו רוצים שכמה שיותר אנשים יקבלו את האפשרות לקבל חיסון בטוח ויעיל. זו הסיבה שהחיסון יהיה ללא תשלום", אמרה ראש הממשלה ארנה סולברג.

שבדיה, חברה באיחוד האירופי ושכנתה של נורבגיה, תקנה יותר חיסונים ממה שהיא צריכה ואז תמכור אותם לנורבגיה. "האיחוד האירופי יצר עד כה קשר להסכמים עם שלוש יצרניות חיסונים שונות, ומנהל משא ומתן על הסכמים עם עוד מספר יצרנים אחרים. נורבגיה מכוסה על ידי הסכמים אלה באמצעות הסכמי מכירה חוזרת עם שבדיה", נמסר בהצהרת הממשלה ביום שלישי.

נורבגיה היא גם חלק מ- COVAX, התוכנית העולמית להפצת חיסוני הקורונה המגובים על ידי ארגון הבריאות העולמי, אליה הצטרפו 171 מדינות כולל סין. התכנית נועדה להציע גישה שוויונית לחיסוני הקורונה עבור מדינות עשירות ועניות כאחד וכוללת כ-76 מדינות הנחשבות עמידות מאוד. 

COVAX מנוהלת על ידי ארגון הבריאות העולמי, הברית העולמית למען חיסונים (GAVI) והקואליציה ליוזמת היערכות למגיפות (CEPI). נורבגיה היא תורמת מרכזית הן ל-GAVI והן ל-CEPI, כאשר המטה של האחרון נמצא באוסלו. COVAX נועד להרתיע ממשלות לאומיות מאגירת חיסונים ולהתמקד בחיסון ראשון לאנשים בסיכון הגבוה ביותר בכל מדינה.