בשיחה עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM, תקף ראש האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד את התנהלות הממשלה עם משבר הקורונה ואמר כי "הממשלה הזו נחושה רק בדבר אחד - בזה שהיא לא תטפל בכלום. לא בכלכלה, לא בבריאות, לא בקורונה, בשום דבר. הדבר היחיד שהם עשו עד עכשיו זה לדחות דברים". בנוסף, התייחס לתמיכת חברי הכנסת מימינה נפתלי בנט ומתן כהנא בהצעת אי האמון הקונסטרוקטיבי שהגיש, ובעובדה שכחול לבן לא תמכו בה. 



יש הרבה על הפרק, אבל בעודנו מדברים דוחה רה"מ את ישיבת קבינט הקורונה שאמורה לקבל את ההחלטות לגביי ההקלות, ואני מדבר בעיקר על העסקים הקטנים ועל החינוך לגיל הרך. במקביל אומר הפרוייקטור שזה ידחה את כל התהליך. מה יש לאדוני להגיד על זה? 
"שהממשלה הזו נחושה רק בדבר אחד - בזה שהיא לא תטפל בכלום. לא בכלכלה, לא בבריאות, לא בקורונה, בשום דבר. הדבר היחיד שהם עשו עד עכשיו זה לדחות דברים. הרי חוץ מזה שהכלכלה מתמוטטת, התחלואה עולה, ואנחנו מדינה אדומה, ונתניהו נכשל בכל מה שקשור לקורונה לא קרה כלום. הם דוחים, ודוחים, ודוחים, הכל רק לא לעבוד. העיקר לא להיות ענייניים.

אתם יודעים, אני אגיד לכם משהו, לפני כמה חודשים דיברתי אצלכם בתוכנית ואמרתי שעד סוף השנה יהיו שבעים אלף עסקים סגורים, והייתה לכם איזו מין שתיקונת כזאת של 'נו באמת, האופוזיציה מגזימה'. המספר המעודכן הוא שמונים ושבע אלף עסקים. כל עסק חמישי במדינת ישראל הולך להיסגר. האבטלה אצל הצעירים עומדת על 31%. הכל מפני שהם לא עושים את העבודה שלהם ומתעסקים רק בשטויות". 

אני מסכים איתך שיכלו להחליט על הסגר כבר לפני חודש, אבל אי אפשר לקחת מהממשלה הזו את העובדה שכשכבר החליטו לעשות סגר הם הצליחו לצמצם את התחלואה.
"תראה, אוקיי, ויגמר הסגר והתחלואה תעלה. בסוף מה שהם עושים הוא לכבות שריפות שהם בעצמם מדליקים. אפשר לסגור את כולנו בבתים לנצח נצחים, והדבר הזה שנתניהו עולה ואומר כל הזמן שמושכים זמן עד לחיסון זה פשוט קשקוש. אין לו חיסון. אין לו שום חיסון ואף אחד בעולם לא יודע על חיסון. 

יש מדינות שמתנהגות בצורה אחראית ואומרת 'אנחנו נתנהג כאילו אין חיסון. אם הוא יגיע אז נס גדול קרה לנו, ואם לא אז אנחנו נקיים את הכלכלה, נקיים את החיים, נגן על אוכלוסיות בסיכון, נבדיל בין שכונות אדומות לשכונות ירוקות, נדאג לזה שהעסקים לא יתמוטטו ונעבוד כמו שצריך. זה כרוך במה שהממשלה הזו לא יודעת לעשות וזה עבודה פרטנית, מסודרת, יעילה. מינימום בירוקרטיה ומקסימום אפקטיביות. כל הדברים שכרוכים בעבודה קשה ויומיומית ולא במסיבות עיתונאים. את זה הם לא יודעים לעשות, ואני אומר לכם שהממשלה הזו לא יצא כלום. כמה צ'אנסים עוד ניתן להם?".

בוא נעבור לפוליטיקה - איך הצלחת לשכנע אתמול את נפתלי בנט ומתן כהנא מימינה להצביע בעד אי אמון קונסטרוקטיבי שלפיו אתה ראש הממשלה החליפי? מה חידשתם את ברית האחים? 
"תראה, יותר ממני אני חושב שרוב הקרדיט מגיע לבנימין נתניהו. הרעיון הזה שבו אפשר להיכנס למליאה וללחוץ על הכפתור הירוק, ובערב נתניהו כבר לא יהיה ראש הממשלה. ואתה יודע מה, עשינו עוד דבר אתמול, הדגמנו לכל הציניקנים שכשאנחנו רוצים לעבוד ביחד אנחנו עושים את זה. לא רק בנט היה שם, היו כל רשאי סיעות האופוזיציה. איווט, איימן לא היה כי הוא בבידוד, טיבי היה, ניסן היה, אני ובוגי.

כל הזמן אומרים לי 'אתם לא מצליחים לאחד אפילו את האופוזיציה', והנה, כל האופוזיציה באה כאיש אחד. כשצריך וכשזה חשוב אני יודע לאחד את כל האופוזיציה. הדבר הבולט עוד יותר היה שאם כחול לבן היו אתמול נכנסים ולוחצים על הכפתור הירוק, המחסום היה עולה בבלפור והמשאית עם החפצים של נתניהו הייתה יוצאת בפעם האחרונה. זה שהם יודעים איזה נזק האיש הזה מעולל לדור שלם במדינת ישראל והם לא עשו את זה, זו חרפה, אבל הבשורות הטובות הן שבשבוע הבא יגיע עוד אחד".

כן אבל עפר שלח בשיחה איתו השבוע חשף את העובדה שאתה ידעת שלא יצא מזה כלום, אבל העלת את זה כי זה תפקידה של האופוזיציה. לצעוק. 
"אני לא חושב שזה היה רק צעקות. אני חושב שאנשים לא קלטו שכל האופוזיציה תגיע. כולם אמרו שזה לא ילך ולא יצליח, אבל אתה יודע שבחיים פוליטיים צריך לבנות ולתכנן מהלכים כאלה, וזה עבד טוב מאוד. אתם צריכים להבין שבסופו של דבר הייתה לנו מטרה - כחול לבן לא יכולים להמשיך להתנהג ולספר לכולם כאילו הם האופוזיציה שבתוך הממשלה.

אם אתם רוצים להתנהג כמו אנשים שלא מרוצים ממה שקורה תלחצו על הכפתור הירוק ובואו נוציא את בנימין נתניהו מבלפור מפני שהוא הבעיה. אל תשחקו לנו אותה כאילו אנחנו בקואליציה ועושים קולות של אופוזיציה. אתם רוצים לעשות שינוי? בואו נעשה שינוי".

בוא נדבר רגע על התצהיר שפורסם אתמול אצל גיא פלג בחדשות 12 של האלוף דן הראל שאמנם העיד במשטרה לפני שנתיים או שלוש, אבל לראות את הדברים הטריים כי זה תצהיר שהוגש לעתירה לבג"ץ שתידון בהמשך החודש, ולראות איך הוא מחבר את ראש הממשלה לדרישות לקנות עוד צוללות, ולבטל את המכרז על קניית הספינות. מה אתה חושב שצריך לעשות עכשיו?
"היות והנושא המשפטי מתנהל באיטיות מחשידה, שר הביטחון בני גנץ צריך להקים מיד ועדת חקירה בתוך משרד הביטחון שתחקור את הרכש. הרי רכש בטחוני הוא הליך ולהליך הזה יש סדרים, יש חוקים, יש נהלים, וכולם הופרו פה. אם אנחנו יודעים על פעם אחת בה הנהלים הופרו מתעורר החשש שאולי יש עוד פעמים שאנחנו לא יודעים עליהן.

לפיכך צריך לחקור במערכת הביטחון איך יכול להיות שהתנהל הליך כזה כשהאיש ששמעו את התצהיר שלו אתמול היה מנכ"ל משרד הביטחון. הוא היה האיש שאמור היה להיות אחראי על הרכש הביטחוני מטעם מדינת ישראל. תראו, אני רצתי שלוש מערכות בחירות עם בני גנץ תחת הסיסמה תוקם ועדת חקירה ממלכתית לפרשת הצוללות. אני מבין שהם לא רוצים להקים ועדת חקירה ממלכתית".

תגיד, אתה צופה הורדת דירוג אשראי?
"כן. אני לא רואה דרך אחרת וזה יהיה מדהים בעיניי אם לא יורידו את דירוג האשראי כי יש לזה מחיר בריביות. אם מדינה שלא העבירה תקציב משנת 2018 ומבזבזת מיליארדי שקלים בלי שום תכנון תקציבי, אז בסוף מישהו יצטרך לשלם את כל זה. הכסף לא גדל על העצים. יש להוציא כסף, ויש להוציא כסף חכם, אם היו במתווה חל"ת כמו בגרמניה שעובר דרך המעסיקים, וכך דואג שלאנשים יהיו מקומות עבודה גם בשנה הבאה זה דבר אחד והם מתעקשים על מתווה חל"ת לא נכון.

אם היו הולכים על מודל פיצוי מידי כמו שעשיתי בזמן צוק איתן כשאני הייתי שר האוצר, ומאחדים את שנת המס 2019 יחיד עם 2020 בשביל שאנשים יוכלו לקזז הפסדים, לא הייתה לי תלונה. הם מוציאים כסף טיפש והם מוציאים אותו בלי שום עבודה מקצועית מאחורי זה. זו חלטורה שאנחנו נשלם עליה, וגם הילדים שלנו ישלמו עליה, וגם הנכדים שלנו ישלמו עליה". 

 אז תמכת בהוצאת הכסף ואתה מבקר אותו?
"תמכתי בהוצאת הכסף, אבל אני לא תומך בדרך בה הם מנהלים אותו. כסף צריך לדעת לנהל".